• Remia

Gastric Bypass (GBP)

Tjohoooo!!!! 
    Har följt denna tråd och kanske skrivit något, men under annat namn.
    De ringde från kirurgen nu och gav mig en tid i mars... meeeeen... dumma jag har inte slutat röka så det blir framskjutet till maj. Trodde dock att det skulle dröja till hösten. Har ju för sjutton bara stått i kö sedan i november. Förvånad. Åberopade inte vg eller nåt.

Åh, jag är sååååå jäkla glad!!! Känner mig dock förbaskat dum som inte har lyckats med rökningen. Men nu jäklar. Nu är det slut. Nu fimpar jag.

De ska höra av sig i slutet av april, en månad innan op. Är det för att tala om ev flyt och så då?

GLAAAAD!!!!! Skrattande

• Remia
    Anne B M skrev 2011-02-23 12:08:05 följande:
    Grattis
    Tack! Skrattande
  • Remia
    SilverEmma skrev 2011-02-23 12:16:17 följande:
    Grattis Reima! Står själv i valet och kvalet nu om jag ska sluta direkt eller vänta lite... Men nu har jag bara fem cigg kvar, vilket räcker två dagar för mig (är ingen storrökare direkt) Så jag har nästan bestämt mig för att sluta när paketet är slut... Eller passar jag på redan nu när jag blivit förkyld, det sätter sig alltid på mina luftrör. Inget gott att röka då...
    Tack! Skrattande
    Det är nog bäst att sluta direkt. Ångrar att jag inte gjorde det... Pga min dumhet får jag vänta annu längre. Visserligen har jag inte fått vänta länge alls tycker jag... men ändå. Det grämer mig nåt enormt. Demon Så gör inte samma dumma misstag som jag är du snäll. Glad
  • Remia
    SilverEmma skrev 2011-02-23 12:39:56 följande:
    Klart ni har rätt... Det är ganska lätt att sluta just nu ändå eftersom luftrören inte mår bra. Röker max tre cigg per dag annars och har aldrig haft problem att hålla uppe en period innan. Har bara inte varit redo att sluta helt... Men fick en liten sporre för ett par veckor sedan. Min pappa lovade mig en rejäl summa pengar den dagen jag varit rökfri ett år... Nästan så att jag kan fixa brösten efter viktnedgången om jag inte får det betalt.

Så...nu är jag rökfri då.
    Ja men det är ju en bra sporre. :)

Grattis till ditt nya rökfria jag. :)
  • Remia

De från kirurgen ska som skrivet ringa en månad innan op. Ska man då få tid till dietist eller? Blir det nån undersökning?

Det enda jag vet att jag måste göra nu, som jag av någon anledning dragit på, är ett EKG.
    En gastroskopi har jag gjort och allt var ok.

Men är det sen mest matprat, ev flyt och lite vikter och mått som ska tas eller?

Jag hatar undersökningar och hoppas bara att man slipper näcka inför någon läkare. *ogilla* Obestämd

• Remia
    Maddisen80 skrev 2011-02-23 18:02:09 följande:
    Grattis till operation hoppas att allt går bra, lycka till med att sluta röka med :) Vart ska du opereras `?
    Tack tack. :) Men rökstopp blir idag. Ville inte slänga ciggen och har ingen i min direkta närhet att ge dom till.

Jag ska opereras i Växjö. Skönt att vara på hemmaplan. :)
  • Remia
    Ådi skrev 2011-02-23 20:37:30 följande:
    Grattis!
     Och dessutom blir du rökfri på köpet, det kan ju inte bli bättre ju! Hoppas allt går bra med operationen och att det går lätt att sluta med ciggaretterna. 

Tack så mycket. Det känns kanonbra nu när jag vet lite mer exakt när det är min tur. Glad
    Det blir nog inga problem med ciggen nu. Jag måste helt enkalt... Har fått ett sluta-röka-kit av dr.
  • Remia
    MammaOsa skrev 2011-02-24 07:39:54 följande:

Hejsan!!!
    Vilken bra tråd  Glad
    Jag är en överviktig mamma som är tvungen att ändra sitt liv. Jag är 1.75 och vikt 120 kg BMI 39,2. Jag har försökt gå ner i många år. Men sedan går jag upp igen. Har svåra knä problem som ställer till det då de hoppar ur så jag skadas och inte kan motionera så därför har jag gått upp igen Gråter

Har vart i kontakt med vc för ett år sedan men jag fick ingen tid för de tyckte att jag skulle fixa detta själv. Sedan har jag försökt med det mesta. Hemska pulverdieter, LCHF, GI, viktväktarna och nu det sista. Jag har
    lyckats gå ner 25 kg själv och stått kvar på det. Deitisten klankade bara ner på mig hur fet jag är.

I nov 2010 så halkade jag så illa så mitt knä hoppade ur led helt. Helt. Jag hade ingen sirkulation i benet. Jag hade en liten fraktur i knä skålen samt alla ledbanden var av, minisken söndertrasad, två senor var av samt muskelfästet till lårmuskel bak var av. Detta är nu lagat så har gått med ortos sedan 25 nov
    och jag har 2 mån kvar. Främre korsbandet är fortfarande trasigt och måste återgärdas samt de skall rätta till en annan del i knät. Var nere i Gbg på återbesök och då kan dr inte operera det sista förens jag har gått ner i vikt för det kommer inte att hålla. Att jag måste gå ner i vikt. Jag och min sambo som var med så som jag 
    har försökt men inte fått någon hjälp. Även att när jag börjar gå ner i vikt så hoppar knäna. Han blev jätte arg på vc som inte har hjälpt mig tidigare.

Efter besöker var jag så arg så jag ringde vc direkt. Fick prata med en ssk som ville skicka mig till dietisten men jag vägrade. Jag har gått hos henne och hon var så negativ och inte alls hjälpsam. Jag vill komma till en dr för att få hjälp. Jag berättade min situation och vad dr i Gbg hade sagt då var det inga problem så nu har jag fått en tid till vc den 8 mars.

Jag väger som sagt 120 kg och 1.75 lång BMI 39,2.
    Jag är APC ressistent (ökad risk för blodpropp)
    Jag har två närstående med diabetes samt en med hjärt och njur problem. 

Vad tror ni om min chans till att kunna få genomgå en operation som kan förändra mitt liv??

Vad mycket jobbigt du har råkat ut för. Kan inte vara roligt alls.

De är lite kinkiga med att lyssna på överviktiga ibland. De vill ju att man verkligen har försökt med andra metoder och att övervikten ska ha varat länge... Men nu har du ju käna att tänka på så det bör väl inte vara några problem?
    Det är bara att berätta vilka metoder du har använt för att gå ner i vikt. Får ju hoppas att det inte blir några problem när du ska till vc.
    Det där med APC kan jag inte uttala mig om, ifall det skulle vara något hinder.

I slutändan är det ju kirurgen som bestämmer om du ska opas eller inte. Så personligen tycker inte jag att läkarna på vc ska besämma det. En remiss ska skickas och sen är det upp till kirurgen att bedöma.

Det går ju skicka egenremiss också. Här i Växjö ville inte kirurg ha en sån... men det kanske går på ert sjukhus.
  • Remia
    SilverEmma skrev 2011-02-24 21:44:31 följande:
    Min första helt rökfria dag har gått bra! Tog min sista cigg igår morse. Men det underlättar att jag är snorförkyld och har jättebekymmer med luftrören... Blir nog värre när jag är frisk.
    Stort grattis till dig.
    Jag fimpar helt idag. Hade några kvar och ville inte slänga. Sen firade jag av lite igår med lite alkohol och myspys för mig själv. (Vår helg började igår). Så nu gäller det. Nu är jag redo.
  • Remia
    Philippa skrev 2011-02-25 07:05:38 följande:
    Jag opades 23 nov och har idag gått ned 30 kg

*STOLT och GLAD*
    Oj! GRATTIS!!
    Det ger mig hopp om att jag kanske vågar klä av mig lite på stranden under den varma sensommaren och kanske ta ett dopp. Ska opas i maj och hinner kanske gå ner en hel del innan värmen försvinner helt. Skrattande
  • Remia
    SilverEmma skrev 2011-02-25 21:05:02 följande:
    Jag hade tre cigg kvar som jag faktiskt slängde. Jag har ju ändå betalt för dem och jag kan ändå inte röka nu utan att hosta lugnorna ur mig, vilket jag gör även utan cigg. Så jag ville inte hålla uppe en vecka tills mina luftrör är bättre, röka upp mina tre cigg och sen sluta. Det kändes lite dumt...

Jag är (och har alltid varit) mest en social-rökare. Jag blir röksugen när andra röker och gör gärna sällskap ut. Det kommer bli jobbigt till sommaren...sitta ute i trädgården och grilla, ett glas vin...oj vad det är gott att röka då! Men jag tänker inte så långt fram än. Mitt mål är att inte ha rökt tills operationen, sen tar jag ställning till framtiden efter det. Det känns lite lättare.
    Jo, kan med tänka att det kan bli jobbigt i sommar när man ska sitta ute och mysa lite. Men å andra sidan har de flesta i min omgivning slutat röka så... det kanske hjälper.
     Men jag kan ju, om jag är dum nog, börja röka igen efter op i maj. Men jag tror nog jag avstår. Haha.. Så känns det nu iaf.

Nu är jag iaf rökfri.. Ja det är snart 13 timmar sedan jag slutade. Tungan ute Känns som en löjligt kort tid. Men det känns bra iaf. Använder mig av nikotinläkemedel. Tog ett tuggummi igår och satte sen på mig ett plåster då jag gick och la mig. Mest för att inte vakna med värsta panikkänslan.. Och det funkade. Skönt.
    Kroppen är väl i uppror kan jag tänka för jag vaknade kl 4 och kunde inte somna om... så jag steg upp halv fem och satte mig här vid datorn.
    Får hoppas det är övergående.

Lycka till i fortsättningen. :)
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)