Inlägg från: salsajenny |Visa alla inlägg
  • salsajenny

Gastric Bypass (GBP)

Hej!

Jag har kikat in här emellanåt, och för längesen skrev jag lite här oxå. Då var det mycket frågor om egenremiss och tillvägagångssätt i allmänhet.

Idag, nästan ett år efter beslutet jag tog, så fick jag en tid för op i kalmar! Den 1 april är det dags!!!

Det är så skönt!!!!!! Jag ska börja flyta redan om en vecka! 3 veckor på max 800 kalorier, och jag ser fram emot det! Har redan gått ner 17 kg sen 3 januari, med hjälp av en sköterska på min vc (viktkontroll 1 gång i veckan, nutrilette, kolhydratfattig proteinrik kost och ett helt annat tänk kring mat), och jag behövde gå ner 15 innan open, så det har jag ju klarat innan jag ens börjat flytet, men jag ska gå ner 7 kg till fick jag veta idag. Men det blir inga problem på 3 veckors flyt. =)

Åh, jag är så glad!!!!

Äntligen är det snart mig tur!!!

• salsajenny
    CharmingGirl skrev 2011-03-05 09:20:51 följande:
    Hej!

Jag har några frågor som jag undrar över.

Vad är det för flytande man ska äta innan OP? Skiljer det sig från landsting till landsting? Varför flytande, för att gå ner i vikt inför OP eller finns det någon annan anledning?

När ni sedan gjort OP, äter man flytande efter också? När kan man börja äta?
    Har man alltid ont när man äter efter OP, dumpar eller vad man kallar det?
    Sedan undrar jag bara en sista sak (för tillfället), som jag funderat på väldigt mycket, och det är: finns det något ni åt innan, men som ni efter OP absolut inte kan äta? Alltså någon mat eller liknande som ni t ex får ont i magen av nu efter?

Jag har velat länge och väl, men tror nog jag bestämt mig för att faktiskt dra igång processen. Just nu är jag nog i stadiet att jag vill samla så mycket info jag bara kan, gärna genom andras erfarenheter...

Tack så länge!
    Jag har nyligen haft en telefontid med min läkare (i Kalmar) bara för att få ett ordentligt svar på frågan om flyt, och hans svar är, att det spelar ingen roll HUR man "flyter", bara man håller sig under 800 kalorier om dagen. Så jag kommer köra på typ Nutrilette som bas, men OM jag vill tugga nån dag, så kan jag byta ut nåt mål mot en noga uträknad bit kyckling eller liknande. =)
     Man ska gå ner snabbt precis innan operationen, så i mitt fall hjälper det inte att jag gått ner 17 av de rekomenderade 15 kilona innan open, utan nu ska jag gå ner ytterligare 7 kg genom flyt på 3 veckor. Den snabba viktminskningen och hårda dieten är det som gör att leverns värden blir bättre och open blir lättare att utföra samt riskerna för komplikationer minskar.
  • salsajenny

Usch, nu börjar jag inse allvaret och verkligheten med operationen....

Var ju så glad hela helgen över att äntligen ha fått min tid, och idag fick jag veta att tjejen min kirurg träffade för bedömning samma dag som jag var där, och som jag fått kontakt med på nätet sen, oxå ska opas den 1 april, så vi har sällskap hela tiden.

Men nu blir det läskigt tycker jag...det är 30 mil mellan min hemstad och op-staden, så att säga. 3 timmar med bil. Jag har börjat känna att det är otryggt att vara så långt hemifrån under en så stor grej som en operation, och enligt planen skulle jag inte ha nån med mig, mer än denna tjejen då. Men hon skulle ju pxå opas!

Pratade dock med mamma precis, och hon är beredd att köra till kalmar på op-dagen, och vara med mig före och efter! Gud vilken lättnad att höra! '

Hur har ni andra gjort, som opats långt hemifrån? har ni haft med er nån anhörig?

Här är det så stökigt med barnen och så....jag och min man separerar till helgen, och han ska naturligtvis jobba den helgen jag opas, så det blir till att böka med barnvakter och kanske ändrade jobbtider för hans del. Sen vet jag inte hur mycket jag kan ha barnen de kommande två veckorna, förutsatt att allt går bra...? de är 2 och 4 år, den lille behöver ju lyftas i vissa situationer och så, men hur är det med den biten efter en sån här operation?

Dessutom är det ju omöjligt att planera, för man vet ju aldrig hur det blir med komplikationer osv....!

Usch. Vilken dipp jag fick idag....

• salsajenny

Ni som är opade, och har småbarn, när var ni redo att ta hand om dem igen efter open? Har inte en susning om hur man ska kunna planera, ens om allt går som det ska (vilket man ju får försöka utgå ifrån), ifall man kan lyfta det som behövs nästan direkt eller om det tar flera dagar/veckor innan man kan lyfta? Barnen är 2 och 4 år.

• salsajenny
    Munchies skrev 2011-03-10 14:08:21 följande:
    Salsajenny: Jag kom hem igår och har två småbarn. Det känns tufft men inte alls omöjligt. Vår äldsta är på krigsstigen för det mesta nu (3 år), men sambon får ta de striderna tills vidare.

Känner att det hade varit skönare att vänta tills barnen blivit äldre, men jag ångrar mig inte och jag skulle nog inte ha gjort annorlunda heller.
    okej, då har jag en liten uppfattning om hur det kan vara då med andra ord. =) Tack. =)
  • salsajenny

Hej allihopa! Har bara tittan in här då och då, inte skrivit så mycket.

Jag skrev egenremiss för 11 månader sen, och igår blev jag äntligen opad här i Kalmar!

Jag känner mig lite mörbultad, och är öm i axlar och revben, men pigg i övrigt. Inget illamående hittills, har druckit nån dl sen igår efter open, men ska dricka mycket idag. har fått i mig 1 dl filmjölk och har bytt om till mina egna kläder nu.=)

Är så glad att det äntligen är gjort! viktresan började ju iofs redan efter nyår, jag gick ner 28 kg inklusive 3 veckors flyt, men jag har 37 kvar så det är inte ens gjort hälften.=) Men det ska bli så underbart att komma igång med puréer om 2 veckor, och sen mat!

• salsajenny

Hej allihopa!

Jag blev opad i kalmar 1 april. när jag började äta mosad mat och fast mat så märkte jag att det ibland var svårt att behålla maten, men räknade ut att det nog berodde på att jag åt för snabbt eller inte tuggade kött eller pasta tillräckligt väl innan jag svalde. kräktes kanske 1-2 ggr per dag vissa dagar, sen kunde det går 3-4 dagar utan problem, och sen kom det igen...det kändes som jag svalt en melon som fastnat på väg ner nånstans bakom revbenen innan jag sen fick gå och kräkas upp det jag ätit...

Men för knappt en vecka sen blev det värre. då kändes det som den där melonen kom mycket tidigare,redan efter 1-2 tuggor banan, eller knäckemacka eller annat som funkat jättebra redan från start....jag har inte kräkt så mycket, men jag har bara inte kunnat äta mer sen....så portionerna har väl minskat från ca 2-2,5 dl till 0,5-1 dl i bästa fall...

jag har hållit mig till joggi och nutrilettshakes i ett par dagar nu, det har gått jättebra. har testat nån ostskiva och banan, men genast när jag ätit fast mat så har problemen återkommit. Det går ju över efter en stund, men som sagt, får inte i mig några mänder fast mat,direkt....

hade telefontid med kirurgen idag, han trodde det kanske var för smalt i passagen vid nya magsäcken, har jag för mig han sa. Han skulle kontakta sjukhuset här i Ängelholm för att de skulle kolla ner i magen på mig.

Detta är väl ett ganska vanligt problem har jag förstått. Men hur är det att åtgärda? Vad gör de och vad händer? jag tänkte inte alls på att fråga kirurgen detta under samtalet....:-S

Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)