• MIJV

Gastric Bypass (GBP)

Då har joag oxå hittat hit....

• MIJV

En fråga å jag hoppas ni vill/kan svara.. =)

Kanske en underlig fråga men jag har själv megabåtar till fötter å har haft mindre fötter innan graviditet osv, hoppas, önskar att fötterna krymper i takt med viktminskningen så ni som har opererats, har era skostorlekar ändrats?

• MIJV
    Ferguson skrev 2011-02-19 08:14:31 följande:
    Har en kompis som oxå gjort op, hon tappade 2 skostorlekar!!!
    Åh då finns det hopp =) Vill ju inte gå ner massa å kunna ha fina klänningar men inte komma i några finare skor.. :-/
  • MIJV

Ang. FB skrev ett inlägg som hamnade på min egen senaste händelser, blev så rädd att andra skulle kunna se det så jag tog bort det... Är de inlägg man gör helt dolda för andra? så de inte syns på egen senaste händelser?

/malin

• MIJV
    PetraD skrev 2011-02-19 14:06:42 följande:
    jag märkte också det när skrev där första gången, och det jag hade skrivit i mina egna händelser. men sen kollade jag med min mans fb-login och på hans syntes inget alls om den "gbp-tråden"
    ah ja det var ju bra, så då kan jag skriva utan att vara rädd att det syns för mina vänner på fb?
  • MIJV
    MIJV skrev 2011-02-24 23:16:46 följande:
    Wow stort grattis!! =)
    alltså till dig miss hellen =)
  • MIJV
    CharmingGirl skrev 2011-03-05 09:20:51 följande:
    Hej!Jag har några frågor som jag undrar över.Vad är det för flytande man ska äta innan OP? Skiljer det sig från landsting till landsting? Varför flytande, för att gå ner i vikt inför OP eller finns det någon annan anledning?När ni sedan gjort OP, äter man flytande efter också? När kan man börja äta?Har man alltid ont när man äter efter OP, dumpar eller vad man kallar det?Sedan undrar jag bara en sista sak (för tillfället), som jag funderat på väldigt mycket, och det är: finns det något ni åt innan, men som ni efter OP absolut inte kan äta? Alltså någon mat eller liknande som ni t ex får ont i magen av nu efter?Jag har velat länge och väl, men tror nog jag bestämt mig för att faktiskt dra igång processen. Just nu är jag nog i stadiet att jag vill samla så mycket info jag bara kan, gärna genom andras erfarenheter...Tack så länge!

Jag kommer att operera mig sundsvalls sjukhus och jag har förstått att det skiljer sig rätt mycket beroende på vart man opererar sig, varje sjukhus följer sin egen riktlinje och forskning. Jag kommer att flyta på modifast, 4 påsar på en dag samt mycket vatten. Vi flyter för att leverns fettvärde skall minska så att levern skall bli lättare att jobba med under operation. En stor fettlever ökar risken att sprickavi flyter 2-4 veckor innan operation beroende på hur mycket övervikt man har och vilket bmi man har. Det finns inga krav på hur mycket man måste gå ned utan det är eget ansvar... Efter operation flyter vi 4 veckor, då är det vattnig föda, typ soppa, fil osv.. sen efter äter ska vi äta pure 2 veckor innan vi kan äta fast föda. Detta skiljer sig enormt mycket med. Jag står i kö och har inte opererats ännu så jag kan inte svara på hur det fungerar mat osv.. Jag liksom dig velade väldigt mycket innan jag tog kontakt med vc för remiss... Innan har jag provat olika extremmetoder som en sista chans för att se om jag kan göra det själv utan operation. Nu vet jag att med mina 75 kg är det omöjligt och jag har gått från ren rädsla till skräckblandad förtjusning. Den största eller det största hindret jag såg innan var all hud jag kommer att få över, sundsvall opererar inte den sedan. Men jag har börjat få problem med magen, halsbränna på nätterna så jag kräks osv Operationen är kanske drastisk men för mig och säkert för många andra en andra chans, en chans till hjälp =) .
  • MIJV
    Philippa skrev 2011-03-09 15:25:59 följande:
    Idag tog jag ett STORT steg och besökte en psykolog för att ta itu med mitt tänkande och känslor kring mat och hunger....

Det kommer bli ett hästjobb ska jag säga, men jag investerar i mig själv

Jag ska bota med matmissbruk även i hjärnan

*stolt*
    Åh vad skönt... =) Vart vände du dig? till vc, sjukhuset eller privat?
  • MIJV

Idag fick jag en total chock!

Har fått brevet å den 19 april skrivs jag in och den 3 maj är det dags för operation =) Blev helt skakis när jag läste brevet... Är det nog än, har lixom inte fattat det...

• MIJV
    MissHellen skrev 2011-03-09 21:36:13 följande:
    Grattis!

Va fort de gått för dej, härligt! Den 19 April opereras jag Och jag har heller inte fattat..

Ja ganska princip 1 år i dag sen jag stegade in hos vc för remiss... blir 1 år å 2 månader totalt till operation... Hade ställt in mig på juni för att inte bli besviken om det skulle dra ut på tiden, så nu när det blev maj blev det knasigt... Ja just ja du har ju den 19:e, får tänka på dig då när jag skriver in mig =)

Chocken börjar lägga sig,, nu sätter planerings hjärnan igång ... kommer inte kunna sova inatt.. Otroligt vilken känsla!

• MIJV

Nu börjar det närma sig.. sista dagen i morgon med vanlig mat och sen flyt i 29 dagar med modifast. Den 12/5 opereras jag =)

Någon annan med samma op datum?

• MIJV

Sitter i sängen på salen och kikar in en snabbis för att skriva: I går opererades jag! =) Känns helt ok, väldigt uppblåst och gasig, en aning ont.. Har fortfarande dropp och skedar vatten men i morgon skall jag få börja äta flytande och om allt går bra så får jag åka hem..

• MIJV

Hej ett tag sen jag var in här, op 12 maj 2011.. Hittills har jag gått ned 43kg är jätteglad över det lättare livet. Jag fick en kommentar från en bekant -Du liksom flyger fram! Å ja det stämmer, kan trippa, gå lätt nedför trappen ja det är en helt underbar känsla...

Nu en fråga, någon här som är op som har varit gravid, blivit gravid osv... Behöver man tänka på något speciellt tex tätare kontroller osv.. Jag är inte gravid ännu men vi planerar =)

• MIJV
    MizzPiggy skrev 2011-11-06 23:06:47 följande:
    MIJV: wow grattis till vikt nedgången !! Fantastiskt verkligen! Har du före och efter bilder så lägg gärna in dom i bild tråden! Alltid kul med pepp! Kan tyvärr inte svara på dina frågor men hoppas någon annan kan:)
    tackar =) Hur har det gått för dig? absolut, det kommer bilder snart... Tänkte vänta tills jag kommer under 100 sträcket har fortfarande 40 kg kvar att tappa =) 
  • MIJV
    Guacamole skrev 2011-11-06 23:07:07 följande:
    Man rekomenderar inte graviditet inom första året. Men efter det ska det inte vara mer annorlunda än annars. Bara man ser till att äta det man ska och alla näringsämnen
    Vet, men tar den risken... Läste i nån tråd någon som fått göra glukosbelastning vilket är stört omöjligt för oss opererade.. Ni får gärna hojta till om det är någon som har erfarenhet av ämnet..
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)