• Anonym

Ni som växte upp med rökande förälder/föräldrar!

(Kanske inte riktigt rätt kategori)

Har ni själva rökt eller har ni tagit avstånd från rökningen?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-17 09:48
    Intressant att läsa!

Om nån orkar svara, får ni gärna berätta om era föräldrar rökte inomhus/ utomhus, vid fläkten eller liknande!

• Svar på tråden Ni som växte upp med rökande förälder/föräldrar!
  • emoni23

Mina föräldrar rökte oftast utomhus eftersom att jag och min bror har astma och allergi problem (säkert hör ihop med att mamma rökte under grav), ingen av oss är rökare idag båda tycker det är äckligt

• sofiem

Båda mina föräldrar rökte inomhus när vi växte upp. Pappa slutade för ca 10 år sedan när han fick hjärtinfarkt. Mamma röker än men utomhus.
    Jag började röka när jag var 14, slutade vid 22, min kille tyckte det var så himla äckligt. Men måste erkänna att jag saknar det ibland Började snusa, men slutade med det med när jag blev gravid.
    Har en äldre syster som röker och två som inte gör det. Tror inte att någon for illa av att de rökte (tack och lov)

• 68an

Ingen av mina föräldrar röker idag men dom gjorde det under många år.

Båda rökte då jag och mina syskon föddes och jag tror att mamma rökte då hon väntade oss alla också. Inte helt ovanligt på den tiden.

Det röktes i bilen och i hemmet, överallt. Jag minns att jag var väldigt besvärad men såna saker togs inte hänsyn till. Jag upplever att det var ganska hänsynslöst förr mot barn.
    I tonåren slutade pappa röka, mamma gjorde det för några år sedan.
    Dom sista 20 åren rökte däremot mamma utomhus eller under fläkten men då bodde vi barn inte hemma längre så för oss gjorde det bara skillnad då vi hälsade på. En enorm skillnad dock för mig!

Varken jag eller min syskon röker och har aldrig gjort och jag "begåvades" med sk näsallergi och astma. Näsallergin fixar ingen röklukt sen många år tillbaka och den började i barndomen och jag själv tror att det var den passiva rökningen som orsakade det. Min pappa fick samma problem med näsallergi vilket innebär extremt känslig för dofter, smärta i näsan och sår och kortisonbehandlingar.

Dumma fria 70-tal Foten i munnen 

• Tre små grodor

Min pappa rökte och jag fick rulla hans cigaretter åt honom. Kommer dock inte ihåg om han rökte inne. Han slutade för några år sedan.

Själv började jag vid 12. Rökte mycket i gymnasiet, men slutade självmant när jag var 20. (Är 32 nu.)

• mpermper

Båda mina föräldrar rökte. Inne, ute, i bilen - tja, överallt (60/70-talet). Jag blev inte själv någon rökare, men hade stor tolerans med kompisar som var det - tills jag tvättade mina spetsgardiner som jag hade i singellyan vid S:t Eriksplan ages ago. Tvättvattnet blev knallgult. Efter det fick de gå ner på gården och röka:)
    MIna syskon har varit rökare, men har slutat. Varken deras eller mina barn röker. Tack och lov.

• GullpuckotMe

Pappa o farfar, mormor o morfar rökte. sluta röka inne när vi barn föddes. själv började jag röka  när jag var 13. sluta när jag blev gravid men börja när barnen var ett år ungefär.
    även min tvillingsyster o bror och lillasyster röker.

sen har jag en till lillasyster som inte röker.

tror inte det har med föräldrars rökning o göra. utan grupptryck!

• Anonym (Anonym)
    Anonym skrev 2011-02-17 08:52:23 följande:

(Kanske inte riktigt rätt kategori)

Har ni själva rökt eller har ni tagit avstånd från rökningen?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-17 09:48

Intressant att läsa!

Om nån orkar svara, får ni gärna berätta om era föräldrar rökte inomhus/ utomhus, vid fläkten eller liknande!

Jag röker precis som min mamma och hon röker alltid utomhus.
  • Anonym (Elin79)

Båda rökte. Vi barn fick till och med springa till kiosken och köpa cigaretter åt dem. Vita Prince....

Själv har jag aldrig ens provat, det har inte lockat alls.

Mina föräldrar är rökfria sen år 2000 då båda la av, väldigt tacksam för det.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Anonym) skrev 2018-11-06 13:27:40 följande:

Jag röker precis som min mamma och hon röker alltid utomhus.

Tillägg min mamma började röka när jag var typ 12 år, själv började jag när jag var 25 typ.
  • PH76

Båda mina föräldrar rökte och jag började själv när jag var 12-13 år, slutade när jag var 25 år (nu 42 år).

Mina föräldrar tillät aldrig att jag rökte och det är jag väldigt glad för, av de jag växe upp med som fick röka hemma röker alla fortfarande, och deras barn också...

Svar på tråden Ni som växte upp med rökande förälder/föräldrar!