• Ambivalencia

Vattnet gick i natt nån gång och jag åkte in men blev hemskickad??

Är i vecka 38 + 2
    Jag tog en sömntablett igår kväll för jag har inte sovit ordentligt på veckor.. Däckade på en gång och vaknade i morse av att det var blött i sängen och att jag låg på en handduk (??) måste alltså vaknat till nångång under natten och gått och hämtat handduken, inget minne av detta.

Ringde in till BB och dom sa att jag skulle åka in och där konstaterade dom att det var vattnet som hade gått. Sen skickade dom hem mig och sa att det borde komma igång av sig själv. Eftersom jag inte har nån aning om NÄR vattnet gick så sa dom att jag skulle ringa i morgon kl 12 för igångsättning.

Jag har hört en massa hemskheter om infektioner som uppstått pga att vattnet gått.. Vill inte alls sitta här hemma och oroa mig. Men jag har väl inget val? Känner inga värkar eller nåt.. någon typ av molande värk kan jag ana men inget mer än så... Är helt nojjig

• Svar på tråden Vattnet gick i natt nån gång och jag åkte in men blev hemskickad??
  • Pia och Elna

Ring dem och prata med dem om din rädsla.

• Poison82

Det är väldigt vanligt att bli hemskickad ifall vattnet gått om man inga värkar ha. Men man ska ju aldrig gå förlänge utan vatten så skönt dom ska sätta igång det redan imorgon om det ej kommer igång av sig själv. Här nere får man annars gå upp till 5 dagar om barnet verkar må bra

• Ambivalencia
    Pia och Elna skrev 2011-02-14 14:08:19 följande:
    Ring dem och prata med dem om din rädsla.
    Jo, jag sa redan där att jag var orolig men dom sa att det är jättevanligt att man får vänta på värkarna upp till 48 innan dom sätter igång. Men om det finns den minsta risk för infektion så borde dom väl kolla mer? för jag kan väl inte veta förrän det väl har blivit en infektion i så fall? Kan man kräva att bli igångsatt?
  • JennieM

Du behöver inte sitta och oroa dig, och gör du det ändå så ring till BB. Mitt vatten gick en fredag natt, åkte in på lördagen på kontroll men fick åka hem igen. Åkte in på söndagen igen för kontroll men fick vänta till på måndagen innan de satte igång mig. Det är vad jag förstått tydligen så det alltid gör om man inte har värkar samtidigt. 

• Tussi80

Jag hade vattenavgån i v 36 +0. fick ligga inne på sjukan o vänta på igångsättning då de ville ha koll eftersom barnet var tillväxthämmat. Det enda dom gjorde var att kolla min temp o gjorde ctg på barnet ett par gånger per dag (ctg gjorde jag innan vattenavgången). Hade hellre varit hemma faktist. Tror inte du behöver att oroa dig så länge du inte har feber. Om du börjar känna dig febrig o må dåligt är det bara att åka tillbaka.

• Ambivalencia
    Poison82 skrev 2011-02-14 14:09:19 följande:
    Det är väldigt vanligt att bli hemskickad ifall vattnet gått om man inga värkar ha. Men man ska ju aldrig gå förlänge utan vatten så skönt dom ska sätta igång det redan imorgon om det ej kommer igång av sig själv. Här nere får man annars gå upp till 5 dagar om barnet verkar må bra
    5 dagar???? det är ju jättelänge???
  • Envis

Ursäkta för ot, men vad för typ av sömntabletter får man ta när man är gravid?

• Ambivalencia

Jo, det sa dom också.. att jag skulle kolla ifall jag fick feber och om vattnet som fortsatte rinna var gult eller grönfärgat?

• bollanmollan

jag hade en lång tid från vattnet gick tills bebisen kom och efter 18 tim fick jag dropp med antibiotika

• CoolJen
    Envis skrev 2011-02-14 14:13:21 följande:
    det var det jag reagerade på oxå...det andra verkar normalt men inte att ta sömntabletter så man blir däckad
  • Sir Bubbalots mamma

propavan får man ta när man är gravid

• Ambivalencia
    Envis skrev 2011-02-14 14:13:21 följande:
    Man bör inte ta någonting. Jag har tagit Lergigan 50 mg men dom hjälper inte på mig..  så nu när jag bara sovit 2-3 timmar per natt i snart en månad höll jag på att bli tokig och ringde in till förlossningen. Jag hade Theralen hemma med det sa dom helt NEJ till eftersom jag var i slutet kunde det bli neurologiska skador på barnet så istället fick jag åka in och hämta ut EN stilnoct 10 mg för att få sova en natt.. men det är tydligen i undantagsfall och inget man kan köra på varje kväll av vad jag förstår.
  • Ambivalencia
    CoolJen skrev 2011-02-14 14:15:28 följande:
    det var det jag reagerade på oxå...det andra verkar normalt men inte att ta sömntabletter så man blir däckad
    Jag har inte sovit på så länge och en stilnoct 10 mg slog ut mig totalt.. även om jag bevisligen varit uppe och hämtat handduk så har jag inte minne av det alls.
  • CoolJen
    Ambivalencia skrev 2011-02-14 14:30:15 följande:
    Jag har inte sovit på så länge och en stilnoct 10 mg slog ut mig totalt.. även om jag bevisligen varit uppe och hämtat handduk så har jag inte minne av det alls.
    oki...varför får/kan du inte sova? (bara nyfiken)
  • Poison82
    Ambivalencia skrev 2011-02-14 14:13:04 följande:
    5 dagar???? det är ju jättelänge???
    Ja, det tycker jag med. Men tydligen så är det ingen fara sålänge barnet verkar må okej. Under dessa fem dagar kommer man förståss in för kontroll varje dag.
  • brünnhilde

I vårt landsting får man gå 48 timmar efter att vattnet gått.

Svar på tråden Vattnet gick i natt nån gång och jag åkte in men blev hemskickad??