• Hera78
    Ferguson skrev 2011-02-17 10:17:41 följande:
    Op mig 7 feb och vikten står helt still...Är det flera som det har gjort det för???
    Opades fem dagar innan dig och jag har stått still i 2 dagar men det är jag bara glad för! Jag har gått ner 10 kg på 28 dagar och jag vill inte gärna att det fortsätter i det tempot. Självklart vill jag bli smal så snart som möjligt men jag ser fördelarna med att det tar tid. Både huden och hjärnan får en chans att hänga med. Så jag tycker inte att du ska oroa dig för mycket att det står stilla, du kommer att gå ner. Kanske mens på gång, då brukar iallafall jag lägga på mig något hg
  • Hera78

Har nyss varit och plockat bort agrafferna. Good riddance!

Var beredd på att det skulle göra ont och vara väldigt, väldigt obehagligt men jag kände ingenting! Fick nya silikonplåster som ska sitta över helgen men hur har ni andra gjort sedan? Har ni fortsatt tejpa eller bara låtit det vara? Har läst om de som tejpat 6 mån (!!) efteråt och det verkar lite väl länge...

• Hera78
    SilverEmma skrev 2011-02-17 12:55:41 följande:
    10 kg på 28 dagar?? Jösses...visst att man vill att det ska gå undan men det där var lite väl! Det är som du säger, både kroppen och hjärnan måste ju hinna med också. Hoppas det lugnar ner sig något för dig.
    Ja, det har verkligen gått undan! 2,5 kg i veckan är lite väl saftigt så jag hoppas också att det lugnar ner sig och det lär det nog göra, har ju stått still 2 dagar nu
  • Hera78
    Jumbopolly skrev 2011-02-18 02:07:52 följande:
    BARA jag som haft problem med läkarna å recepten eller????
    undrar då varför läkarna på VC säger att det nästan ALLTID är så när opade kommer hem så därför vägrar de hjälpa till????
    Jag har inte försökt hämta ut nya recept, fick ju 100 tabletter av allt så det räcker ett tag till
  • Hera78
    PruttPottan skrev 2011-04-28 00:09:52 följande:
    Till er som varit opade ett tag.. När återkom smaken för er?
    Smaken? Dag 1... menar du att du inte känner smak?

Jag har nu varit opad i snart 3 månader, når -20 kg vilken dag som helst och jag mår fantastiskt! Jag kan äta allt jag provat och har numera inga som helst problem. I början mådde jag lätt illa efter att jag ätit lunch och middag men det berodde på att jag åt för snabbt. Jag äter nog snabbt idag också, lunch och middag tar ca 10 minuter att äta men jag mår inte längre illa.

Ni som har op framför er, lycka till, det är en häftig upplevelse och för min del är det det bästa beslut jag någonsin tagit! Jag är så förväntasfull inför framtiden, hur jag kommer att se ut och vad som kommer ske. Jag gifter mig i augusti och hoppas ha gått ner några storlekar till innan dess
  • Hera78
    Maddisen80 skrev 2011-05-02 12:44:19 följande:
    Hej när är de man kan åberopa vårdgarantin
    Vårdgarantin innebär att du har rätt till vård/läkarbesök eller vad nästa steg nu är inom 90 dagar. Sedan verkar det vara lite olika beroende på vem du pratar med NÄR man faktiskt kan åberopa den. Jag försökte med detta när jag väntade på min OP men fick till svar "du kan inte åberopa innan du vet att du inte kommer att få vård inom 90 dagar" vilket då betyder att jag måste vänta till dag 90... Lättast är om du ringer direkt till stället du vill till och hör med dem.

Jag har nu nått -20 kg och imorse fick jag kommentar av en kollega jag sällan träffar, hon beundrade hur mycket jag gått ner och tyckte att det väl räckte nu. Jag skrattade och sa att jag ska ner minst det dubbla. Då tappade hon nästan hakan och sa "nä, du får inte bli fööör smal, det måste finnas något kvar på dig!". Då skrattade jag igen och sa att jag faktiskt väger 97 kg. Det hade hon svårt att tro då det inte ser ut så. Hon gjorde min dag kan jag säga
  • Hera78
    Anne B M skrev 2011-05-03 13:14:36 följande:
    Jag behöver hjälp! Jag behöver få denna text översatt till engelska, och Google translate fungerar sådär i detta fall, någon som kan hjälpa mig? Jag ska ta med mig texten till Grekland då vi åker på semester, ifall att jag behöver läkarvård där. Jag skulle även vilja ha texten översatt till Grekiska, ifall att dom inte fattar engelska, men engelskan är viktigast.

I mars-2010 så genomgick jag en gastric bypass operation. Efter operationen så har jag drabbats av diverse komplikationer. Jag har fått göra en ny operation där man kopplade om en tarm, vidgade passagen till den nya delen av magsäcken, då den var för trång, och så syddes alla tarmfickor ihop.

Jag har även drabbats av tre magsår, varav ett har varit ett blödande magsår.

Jag har kräkts upp till 10 gånger per dag med anledning av mina komplikationer, och därför har jag behövt åka in till sjukhus för att få dropp väldigt ofta, då jag har blivit uttorkad.

För magsåren så har jag ätit Ompeprazol, och för smärtorna Citodon och Tradolan.

Jag är allergisk mot vissa morfinpreparat (får andnöd), jag tål inte OcyNorm och Ketogan, samt ren morfin.
    Du har PM
  • Hera78
    LillaBibbi skrev 2011-05-10 09:24:51 följande:
    fick svar från kirurgen att jag väger för lite och därmed blir det ingen op. hela min värld gick just under. jag hade bmi 32 och man skulle ha 35. alltså vägde jag 6 kilo för lite..FAAAAAN :(
    Förstår att det här svider, men gränsen finns av en anledning och bmi 32 är lågt så jag tycker att det är helt rätt att du inte får operationen. Jag har gått ner 21 kg nu och ligger fortfarade inte på bmi 32, har bmi 33,3 idag.

Sök annan hjälp med din viktnedgång, ta hjälp av dietist, viktväktarna, personlig tränare, ja vad som helst. Önskar dig lycka till!
  • Hera78
    1638 skrev 2011-05-10 14:40:27 följande:
    Första rejäla shopping rundan efter stop av minskning i vikt (klädstorlek)
    Chockad gick jag från LINDEX med 2 plagg i XS/S.... jag som för 1½ år sedan hade 50-52 i kläder
    Sinnessjukt
    Åh, vad häftigt!! Jag har än så länge "bara" minskat från 50-52 till 46 och det var roligt nog
  • Hera78
    littlemisstrouble skrev 2011-05-10 17:35:10 följande:
    äter någon av er andra något av det som är besvärliga livsmedel ex apelsin, majs, nötter,??
    Majs och nötter äter jag precis som förut, apelsin har jag bara provat en gång men det hände ingenting.

Nötter är mitt nya godis och jag har inte hört att det inte skulle gå att äta utan problem? Vad är det som kan hända?

Nu har jag tur som inte har dumpat mer än en gång och då var det för mycket socker inblandat annars kan jag äta allt jag provat så jag kanske egentligen är fel person att svara?
  • Hera78
    Riktar inte det här mot enstaka personer utan gör ett allmänt inlägg:

Ni som inte flyter enligt anvisning eller slutar röka inför operationen. Tänk efter ett steg längre. Ja, vi ska vara jävligt tacksamma för att vi får den här hjälpen, det är en stor operation som kostar skattebetalarna mycket pengar och vi får den i princip gratis. Att då inte följa de få och enkla anvisningar som ger tycker jag är fruktansvärt respektlöst och jag ifrågasätter om man verkligen ska genomgå den här operationen. Klarar man inte att flyta i 3-4 veckor av sitt liv för att få den här hjälpen kanske man ska fundera på en annan lösning. Jag tycker kirurgen gör fullkomligt rätt som syr igen en person som uppenbarligen inte gjort det h*n ska, och vad kostar inte det? Hur mycket förberedelser som helst helt i onödan.

Och att sluta röka. Jag har själv varit rökare i 18 år men slutade för 2 år sedan så jag vet hur svårt det kan vara, speciellt om man inte vill själv. Men här handlar det om risker vid operation och då borde man kunna lägga ciggen på hyllan under i alla fall några veckor. Självklart är det bästa att sluta helt och hållet, men det vet redan varenda rökare...
  • Hera78
    MrC skrev 2011-05-11 08:25:11 följande:
    Ska man tolka detta som att jag inte kommer att få en fast bokad tid utan att de räknar kallt med att en avbokad tid ska dyka upp till mig?

Jag har börjat förbereda mig lite och köpte ett paket Modifast vanilj för 2 dagar sedan. Bara för att testa så käkade igår Modifast till frukost och lunch... och jag blev helt matt och slut i knoppen efter bara en halv dag!
    Men jag ger inte upp! Beställde en laddning Modifast på nätet (kostar 104 kr på nätet mot 145 kr på Apoteket) och hoppas få hem det idag eller imorgon. Planen är att köra Modifast med start från 6'e juni ungefär.

Alltså, Modifast vanilj var okay. Varken gott eller dåligt. Jag blandade med 2 dl kallt vatten och 3-4 stora isbitar i en iskross. Helt okay! Vilken Modifast är er favorit?Hur kan man se det?
    Ring planeringsenheten (08-714 61 78) om någon vecka och hör efter hur du ligger till. Själv fick jag min tid 15 dagar innan OP, jag fick förmodligen en återbudstid. Så det var bara att börja flyta på studs

Du kommer att känna dig trött och matt de första dagarna och du kommer med all sannolikhet ha ont i huvudet och vilja ge upp mer än en gång. Gör inte det, det blir bättre, jag lovar! Jag inbillar mig också att det är svårare att byta ut något enstaka mål mot Modifast eller annat pulver, det är bättre att bara köra på och byta ut alla mål och vänja kroppen vid det. Kom ihåg att dricka mycket. Nu finns också chokladpudding, gillar man det kan jag rekommendera den. Jag vet inte riktigt vad sjukhusen tycker om den, jag åt en om dagen sista veckan och jag opades liksom du på Ersta. Det viktiga är nog egentligen ATT man går ner, HUR är av mindre betydelse.

Annars är jag en chokladmänniska så choklad var min favorit, men även vanilj i början. Köpte hallon också men den var ingen höjdare, i slutet drack jag enbart choklad och åt chokladpuddingen

Det är fettet kring levern man vill få bort och det är det som kirurgerna ser när de öppnar. Jag gick ner 6-7 kg vill jag minnas på mina 2 veckors flyt och det var tydligen tillräckligt för jag opades som planerat den 2 feb och har nu gått ner drygt 21 kg Lycka till!
  • Hera78
    MizzPiggy skrev 2011-05-11 09:52:49 följande:
    Fråga: någon här inne som känner dom två som fuskat med flytet i Ljungby!?
    För att jag ska ta det på allvar så vill jag veta att någon faktiskt är kompis eller liknande med dom två. Man ska faktiskt inte dömma människor misslyckanden på förhand!
    Ni står där med pekpinnar o gastar - otacksamma jävel (ungefär)
    Ursäkta, men vad fan VET vi om
    Det igentligen? , visst känner ni dom personligen så ok.
    Men alla har vi våra djupt rotade anledningar till att vi har sån övervikt som vi har.
    För många av oss är
    Ätandet ett beroende som allt annat , kan faktiskt liknas vid droger.
    Tror det händer på alla opererande sjukhus var och varannan månad faktiskt att de inte genomför operationen, tror inte alls det är unikt för Ljungby. Sen om du väljer att ta det på allvar eller inte ändrar ju inte det faktum att det uppenbarligen hänt, vad du gör med den infon är ju helt upp till dig.

Sen är det ingen som står med pekpinnar eller kallar dig (du verkar ha tagit åt dig) otacksam, men jag tycker inte att man gjort sig helt förtjänt av operationen om man inte lyckas följa de direktiv man fått från sjukhuset och det står jag för. Sedan att det är olika från olika läkare/sjukhus kan jag också tycka är lite märkligt men de lämnar ju den information och direktiv de tycker är rätt och vill jag operera mig på det sjukhuset bör jag ju lyssna på vad de säger och inte lyssna på en läkare på ett annat sjukhus.

Självklart har vi alla olika anledningar till varför vi blivit så överviktiga och jag håller helt med dig att mat kan missbrukas precis som vilken annan drog som helst. Sen är det ju också så att äter man exempelvis på känslor kommer operationen inte att ändra det, det behöver man ytterligare hjälp för, det är inte hjärnan de opererar. Tror många glömmer det och inbillar sig att en GBP är en quickfix...
  • Hera78
    Nojnen skrev 2011-05-11 11:27:56 följande:
    Finns det någon mer än jag som sökt hjälp innan GBP-open för att få bukt med sin ätstörning? Jag förstod inte varför jag hade börjat äta som jag gjorde. I samtal med psykolog fick jag reda på att det baserades sig en händelse när jag var i 4-5års ålder. Fruktansvärt att behöva "återuppleva" händelsen igen, men nödvändigt. Jag har numera full koll på varför jag började äta fel och jag vet också hur jag ska hantera situationer där jag egentligen vill tröstäta.
    Vad "lustigt" att du skickade detta samtidigt som jag skrev mina sista rader Du bevisar just det jag skrev, hur viktigt det är att ta tag i de psykiska anledningarna/besvären bakom ätandet. Superbra att du fått koll på det, även om det såklart var oerhört jobbigt att behöva gå igenom det en gång till men jag tror du vinner på det i längden! Önskar dig lycka till med din operation och till bebisen som jag antar kommit ?
  • Hera78
    Nojnen skrev 2011-05-11 11:59:36 följande:
    Hera78: Tack för bekräftelsen!! Jo, det är ju så att man måste behandla huvudet innan man behandlar kroppen, hur ska man annars komma till "rätta" med sina problem. GBP är ingen quickfix, som du skriver. Det handlar om hårt arbete och en livsavgörande beslut! Min op gjorde jag i slutet av okt-09 och har mått otroligt bra efter denna. Bebben däremot trivs bra i sin lilla enrummare och verkar inte vara på G ännu. Men det gör ingenting, han kan stanna där om han vill, så länge jag slipper bära på honom till han är 20 år eller så...
    Haha, jag hade alltså inte ett rätt i mitt lyckönskande

Du är ju opererad sedan länge och bebisen har inte tittat ut, men jag önskar dig iaf lycka till med honom när han väl behagar komma ut
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)