Glory skrev 2011-05-02 22:14:17 följande:
Hej, är ny här på Familjeliv och har lusläst alla trådar som finns om GP operation. Jag är i början av min operationsresa och har massor med tankar och funderingar. Min husläkare godkände och gick med på att skriva en remiss till Ersta för en GP men idag när jag ringde för att bekräfta att remissen har kommit in så har de inte ens skickat den från VC. Det står att läkaren planerar remiss!! Det var tre veckor sedan jag var där och jag har trott i min enfald att han i alla fall har skrivit den, vilket han alltså inte har gjort.
Jag blir så frustrerad att ingenting händer att jag vill ta saken i egna händer och få saker och ting igång. Nu till mina frågor:
1. Vad kan jag göra om jag tycker läkarens remiss inte är fullständig/saknar relevant info? Kan jag själv bestämma vad som ska med? Han nämnde ingenting om mina tidigare viktnedgångsförsök, hälsoproblem m.m. när jag bad honom läsa upp det han skulle ta med i remissen. (en remiss han fortfarande efter 3 veckor inte har skickat)
2. Vilka sjukhus i Stockholm tar emot egenremiss? Jag har inte råd att betala operationen själv, kan man ändå skriva egenremiss fast det går genom landstinget?
3. Kan jag skicka egna remisser eller remisser från VC till flera sjukhus samtidigt? Nu har jag bara bett läkaren att skicka till Ersta, vilket han än inte har gjort förståss... Naturligtvis kommer jag att ringa och avboka de remisser som jag står i kö för när/om jag blir godkänt på en av sjukhusen.
3. Jag ringde till Ersta för att fråga vart jag skickar egenremiss men de menar att de hellre vill ha remiss från VC direkt och att jag i så fall ska kompletera det med personligt brev. Men jag har läst här på forumet att många har skrivit egna remisser, så vad stämmer egentligen?
Tacksam för svar och inputs, det känns som en lång resa är framför mig, en resa jag är envis och bestämd nog att klara, men det känns som att man behöver lite hjälp på vägen. :)
2. Ersta med all säkerhet (så jag fick min op)
3. Hur menar du nu? Om du skriver en egen remiss, så kan du skicka den vart du vill i stockholm (jag skickade till alla sjukhus i stockholms län)
4. Fråga inte, GÖR BARA! :) Det är klart dom HELST vill ha från vc MEN saken är att ALLA igentligen ska ta en egenremiss lika seriöst som en remiss från vc.