Inlägg från: Lucy Cat |Visa alla inlägg
  • Lucy Cat

Gastric Bypass (GBP)

Hejhej! Sprillans ny här :)

I början av juni var jag på vårdcentralen och skrev en remiss till Landskrona. En vecka senare fick jag remissbekräftelse och ytterligare en vecka efter det åberopade jag vårdgarantin.
    Idag fick jag svar ifrån Aleris i Kristianstad att min remiss kommit in dit. Är inte det väldigt snabbt?

Hur lång tid brukar det ta ungefär från att operationskliniken mottar remissen till att man får komma på informationsmöte?

Ordet -väl- stavas med ett L och inte två.
  • Lucy Cat
    Mum2boys1 skrev 2013-07-05 16:36:33 följande:

Roligt, välkommen säger jag fast jag är relativt ny själv, haha!
    Min remiss och hanteringen av den har också gott väldans snabbt, men ditt ärende har gått med expressfart Flört Från dess att min remiss blev godkänd tills den dagen jag ligger på op bordet så har det gått 82 dagar, hade inte Aleris haft sommaruppehåll med operationerna så hade antagligen min op-datum varit 1 månad tidigare.

Det är bara till att gratulera och lycka till Solig    

Tack! och lycka till själv :D

Jag fick idag reda på att jag den 16 augusti ska på informationsmötet. De hade visst skickat ut en kallelse redan förra veckan, men jag har inte fått den så jag ringde och frågade. Det går undan! Om man ska följa "normen" för när de andra på Aleris blivit opade så är det ungefär en månad efter informationsmötet. Slutet av september då! :D
  • Lucy Cat
    Boomsan skrev 2013-07-12 08:48:17 följande:
    Lycka till!
    Tack!

Är redan väääldigt nervös. Försöker att hålla nerverna i schack och inte tänka för mycket. Är ju bara info-mötet jag ska till. Mer än en månad kvar dessutom.
    Är orolig för att de ska neka mig en operation. Hur vanligt är det? Jag har ju tagit mina blodprover och det enda som läkaren "oroade" sig för var mitt kolesterol, men han sa att det gör man egentligen inget åt då mitt EKG ser bra ut, utan det är något som man får tänka på långsiktigt och i och med att jag ska göra (förhoppningsvis) en GBP så räknades detta som att långsiktigt sänka kolesterolet. Då borde det ju inte vara några problem.

Huvva.. Jaja, det ska nog gå bra :)
  • Lucy Cat

Jag var på mitt infomöte på Aleris i Lund förra veckan. Gick därifrån med en operationstid :D
    Sedan jag skickade remissen och fram till att jag får min operation, så har det gått 104 dagar. Början på juni till 19 sept. Det har med andra ord gått snabbt, och det gör mig ingenting! Jag är så redo NU Solig

• Lucy Cat

Från mitt första samtal till VC och operation tog det 4 månader, men då var det semester emellan också. Det gick undan :)
    Nu är jag opad i lite över en månad.

• Lucy Cat
    mamlinda skrev 2013-11-07 10:04:31 följande:
    Hej på er jag är ny här! ville bara dela lite tankar med er och hopas det går bra :) Jag har nyss för snart 2 månader sen fått mitt tredje barn och har länge funderat på att göra något åt min fetma...  och har som säkert alla här inne testat tusen olika metoder utan att det fungerat :( Så nu har jag nog nästan bestämt mig för att göra en operation... väger 114 kg och är 163cm lång... FETMA :( 
    Men samtidigt som man vill må bar och komma ut i från sitt matmissbruk och få en hälsosam vikt är man ju så rädd för att göra en OP... är det mycket risker med den GBP? Hur resonerar ni? Sen har jag förstått att det är långa köer för att få en OP, så jag har faktiskt  bara tittat på privta ställen typ ersta sjukhus och Cavalio någon som har erfarenhet av dom?Det är verkligen inte så att jag har mycket pengar men tänker så att det är en investering för att jag ska må bättre... och så tänker jag då att amn få ta ett lån på konstanden  där koster den typ 90 000 kr. Har någon här gjoert så? eller går alla ni via VC och hur länge får ni vänta då?

Dela gärna med er av era erfarenheter och hur ni tänker inför OP?!

Tack på förhand Linda 
    Ett matmissbruk botas inte med en operation. Missbruket sitter i ditt huvud och du gör bäst att ta itu med det missbruket innan du gör en operation.
    Jag gick via VC. Ringde och bokade tid, en vecka senare kom jag dit, remiss skrevs, 10 dagar efter kom remissbekräftelsen. Ringde då och åberopade vårdgarantin. Detta var mitt i sommaren, så mitt OP-ställe, Aleris i Kristianstad, hade sommarstängt 1 månad.

Så från 7 juni då jag var på VC - 19 september då jag opades.  
  • Lucy Cat
    jjmh skrev 2013-11-07 14:50:09 följande:
    Lucy Cat: Oj vad snabbt det gick för dig! Är det så olika mellan landsting? Ingen lång utredning med flera möten osv? Vad jag har förstått så tar det 12-18 månader här i Västmanland och då sker utredningen i Uppsala, med minst 3-4 möten. Jag väntar nu på remissbekräftelsen, bör man ringa och åberopa vårdgarantin så fort man får den? Och vart ringer man? Hoppas att du orkar svara och hoppas du är nöjd med operationen?!

Ja, ring vårdgarantin så fort du får din remissbekräftelse. Du ringer till det lasarett som tar emot din remiss. Alltså de som skickar remissbekräftelsen. Jag är absolut nöjd med operationen. I början ångrade jag mig för att det var så jobbigt med soppor och jag gick inte ner i vikt. Nu har jag variy opad i 7 veckor och tappat 16 kg. Kan vara ute och gå utan att dö av andfåddhet :) det här kommer förändra mitt liv.
  • Lucy Cat
    jjmh skrev 2013-11-07 22:43:03 följande:
    Lucy Cat: Vad kul att det funkar bra för dig, grattis! :) Tydligen är det inte samma system här... Man kan åberopa vårdgarantin när utredningen är klar, men själva utredningen kan visst ta i princip hur lång tid som helst! :( Men man får komma på första informationsmötet inom 3 månader, det är visst det enda som räknas! Sen är Det tre möten till som jag förstår de som innan utredningen är klar, men mellan dem är det inga tidsgränser. Så det är väl lika bra att räkna med 1 1/2 års väntan. Behövde inte du genomgå så lång utredning?
    Nej, här är det inte så. Jag var ju som sagt på mitt första möte den 7 juni med VC då också min remiss skrevs och skickades.  
    Den 16 augusti var jag på ett informationsmöte med Aleris (i juli hade de helt stängt för operation och infomöten), där de tog upp information kring operation och en dietist pratade om mat före och efter. Vi var runt 15-20 st på det mötet.
    På samma möte fick jag också en optid och den blev satt till den 19 september. 
  • Lucy Cat
    Familjen Kaos skrev 2013-11-11 22:32:09 följande:
    har en fråga till er som har gjort op!!!!!!

jag opererades för 7 veckor sedan gick ner 10 kg på 2 veckor sen sa det typ stop 3 kg på 5 veckor det kan ju inte va normalt jag äter bra kan ,kanske lite för lite jag pallar inte vad gör jag för fel ???jag ska börja träna nästa vecka 

har tyvärr haft en del problem magvärk varje dag mår illa ofta kan inte direkt säga det är det bästa jag gjort hoppas jag känner så längre fram men just nu ångrar jag mig 
    Det är helt normalt! Jag gick inte ner NÅGOT på 2 veckor. Tänkte direkt att "nej, inte ens en operation hjälper mig." Det är de s.k. platåerna man hamnar på ibland. Kroppen fördelar vikten jämnare, kroppen återhämtar sig efter det stora ingreppet vi har gjort och/eller den chocken kroppen får av att gå ner snabbt i vikt och lite mat.
    Det kommer att hoppa igång igen. Tålamod är en dygd! Fortsätt bara på samma spår som du gör.
    Få i dig vätska bara och mycket proteiner. Du kan köpa hem pålägg som du tar som mellanmål, 2-3 skivor att tugga på med lite juice.

Om du mår illa bör du kontakta ditt opererande sjukhus, så ska du inte ha det. Dricker du tillräckligt?
    Ring ditt sjukhus så att inget allvarligt är på gång. Hörde senast igår om en tjej med illamående som hade en läckande magsäck. Nu kanske du inte har ont i magen, men ring!

• Lucy Cat
    mamlinda skrev 2013-11-14 14:09:49 följande:
    Ni som ska opas nu innan jul och nyår hur tänker ni göra under högtiderna. Är ni hemma eller åkeri i iväg? Tror ni man skulle orka att opa sig innan jul och sen åka och hälsa på släkt? Vi ska bila 60mil och vet inte om man pallar det som ny opad. Hur skulle ni gjort? Kommer göra det privat och ev få tid innan jul...
    Det är ju så individuellt hur mycket man orkar. Det finns ju risk att du får komplikationer och kan behöva vara nära ditt op-ställe. 
    Jag mådde jättebra och har gjort det under hela tiden, medan andra stött på komplikationer längre fram.

Jag hade nog faktiskt avvaktat till efter jul. Inte enbart för resans skull, utan också för att det är så mycket mat under jul som frestar. Känns som julen, i alla fall hos mig, är uppbyggd kring mat och sällskapet i samband med maten. Att då få sitta där och sippa på soppor känns vedervärdigt trist och en onödig frestelse.

Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)