Inlägg från: sextiotrekg |Visa alla inlägg
  • sextiotrekg

Gastric Bypass (GBP)

Hej! Någon som vet varför de är så lång väntetid? Kan man som jag nu som har träffat sjuksköterska, psykolog och ska träffa dietisten snart använda vårdgarantin? Vet att efter detta är det minst 3besök kvar innan beslutet tas om jag får op. Ska tillägga att jag bor i Uppsala och går på akademiska sjukhuset.

• sextiotrekg

Hej! Jag har gjort en utredning i över ett år nu och hoppats på denna operation och ser detta som min sista utväg.. Jag låg precis på gränsen när ja skrev in mig första gången och har nu följt deras tips och trix om att äta mera regelbundna tider och så för att ha en bra grund att stå på. Idag träffade jag en läkare som sa att jag antagligen inte kommer få göra op då mitt BMI gått ner.. Jag har på ett år tappat hela 4kg!! Oj va mkt! Ja ligger på BMI 37,8 har släkt med diabetes och hjärtproblem jag sj har astma och ryggproblem och min chans till att få må bra har nu rykts ifrån mig :( hur gör jag nu? Läkaren skulle prata med kirurgen men jag ser min chans som borta.. Jag är för fet för mig själv för att orka med min vardag men för smal för en op! Hur sjukt är inte det? Ett år helt bortkastat och jag finner inga ord och har bestämt mig för att aldrig mera hoppas eller tro.. Fan!

• sextiotrekg
    VärstaMorsan skrev 2013-02-14 15:11:42 följande:
    I tisdags var jag och fick remiss från vc till gbp... Jag tillhör Västerås och de skickar alla sina utredningar till Uppsala ..minimum BMI i Västerås är 35, men i Uppsala ligger det på 40. Vilket går de på?? Och är det någon som har koll på kötiderna till utredningen?? Så mycket funderingar som rullar i huvudet nu. Har själv BMI på 36,5 (hemmavågen), lider bl.a. Astma.

Hela utredningen från första mötet till ev op låg när jag börja förra året på ca 1-2år, jag har problem med att få min op godkänd då mitt BMI bara ligger på 37,8 men hör inte till v-rås utan u-a.
  • sextiotrekg
    annapanna78 skrev 2013-02-17 12:13:32 följande:
    Hej alla! Jag är "ny" på detta men jag har letat och letat efter hur jag ska/kan skriva egenremiss? och vilka sjukhus gör detta? Jag bor i stockholm och har förstått att ex KS gör denna men jag vet som sagt inte om jag kan skriva en egenremiss? Nån som gjort detta och vill hjälpa till   Tack o bock!  

St Görans kanske?
  • sextiotrekg
    LillaBibbi skrev 2013-02-20 07:01:19 följande:
    OBESITAS MOTTAGNINGEN Vad gör man där? Ska träffa kirurgen/ dietisten/ narkosläkare/ sjukgymnast. Vad är det som kommer att ta tre timmar? Tacksam för svar

Jag skulle tro att det är det första info mötet där de går igenom vad op gör och hur det förändrar livet, vad man kan äta, hur ofta och lite hur lång tid allt tar osv :)
  • sextiotrekg
    evolyn skrev 2013-02-21 00:50:47 följande:
    Det är 15 månader sen jag opades, idag stod vågen på 58.7! Vill stoppa nu, är mer än nöjd. Har väl tappat en del nu sista månaden då vi bestämde oss för att skiljas, tappade matlusten en del. Måste verkligen skärpa till mig!

Ta kontakt med din läkare så kan ni nog hitta en bra lösning på de hela :)
  • sextiotrekg

Ska på onsdag träffa hon som bestämmer om jag får gå vidare med op eller inte! Känns super nervigt! Här helt 100 på att de kommer säga nej.. Men va gör jag då?! Jag har denna op som sista utväg och vet helt ärligt inte hur jag ska fortsätta utan den :(

• sextiotrekg

Hur kan alla säga olika saker? Hon jag träffade idag sa att hon inte förstod hur läkaren kunde säga att jag låg på gränsen med ett BMI på 37-38 när den nya gränsen i Uppsala är 35. Varför säger alla olika? Blir galen :/

• sextiotrekg
    Loth skrev 2013-03-06 12:45:07 följande:
    Camilla: Tack för smakråden, det ska noteras flitigt! :) Sextiotrekg: Här i västra Götaland är viktgränsen 40 bmi, men 35 om man har följdsjukdomar som diabetes och dyl. Det kan inte vara samma för er?

De va så tidigare tydligen men hon sa idag att de va nytt sen januari att 35 gäller för alla.
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)