• Isis

Gastric Bypass (GBP)

Hej alla!

Är ny härinne men har läst en del här de senaste dagarna.
    Då jag har massor med problem med reflux och magsyra parallellt med min övervikt så vill min läkare nu att jag ska sätta upp mig i kön för GBP. Min fråga är då..vart skickar man remissen??? (Bor i Malmöområdet, Skåne)
    Har försökt alla möjliga och omöjliga sätt att gå ner i vikt, men lyckas inget vidare. Eller snarare... jag går ner under en period och sedan går jag upp allt igen och lite till (

Tar tacksamt emot alla råd och tips från er som gått vägen före mig!

• Isis
    HelenN skrev 2011-04-05 23:07:57 följande:
    Jag bor själv i Lomma och tillhör Lund, jag gick till vårdcentralen här och remissen skickas då till Landskrona. Sedan åberopade jag vårdgarantin och fritt vårdsök, men det var för kön här i Skåne var väldigt lång då. Skicka iväg remissen till Landskrona och hör med dom hur kö tiden ser ut idag.

Är det överviktsenheten i Landskrona som ska ha remissen eller är det kirurgavdelningen??

Ja jag räknar ju med att få ligga på lite själv för att det inte ska ta flera år innan op. Men samtidigt är det ju så att alla som står i den kön, har väl samma önskan som jag om en relativt snabb op!

Tack får svaret....ska försöka få iväg remissen redan imorgon....så jag iallafall är på gång

• Isis
    ullis83 skrev 2011-04-06 15:12:05 följande:

Jag ringde till dom som ska operera mig och berättade att jag fått jobb som börjar i mitten av juni..hon preliminärbokade operation 19/5, under förutsättning att jag ska kan gå det jag ska gå ner

Så lite peppning ju tjejer, behöver gå ner 15-20 kg på 5 veckor(är det ens möjligt)

Ojojoj....inte någon liten viktminskning de förväntar sig på så kort tid.
    Men tror säkert att du fixar det. Du har lyckats få op tid, och dessutom fått jobb....så
    det är nog så att allt går din väg nu!! Håller tummar och tår för dig och ska med spänning
    följa dina framgångar!!!
  • Isis
    SilverEmma skrev 2011-04-06 00:02:37 följande:
    Isis - Jag skickade in min egenremiss till Landskrona (kirurgavdelningen) i januari. Det tog tre veckor att få remissbekräftelse och då låg väntetiden på 2 år. Jag kontaktade Carlanderska och fick en hälsodeklaration från dem som jag fyllde i och skickade tillbaka. I mars ringde de och gav mig tider! Den 12:e april ska jag på inskrivning (provtagning och möte med dietist och kirurg) och den 26:e april opereras jag! Så det behöver inte ta så lång tid om du gör rätt val.
    Oj det var ju väldigt snabba beslut. Jag ska se till att min remiss går iväg imorgon då jag ska till min läkare då.
    Är Carlanderska privat??? Och var ligger det???
    För då ska nog jag också försöka ringa dem och se om jag kan ha lika stor tur!!
    Önskar dig lycka till och ska med glädje följa dig och din resa mot ett lättare liv...

Grattis till alla er som redan opats och till alla er som redan fått tid!! Ni sporrar åtminstone mig otroligt mycket!!!
  • Isis

Kanske en känslig fråga...,men vilket BMI har ni andra??
    Jag kollade precis mitt och jag har BMI 35,3 nu. Hade 37,5
    innan.Men har gått ner 8 kilo under de sista veckorna, då
    min mage inte tåler någon mat verkar det som!!!

• Isis
    Sannalouise87 skrev 2011-04-06 20:28:16 följande:
    Isis- BMI 42 här
    okej....var det svårt för dig att få optid...eller läkarna var helt eniga med dig om att op var en bra lösning??
    Min läkare tycker att det är en bra op för mig...men kirurgerna kanske tycker helt annorlunda! Är onekligen ganska nervös för vad de ska tycka...de har ju så att säga makten att avgöra hur det ska bli för mig!

Önskar dig grattis och lycka till med din op!!!
  • Isis
    SilverEmma skrev 2011-04-06 20:48:41 följande:
    Isis - Carlanderska är privat, men tar även emot från landstinget, det ligger i Göteborg!

Jag har ett BMI på 37,9. Det räcker med BMI 35 här i Skåne. Det var aldrig några problem för mig att bli godkänd.
    Då hade du nästan samma BMI som jag hade innan min mage slog bakut för fyra veckor sedan....Då kanske jag också har en chans att få op godkänd. Läste någonstans att det var just 35 som var lägsta BMI i de flesta fall.
    Men när du ringde till dem, sa du då att du hade remiss eller ska du betala allt själv??
    Hur länge ligger man inne och hur länge är man sjukskriven??? Är ensamstående med barn så jag måste ju fixa med dygnet runt barnvakt under sjukhusvistelsen.

Jisses....varje svar gör att det forsar fram ännu mera frågor i huvudet på mig )

Tack Misspiggy....är du opad, eller du står i kö eller har du kanske redan fått tid???
  • Isis
    MizzPiggy skrev 2011-04-06 22:01:52 följande:
    Isis: jag har fått tid för bedömning 10/5
    Hoppas jag blir godkänd...
    Ja det hoppas jag med!! Ska hålla tummen den 10/5 för din skull!!!
  • Isis
    Full av förhoppning skrev 2011-04-06 21:26:25 följande:
    Inte nu längre... har en jag känner som nyss blev nekad med 35 i bmi... det är 40 som gäller nu
    Jag var precis inne på Carlanderska och läste...på deras hemsida står att det är BMI 35  som är deras krav iallafall! Vet inte hur det är på andra sjukhus....men be din vän kolla runt på olika ställen!
  • Isis

Hej alla!!

Tack för alla era svar!! Det känns som det finns tusen och åter tusen frågor inne i skallen på mig just nu.....
    Idag gick min remiss iväg till Landskrona...så får vi väl se hur länge det dröjer innan jag får remiss svar från dem. Hur har ni andra gjort??? Väntat på svar eller ringt och frågat själva???

Hur lång tid tar det från remiss till bedömning om man har möjighet att få op? Är det Landskrona som fattar det beslutet för skånes räkning? Eller är det fler som tar de besluten???

Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)