• Simben

Gastric Bypass (GBP)

Nån som vet om det finns nån tråd om gastric sleeve? Eller nån här som vet nåt om den operationen? Om den går att få finansierad via landstinget eller enbart går att bekosta själv? Väger för lite för gastric bypass men behöver verkligen hjälp har BMI 33 tror jag

• Simben

Pluvdo; tack för svaret men tro mig, jag har nog försökt precis allt och det jag läst mig till om gastric sleeve så känns det som jag skulle vilja göra en sådan. Skulle vara så skönt att bli mätt fortare och slippa hungerproblemen som jag läst mig till skulle minska rejält. Låter ju inte alls bra att man är lika hungrig fortfarande om man har mycket mindre magsäck?? Som sagt, har verkligen försökt gå ner själv men orkar inte mera, måste få hjälp

• Simben

Vet du om man kan få en sån operation via remiss eller är det bara privat såna görs??

• Simben

Jag hade helt räknat fel jag har visst 37 i bmi, tror ni det finns chans att få en sleeve bekostad av landstinget då? Ska ringa vc imorgon och boka tid iallafall orkar inte. Måste få hjälp

• Simben

Fru filidutt: sa han varför han ändrat sig? Var det din önskan från början att göra DS? Vad är en DS? Jag ska på gruppmöte i Kalmar i slutet på oktober och vill göra en sleeve. Funderar mycket på om hur jag ska få kirurgen att gå med på det. Pratade ni nåt om sleeve?

• Simben

Tack för svaret fru filidutt! Men menar du verkligen att sleeve rekommenderas till bmi 30? Man måste ju har minst 35 för att ens få göra op? Sköterskan jag pratar med sa att sleeve passade till de med bmi 35-40 men att kirurgen helst vill gbp för det ger bäst resultat. Men jag vet flera son gjort sleeve som är jättenöjda (men de har betalat för den) och jag är rädd för att landstinget inte gör magsäcken tillräckligt liten som cftk gör. Samtidigt har jag inga 80000 heller. Men sa läkaren verkligen det om bmi 30 då har jag ingen chans att få den tyvärr

• Simben

Fru filidutt: är mest rädd för de komplikationer som kan uppstå med gbp medans jag inte hört nån med sleeve som fått några. Känns helt enkelt som ett mindre ingrepp med sleeve. Men jag tror att jag kommer göra gbp om inte läkaren vill göra sleeve.

Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)