• Anonym

En tråd för oss som genomgår en vårdnadstvist att ventilera i!

Ett tips till er båda är att ni skriver upp alla umgängestider med datum då pappan uteblivit, iaf senaste sex månaderna. Jag kunde alla uteblivna umgängestillfällen som rinnande vatten och mitt ombud förhörde mig på dem under huvudförhandling som för att verkligen visa hur läget såg ut!
    Tänk också på att utgå från barnets bästa hela tiden. Att barnet blir ledsen, t.ex vill inte äta efter utlovat umgänge med pappan som inte dyker upp eller hur nu era barn visar att de känner sig svikna. Min dotter t.ex blev fruktansvärt utåtagerande, sparkade på soffan, skrek rakt ut och fick jämt ont i magen då det nalkades umgänge eftersom hon blev sviken gång på gång. 
    En tråkig sak som ni också får ha i åtanke är att detta med en pappa som uteblir vid umgänge inte direkt anses påverka vårdnadsbiten. Har ni sökt om EV så måste ni med era ombud benhårt puscha på att vårdnadsbiten INTE fungerar, med underskrifter som ej skrivs på, passansökan eller vad som nu är ett problem. Att ni inte på något sätt kan sammarbeta med den andre föräldern, om kränkande ord förekommit, kan du komma ihåg när och vad som sades? Bevis? Hur påvarkas barnen om de hör pappa trycka ner deras mamma?
    Lycka till!  

• Anonym

Jättebra initiativ att starta upp en sådan här tråd!
    Känner även jag ett behov av att "ventilera" lite.. Min situation ser kortfattat ut såhär:

Jag och mitt ex har en son på 3 år och vi har gemensam vårdnad och precis kommit igång med varannan vecka, vi separerade förra sommaren och sedan dess har jag fått ta emot en hel del smutskastning och hot, han säger saker som t.ex: att jag är en hora som lämnade honom för att supa och kn***a runt, och att jag ska dö för att jag har gjort såhär o.s.v. Saken är så att jag lämnade honom för att hade problem med sitt humör och va rätt taskig, framförallt när han va full (har även svårt att hantera alkohol).
    Jag har hela tiden sett det så att han är sårad och inte tagit åt mig så mycket av det han har sagt, men då har han för att komma åt mig sagt sånna saker framför vår son istället. Det lugnade altteftersom ner sig lite men han fick ett ryck varannan vecka och ringde och skrek och kallade mig saker, jag tog kontakt med familjerätten och vi va på möte där, efter det mötet tyckte inte socialsekreteraren att vi skulle ha gemensamma möten då mitt ex gjorde påhopp även där. Såhär längt känner jag att vår son har skonats någorlunda.

Men då kommer vi dit vi är nu, för några veckor sedan så ringde mitt ex mig (jag hade vår son) och pratade osammanhängande och släpigt, han va jättetrevligt och hotfull omvartannat och jag kände snabbt att det var något som inte stämde. Den dagen slutade hur eller hur med att han bröt sig in i mitt förråd . Han skulle ha vår son 2 dagar senare och jag kände en klump i magen över att behöva lämna honom till sin far, samma dag så ringer han kl 5 på morgonen och är i samma skick som 2 dagar tidigare. jag bestämmer mig för att åka bort i några dagar för att undvika obehagliga situationer.
    Han bad senare om ursäkt och jag förklarade för honom att jag känner mig otrygg att lämna vår son till honom.
    När han sedan hade vår son veckan därefter får jag på omvägar höra att hanhar skrikiga och fört liv i sin lägenhet så att securitasvater hade ditkallats, han hotade vakter och grannar. kl va då 1 på natten. Vår son va inte på dagis dagen efter. jag konfronterar honom och han säger att det är överdrivet, men nämner att hyresvärden hade antytt att han kommer bli vräkt.

Jag har tagit kontakt med en advokat nu och har så gott som bestämt mig att ta steget och begära egen vårdnad, jag kan inte avvakta mer för det känns som att det bara blir värre.
    Jag försöker vändra och vrida för att se situationer ur alla vinklar.. :(

• Anonym
    Anonym (bara sambo) skrev 2011-05-10 11:58:01 följande:
    h8him
    Det ni kan göra är att visa på mammans samarbetsovilja och hennes undanhållanden av barnen. Om förskola/skola vet att barnen far illa av nuvarande situation så är det bra att få dem att vittna. Även andra som kan intyga om barnens mående.

Det är lätt att falla för att smutskasta varandra i en tvist. I ert fall blir det en hårfin gräns mellan att tala om vad som verkligen finns bakom tvisten och smutskastning. Försök hålla det hela sakligt och glöm aldrig att allt ska vara utifrån barnens perspektiv. Hoppas allt slutar lyckligt för barnen!

Visst vet vi att den kommer bli smutsig vårdnadstvisten, framförallt fr hennes sida. Jag är dock glad över att vi har "ett levande bevis" (vet ej vilka som läser här så vill inte avslöja för mycket) på vad ett bra föräldraskap kontra ett dåligt kan göra i skillnad. Svårigheter m papper, umgängessabotage, upprepade försök till medling mm som alltid saboteras av henne.
    Det enda vi vill är att få lugn och ro i våra liv, både för oss vuxna men framförallt för barnen. Vi är förbaskat trötta på att leva med henne i vårt hem, vilket vi ibland gör gm hennes förtal om oss till barnen. Det jag har oerhört svårt att förstå, det är hur man som mamma kan skada sina barn psykiskt bara för att man måste hämnas på sitt ex. Det är ju barnen som mår sämst av det. Hoppas att går fort och relativt smärtfritt i Tingsrätten. Sen är man ju lite orolig iaf för att det ofattbara ska inträffa.
    Man kan aldrig vara nog försiktig... Har pappan gjort interimistiskt yrkande? Om inte kan det ta ett år eller mer innan det är klart i rätten.
  • Anonym
    Anonym (erfarenhet) skrev 2011-05-11 10:47:52 följande:
    om att inte kunna kommuniccera det kan lika gärna vara både den ena eller den andra som gör det svårt att prata om barnet... hon kanske har en helt annan syn på det hela om att det är du som är problemet  där..

undanhåller barnet från umgänge... har ni ett umgängesavtal nu då? ni kom ju inte överens i familjerätten skrev du..

om du kräver att träffa barnet när det dig behagar kanske hon gjort rätt i att polisanmäla dig för trakaserier...
    omhon polisanmält dig för våldtäckt så kan jagi nte uttala mig omdet skett eller ej.. vem vet.. många som gjort något nekar ofta till brottet.

Man kan inte undanhållauppgifter fårn förskolan från en anna vårdnadshavare, du har som vårdnadshvare rätt att själv ta del av allt rörande barnet.
    Ta kontakt med förkoslan själv och axla ditt ansvara som vårdnadshvare.

Är du ej vårdnadshvare så har hon ingen skyldighet att ge dig mer info än att du kan ha umgänge med barnet.

Hon har så vitt jag förstått av dina inlägg pratat utökat umgänge med dig och motiverat att barnet är för litet och bör ha en fast punkt.
    Fast om det är så som MUPP skriver så är det inte bra det heller. Grunden för gemensam vårdnad är att det fungerar åt båda hållen. Onödigt kanske att grilla personen hela tiden. MUPP ger sin bild av saken.
Svar på tråden En tråd för oss som genomgår en vårdnadstvist att ventilera i!