Inlägg från: ComicBookGuy |Visa alla inlägg
  • ComicBookGuy

Gastric Bypass (GBP)

Nu har jag vart på informationsmöte :) Så nu ska jag vänta i ändra på mina vanor i 6 månader för att sen komma på den riktiga bedömningen. Men kirurgen jag träffade förra gången sa ju att det är väldigt stor chans att jag kan få operationen, så nu ska jag "bara" ta tag i mig själv så blir det nog bra :)

Dock är min mamma otrooooligt orolig. Speciellt med tanke på Kalla fakta-programmet som sänds ikväll. Hon vill ju inte att jag ska få några otrevliga biverkningar av operationen. Men hon gör sitt bästa för o stötta mig iaf, hon vet ju att om jag inte gör operationen kommer jag garanterat få diverse sjukdomar av fetman så...

• ComicBookGuy
    SilverEmma skrev 2011-03-10 14:32:38 följande:
    Jag har faktiskt förbjudit min mamma att titta på det. (typ)

Hon hade en period för ett halvår sedan då hon var jätterädd för komplikationer som jag kunde råka ut för men nu har hon äntligen lugnat sig. Om hon tittar på programmet så kommer hon bli hysterisk. Så jag har avrått henne "vänligt men bestämt" då jag inte kommer att ändra mig och att jag verkligen vill att hon ska stötta mig i mitt beslut.
    Nu har min mamma tittat på det iaf, o hon tyckte det va ett konstigt program. Jag har inte sett det än, men mamma brukar ha rätt så :)

Ja det var ju inte längesen jag berätta för mamma att jag nästan är helt hundra på o göra operationen (om jag får den givetvis). Så hon har inte haft så lång tid på sig o smälta det än, så då kan jag förstå att hon mest ser komplikationerna. Men jag gör mitt bästa för o "sälja in den" till henne. O hon i sin tur gör sitt bästa för o stötta mig :)

För övrigt, är det bara jag som blir lite ledsen när man läser alla dessa anti-GBPtrådar? Typ se dom säger "men ryck upp dig o sluta va lat så kommer du gå ner i vikt, ditt fetto". Jag menar, jag vill ju inte ha operationen för att det är lätt utan för att det är verktyget jag behöver för att få mitt liv tillbaka. Eller, tillbaka o tillbaka, så mkt till liv har jag inte haft innan... Jag vill ju bara va en normal 25åring som klarar av o gå upp för en trappa utan att få andnöd o ont i knäna...
  • ComicBookGuy
    SilverEmma skrev 2011-03-10 23:02:43 följande:
    Jag försöker låta bli dessa anti-op trådar...jag blir bara ledsen av att folk inte förstår. Om jag hade kunnat gå ner 40 kg på egen hand så hade jag gjort det för länge sedan. Jag har kämpat i 15 år med min vikt, jag vill inte gå 15 år till. Det är så lätt att säga att "det är bara att inte äta"...kan vi inte säga till de med anorexia att "det bara är att äta"? Nej det skulle väl ingen få för sig.

Tycker också det är lite roligt att vissa tror att vi bara är ute efter en lätt väg till en drömkropp. Jag väger 40 kg för mycket. Även om jag går ner 40 kg så kommer jag aldrig att få någon drömkropp...inte ens med operationer. Jag har sabbat min kropp för mycket för det. Jag är ute efter ett drägligt liv där övervikten inte begränsar mig varje dag, i alla situationer. Drömkroppen har jag inga fantasier om längre, det lämnade jag när jag passerade 100 kg.

Jag önskar att jag vågat ta detta steget för länge sen. Sen skiter jag fullständigt i vad andra tycker om det.
    Ja jag får nog hålla mig ifrån dom jag med. Känns som om folk är oinformerade o inte vet vad det är de tycker till om egentligen. O det är det jag känner med, jag har varit överviktig hela livet så jag vill gärna ha lite livskvalitet nån gång iaf.

Haha, jag är ju fortfarande fånig o naiv så jag tror jag kan få drömkroppen :P Men innerst inne vet jag ju att det kommer inte gå med tanke på att jag väger dubbelt så mkt som jag ska. Men en flicka kan ju få drömma iaf :P Men om/när min kropp klarar av o gå i trappor, springa till bussen, träna precis det jag vill, leka med framtida barn osv så kommer jag tycka att min kropp är en drömkropp :)
  • ComicBookGuy

Jag sitter o kollar just nu. O jag tänker på den unga tjejen med problem med huden. Om jag skulle bli skickad till ett annat ställe för o bli GBP-opererad skulle jag ju ändå kolla med mitt landsting om de gör bukplastik. Då vet jag ju redan från början om jag behöver spara pengar för o kunna göra en sån... Det är ju ändå 2 olika operationer, även om man kan se bukplastiken som en fortsättning på GBP.

• ComicBookGuy
    Fru U skrev 2011-03-11 00:03:20 följande:
    Men psykologkontakt, ingår inte det när man bedöms? (jag såg inte hela programmet)
    Nu har jag bara vart på första besöket o på gruppinformationen, men än så länge har det inte blitt nått sånt för mig. Fast om det inte ingår kommer jag själv fixa den kontakten. Kan ju va bra både för det ena, det andra o det tredje :)
  • ComicBookGuy
    Fru U skrev 2011-03-11 00:27:10 följande:
    Om det inte ingår, ja då förstår jag varför en del nog mår väldigt dåligt efteråt. För tror man att hela livet ska bli fantastiskt bara man blir smal då lär man bli besviken.

Man måste ju vara redo för vad det innebär med gbp. Och då menar jag allt från hur man äter till hur snabbt man går ner i vikt och vad det innebär...
    Ja det förstår jag med, helt klart. O jag tror att sjukvården måste bli bättre på att informera om både de fysiska o psykiska komplikationerna som kan komma efteråt. Hittills har iaf jag bara fått reda på de fysiska, o tatt reda på de psykiska själv.

Så sant så. Det kändes på de i programmet att de trodde att livet skulle bli underbart efter operationen, bara sådär. Så på nått sätt kändes de inte riktigt redo för operationen. O det är nått som sjukvården på nått sätt måste fånga upp o hjälpa personen med.
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)