Mijjo skrev 2011-06-20 22:23:21 följande:
Jag vill höra vilka problem ni har haft,,,ALLA besvär !
Försköna inte utan berätta rak på vad ni har haft eller har problem med och hur länge......
För min del är operationen det bästa jag gjort! Fördelarna överväger vida de nackdelar den har.
För mig har nackdelarna bestått i att jag mår illa flera gånger per dag när jag äti, skulle behöva äta mycket, mycket mer långsamt än jag gör och det är jättesvårt! Och att jag fortfarande efter tio månader har jättesvårt att få i mig tillräckligt. Har gått ner till strax under 57 kilo nu och önskar stanna där. Tror tyvärr att jag kommer att gå ner lite till innan det stannar av... så, visst finns det nackdelar.
MEN... de stunder jag är som mest nöjd över operationen är faktiskt då jag ätit lite för mycket av nåt onyttigt och mår skit. Det är ju då jag märker vilken fantastiskt begränsande effekt operationen har. Det som tidigare lätt blev ett paket Ballerina på en kväll, är nu ett par Ballerinakex, inte mer. Alltså en mer "normal" konsumtion.
Jag har opererat bort gallblåsan i vår och den operationen har gett mig betydligt mer komplikationer än GBP:n. Fick ett läckage av galla några dar efter operationen och blod och galla hamnade i buken så att jag fick peritonit (bukhinneinflammation). Nu efteråt har jag ofta hemsk magknip och diarré. Jag hoppas att det stabiliserar sig till slut och går över. Men som sagt: GBP:n har varit en baggis i jämförelse.
Det är fantastiskt att inte längre gå med ångest hela tiden, över att jag far så illa med min kropp. Det är fantastiskt att kunna gå en lång promenad och dessutom springa en kilometer under promenaden. det är fantastiskt att kunna gå in i vilken klädbutik jag vill och köpa plagg som jag VILL ha, inte köpa det jag råkar KUNNA ha.
Däremot blir jag förvånad och lite förbannad över att personalen i klädbutikerna plötsligt är så trevliga och tillmötesgående: tidigare var det knappt nån som sa hej ens. Vikten HAR tyvärr betydelse för bemötandet.
Jag och min studiekamrat som också är GBP:ad ska skriva c-uppsats i höst, på ämnet "bemötande av överviktiga i sjukvården". Tror det finns fördomar och diskriminering även där...