Inlägg från: hellekis |Visa alla inlägg
  • hellekis

Gastric Bypass (GBP)

Första dagen av 14 på flyt!!! Den 18e så ligger jag på op-bordet, börjar bli lite nervöst måste jag säga!
    Kommer ha hjälp av min mor veckan efteråt, har en son på 14 månader, men undrar om jag antagligen kommer fixa det själv sen? Blir ju himla jobbigt om jag inte får lyfta honom :(

• hellekis
    PruttPottan skrev 2011-04-04 22:22:27 följande:
    Jag har haft "hjälp" i 3 veckor men lyfte våran tunga son 3 dagar efter op. Enligt en ssk jag pratade med idag var det aaaalls ingen fara att lyfta tungt direkt efter men när det gäller barn är det lite skillnad mot ett dött föremål som ju kan vänta.
    Får du bara sjukskrivning så kan ju någon vabba elller vad det nu heter för att se efter barnet =)
    Problemet e ju att jag inte kan har chans till mer hjälp än ungefär 1,5 vecka :/ men förhoppningsvis så ordnar det väl sig, bara jag kan lyfta honom när det är som nödvändigast!
  • hellekis

Lycka till SilverEmma! Det kommer går jättebra! Nu är det en vecka sen jag låg och väntade jag också! Jag mår hur bra som helst!

• hellekis

Mår verkligen skitdåligt :( har inte varit opad i mer än 9 dagar och slarvar redan med maten, men jag har blivit förstoppad och vågar knappt äta pgv det, plus att jag vill kräkas varje gång jag måste äta fil/yoghurt eller soppa. Det är verkligen inte bra!!! Någon som kännt likadant, jag vill ju äta men det går inte.

• hellekis
    MizzPiggy skrev 2011-05-02 20:50:14 följande:
    Silveremma: okay men var finns dessa hälsosam deklarationer någonstans?
    Har för mig man får dom när man är på möte med dietist och sjuksköterska innan man träffar kirurgen
  • hellekis
    Glory skrev 2011-05-02 22:14:17 följande:
    Hej, är ny här på Familjeliv och har lusläst alla trådar som finns om GP operation. Jag är i början av min operationsresa och har massor med tankar och funderingar. Min husläkare godkände och gick med på att skriva en remiss till Ersta för en GP men idag när jag ringde för att bekräfta att remissen har kommit in så har de inte ens skickat den från VC. Det står att läkaren planerar remiss!! Det var tre veckor sedan jag var där och jag har trott i min enfald att han i alla fall har skrivit den, vilket han alltså inte har gjort. 

Jag blir så frustrerad att ingenting händer att jag vill ta saken i egna händer och få saker och ting igång. Nu till mina frågor:

1. Vad kan jag göra om jag tycker läkarens remiss inte är fullständig/saknar relevant info? Kan jag själv bestämma vad som ska med? Han nämnde ingenting om mina tidigare viktnedgångsförsök, hälsoproblem m.m. när jag bad honom läsa upp det han skulle ta med i remissen. (en remiss han fortfarande efter 3 veckor inte har skickat)

2. Vilka sjukhus i Stockholm tar emot egenremiss? Jag har inte råd att betala operationen själv, kan man ändå skriva egenremiss fast det går genom landstinget?

3. Kan jag skicka egna remisser eller remisser från VC till flera sjukhus samtidigt? Nu har jag bara bett läkaren att skicka till Ersta, vilket han än inte har gjort förståss... Naturligtvis kommer jag att ringa och avboka de remisser som jag står i kö för när/om jag blir godkänt på en av sjukhusen.

3. Jag ringde till Ersta för att fråga vart jag skickar egenremiss men de menar att de hellre vill ha remiss från VC direkt och att jag i så fall ska kompletera det med personligt brev. Men jag har läst här på forumet att många har skrivit egna remisser, så vad stämmer egentligen?

Tacksam för svar och inputs, det känns som en lång resa är framför mig, en resa jag är envis och bestämd nog att klara, men det känns som att man behöver lite hjälp på vägen. :)
    2. Ersta med all säkerhet (så jag fick min op)

3. Hur menar du nu? Om du skriver en egen remiss, så kan du skicka den vart du vill i stockholm (jag skickade till alla sjukhus i stockholms län)

4. Fråga inte, GÖR BARA! :) Det är klart dom HELST vill ha från vc MEN saken är att ALLA  igentligen ska ta en egenremiss lika seriöst som en remiss från vc.
  • hellekis
    Glory skrev 2011-05-02 23:06:19 följande:

hellekis skrev 2011-05-02 22:42:20 följande:
    2. Ersta med all säkerhet (så jag fick min op)

3. Hur menar du nu? Om du skriver en egen remiss, så kan du skicka den vart du vill i stockholm (jag skickade till alla sjukhus i stockholms län)

4. Fråga inte, GÖR BARA! :) Det är klart dom HELST vill ha från vc MEN saken är att ALLA  igentligen ska ta en egenremiss lika seriöst som en remiss från vc.

3. Min fråga är egentligen, vilka sjukhus tar emot egenremiss, t.ex. Sophiahemmet i Stockholm är privatsjukhus, blir jag då tvungen att bekosta det själv om jag inte har remiss från VC, utan skickar egen? Ersta är också privat, tror jag, men de tar emot egenremiss.
    VIlka sjukhus kan du tipsa om? Ersta, Sophia, St. Göran...kan inte komma på fler som, jag vet gör GP.

Tack för hjälpen, du har rätt, jag ska inte fråga, JUST DO IT, liksom. Så nu sitter jag och skriver på min egenremiss. Det här ska gå!

Nej du behöver inte betala själv pgv egenremiss. Jag tror inte ens man behöver remiss alls om man betalar själv.
    Danderyd, Norrtälje är de jag kan komma på utöver det.
    Har för mig att man kan gå igenom landstinget för op på sophia. Skicka remiss i vilket fall. Så bollen är i rullning.
    Jag rekomenderar Ersta starkt, de gör flest GBP opar i Sverige och är extremt trevliga!
  • hellekis
    LillaBibbi skrev 2011-05-04 16:53:32 följande:
    hur länge har du som opat dig i sthlm fått vänta?
    skickade remiss i augusti, möte med kirurg i januari och opad i april.
  • hellekis
    MrC skrev 2011-06-03 22:42:28 följande:
    Jag fick brev från Ersta idag.
    Inför-OP-träff 8/7 och OP 11/7.
    5 veckor och 2 dagar kvar alltså. Bra, nu har jag en tidpunkt att ta sikte på.

Den senaste tiden har jag haft mycket ont i fötterna, knä och höfter. Lite rygg också, men fötterna har varit värst. Riktigt jävla ont alltså. Tror jag har hälsporre.

Iaf. så drar jag igång med hårdträning inför OP på måndag, á la "Biggest loser".
    Jag kommer redan nu att börja byta någon måltid varje dag mot Modifast och de två sista blir det bara Modifast på matsedeln.

Vilken smak är bäst? Vilken är er favorit?
    Jag har bara smakat vanilj ännu och den var väl okay.
    Ett tips från mig, Träna inte under flyttiden, kroppen orkar inte med för hård motion när du bara får i dig ca 800kcl per dag. Många upplever att det sätter totalstop i viktminskningen istället. Att promenera och simma är helt ok, men jag skulle skippa vikter, gym etc.
    Bara min åsikt, man gör som man vill :) Men det är lätt att bli orkeslös under flytet och med träning ovan på det tror jag risken för att fuska och äta är större, då kroppen kommer skrika efter mer.
  • hellekis
    CharmingGirl skrev 2011-06-10 18:13:40 följande:
    Tänkte bara höra; har alla som blivit beviljade OP testat medicin och gått hos dietist innan? Eller vad har ni "gjort" innan för att gå ner i vikt och sen blivit godkända för OP?
    gjort som i att de skulle vara övervakat menar du?
    Jag har verkligen testat allt, piller, dietist, viktis, träna.. men nej, inget som läkarna på sjukhuset har övervakat, däremot hade de kunnat kolla att jag fått bantningspiller utskrivna innan.. 
  • hellekis
    CharmingGirl skrev 2011-06-11 16:45:23 följande:
    Ah, jag undrade precis som du frågade, typ övervakat. Varför jag undrar är för att jag har gjort/provat med allt jag kan komma på förutom tabletter, och är så orolig nu att jag inte kommer bli godkänd när jag ska på bedömning på onsdag.
    vad jag vet så finns det nu inte längre några piller som läkare skriver ut, så du kan nog vara lugn :) och jag har inte hört om någon som har varit tvungen att gå hos dietpolis.
    Möjligtvis om du går till doktor först, att de vill att du testar allt du bara kan. Men jag skickade egenremiss och det var kirurgen som fick bestämma helt. 
  • hellekis
    CharmingGirl skrev 2011-06-14 19:01:50 följande:
    Hej och tack för ditt svar! Jag har ju som sagt inte testat tabletter, men allt annat du rabblade upp och lite till (viktväktarna, i stort sett ALLA soppdieter jag kommit över). Imorn gäller det, 15.20 har jag tid och jag är så nervös!

Får man reda på med en gång om man blir godkänd eller inte? Får man veta tid för OP också isf? Och när man ska börja flyta? Och hur mycket man ska gå ner? Vad hände just ER på och i samband med mötet med kirurgen, exakt?!
    Ja, ni hör ju - jag är nervig och frågorna är måånga!
    Det kommer gå bra ska du se!

Jag opades på ersta, han sa direkt att jag var godkänd, fick brev 2 veckor senare med op datum, och där gäller 2 veckor flyt. Men flyt är så olika på alla sjukhus, men det kommer han garanterat berätta isåfall.
  • hellekis
    J2010 skrev 2011-07-03 16:10:56 följande:
    Hur mycket har ni gått ner när ni flytit innan op? HUr många veckor?
    2 veckor -5 kg
  • hellekis
    Muneca skrev 2011-07-13 11:49:39 följande:
    Hej alla!
    Ser att det har hänt lite i tråden sen sist jag var inne.'

MrC
    Grattis! Det måste kännas riktigt skönt att ha operationen avklarad, nu ser vi fram emot en god återhämtning

Jag har snart tid för konsultation hos Peter Loogna.. känner mig aningen nervös.
    Har kämpat med vikten i 6 år, och det gick jättebra att gå ner i vikt med reductil, men så snart dessa blev förbjudna så gick jag upp i vikt igen. Jättesvårt med storlekar på mina portioner och suget. Reductil tog ju bort aptiten och suget vilket var perfekt för min del..

Men jag har dödsångest, är jätterädd att något ska gå fel under operationen, är jätterädd att aldrig få träffa min son igen, inte få se honom växa upp.. samtidigt som att operationen gör jag för att jag just vill leva länge och sunt, förhöja livskvalitén och kunna vara med min son mer, inte dra mig för att gå till stranden med honom.. osv.
     Det känns som att jag alltid är den lilla procenten som råkar ut för det värsta och varför skulle det inte hända mig?

Har ett BMI på 36, finns det fler i tråden som opererat sig med 36 i "start-BMI" vid operation? 
    Jag hade ett BMI paa 36,5 naer jag opades. Har en liten son ocksaa och jag hade liiiite doedsaangest innan, men saa taenkte jag paa allt jag inte kommer orka nu naer han blir aeldre. Spela fotboll, springa i kapp, och faktiskt att jag inte vill att han ska skaemmas foer sin mamma sen naer han boerjar skolan.
  • hellekis
    Pequena: Det har gaatt jaettebra! Jag hade massa hjaelp i boerjan dock eftersom dom inte vill att man ska lyfta foersta veckorna (ganska svaart med en 1 aaring) sen kan man ju vara lite sloe i boerjan med.
    Det har gaatt naestan tre maanader nu och jag maar hur bra som helst, jag aangrar ingenting!
  • hellekis
    zanna80 skrev 2011-07-23 13:49:05 följande:
    Får man ställa en fråga till er kanske? =)

Har länge varit intresserad av en gbp, men ville vänta tills vi var färdiga med barn, nu är vi det och jag ska ringa för ett besök på vc ang detta.

Det jag undrar är, måste man vänta någon speciell tid efter en graviditet innan man får ställa sig i kö?
    Har tidigare både provat åtskilliga dieter samt medicin, men såklart går jag alltid upp igen *suck*
    Ställa dig i kö kan du göra, mitt barn var 6 månader när jag skickade in en remiss, och strax över året när jag opades.
  • hellekis
    Lajsa82 skrev 2011-08-03 21:41:44 följande:

längesedan jag skrev, grattis till all tider Nu har jag varit opad i drygt 9 månader och har loosat totalt 50 kilo...Känner mig som en ny människa med ett gott självförtroende Har lagt in bilder i bildtråden....

• hellekis

Usch.. nu har jag stått still i flera veckor :( har gått ner 22.5 kg och varit opad i 4 mån.. har sån ångest för att det ska stanna helt nu..

• hellekis

Vill bara gråta och ligga i sängen för evigt... har varit opad i 5 månader nu och gått ner från 105 till 82, men har stått still sen 6 augusti nu.. tänk om det är slut nu? Jag kommer aldrig ner under 80 ens?

• hellekis

Jag tränar tre dagari veckan oftast..

Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)