• Lattjo

Gastric Bypass (GBP)

Tinzi skrev 2011-02-20 06:01:55 följande:
    Nån mer än jag som känner stark rädsla för att allt ska gå åt skogen? dvs gå upp alla kg igen?

Jag känner så för att jag stått still i vikt 2-3 veckor nu, och för att jag faktiska äter som en normalperson redan efter  4 månader. Dumpar bara om jag kastar i mig på mindre än 6 min ca och dricker för fort. Dvs jag kan äta ALLT.  Känner att jag som innan OP får "hålla igen suget" hela tiden & är så rädd att jag inte skall klara det i längden.

Har nu iof gått ner 30 kg sen min op, men men.... 
    Jag kan också äta ALLT och det kan kännas så fel. Jag har varit opad i 2 månader idag och jag vet väl egentligen inte hur mycket jag skulle kunna äta. Jag håller mig till mina 3 dl jag ska men jag kan inte som många andra lägga upp mat utan att tänka på hur mycket för att sen äta mig lagom mätt. Jag blir liksom inte mätt förrän ganska långt efteråt. Jag är rädd för att det ska misslyckas i längden men jag har gett mig fan på att det inte ska misslyckas. Jag är noga med att bara äta godis på lördagar och då är ju skillnaden att jag inte äter så mycket för jag blir så illamående (har aldrig dumpat med hjärtklappning som alla pratar om utan blir bara grymt illamående). Jag har dessutom märkt att jag ofta väljder bort godis, fika eller vad det nu kan vara för jag inte riktigt vet när jag ska äta det, jag vill inte missa några andra mål så det blir ofta att jag äter något nyttigare istället :) Det hade ju aldrig hänt innan iaf ;)

Jag har dock bestämt mig för att inte gå runt och vara rädd för att det ska misslyckas, jag tror att risken bara är större då. Just nu koncentrerar jag mig istället på att ändra mina vanor så dom sitter som berget sen.

Hur stora portioner kan du äta? Kan du äta en hel normalportion (som enligt min dietist är ca 6 dl)? Då skulle jag absolut ringa till sjukhuset och fråga, kanske är passagen för stor?
  • Lattjo

Jag misstänkte nästan det! Jag tyckte jag åt supermycket tills jag upptäckte att jämfört med andra opade åt jag hälften ungefär... :) jag tror vi är så rädda att misslyckas helt enkelt! Att du står still är i get konstigt när du rasat så mycket på så kort tid. Fortsätt som du gjort så kommer det snart igång igen!

• Lattjo
    sweety88 skrev 2011-02-22 10:07:35 följande:
    Åhh, jag har inte varit opererad lång tid men nog hade man väl förväntat sig vågen skulle gå lite neråt. Jag har mer eller mindre stått stilla och idag hade jag tom gått upp i vikt Rynkar på näsan Någon som kan uppmuntra mig eller vet om dt är vanligt kroppen håller hårt på kilona första veckorna efter op?
    Jag stod stilla dom 3 första veckorna. Jag gick iaf inte ner mer än något hg i början. Inget konstigt alls egentligen för tänk på allt din kropp gått igenom senaste tiden, den måste ju lida av en massiv chock :) När det väl kom igång gick det desto fortare med 1-1½ kg i veckan :)
  • Lattjo
    PruttPottan skrev 2011-03-16 06:34:06 följande:
    Eftersom mitt liv just nu består i att längta efter mat (och mitt fly innan varade bara i i knappt två veckor) blir min fråga:

Vad var det första ni åt som var tuggbart efter op?

Jag känner att mannen med stort H snart är här, han kommer till och med kunna få följa mig till sängs, ja ni gissade rätt - Husman, att knäcke kan vara såå lockannde :P
    För mig var det en bakad potatis med tonfisk och keso (såklart inte en hel bakad potatis då ;))
  • Lattjo
    CharmingGirl skrev 2011-06-10 18:13:40 följande:
    Tänkte bara höra; har alla som blivit beviljade OP testat medicin och gått hos dietist innan? Eller vad har ni "gjort" innan för att gå ner i vikt och sen blivit godkända för OP?
    Jag har aldrig testat piller eller gjort något annat övervakat men hade inga problem att bli godkänd. Jag gick till viktväktarna första gången som 16-åring och var 34 när jag opades och har försökt i alla år med diverse dieter. Kirurgen tyckte det var självklart att jag skulle få en op, även läkaren på VC tyckte inte jag skulle behöva prova något annat och skrev remissen utan problem...
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)