• kitty79

Belly Bandit ..... Storlek

Hej .

Måste erkänna att jag inte riktigt fattat måttangivelserna som finns på åf hemsidor angående vilken belly bandit storlek man ska välja. Mäter man midjan eller bör man utgå ifrån det "fläskigaste" området (runt naveln i mitt fall ;) ) ?

Ni som har använt en bandit ,tyckte ni att det fungerade , och hur tänkte /mätte ni när ni valde storlek  ?

• Svar på tråden Belly Bandit ..... Storlek
  • BubbelBoom

Jag är gravid i snart 6:e månaden, kanske dags att mäta redan nu då? Har "bara" ökat ca 12 cm i midjan sen jag blev gravid. Knepigt.. Hellre att det blir lite för tajt än att den blir för stor iofs.

• Ecthalia
    mimsan01 skrev 2011-02-15 10:48:00 följande:
    En belly bandit är som en stor, bred elastisk gördel med kardborrknäppning som man ska spänna runt magen efter förlossning så att magen ska kunna dra ihop sig bättre. Tillverkaren rekommenderar den särskilt efter kejsarsnitt.
    På vilket sätt hjälper den att magen ska dra ihop sig.. menar, vad är skillnaden mellan en sådan och att man bara virar något runt magen eller att använda en vanlig gördel. Som jag förstår det här ska man inte använda den medan man har barnet i magen... såg ut så på bilderna på sidan och då blev jag verkligen skeptiskt, för det kan ju itne vara nyttigt b´för barnet som behöver utrymmet :)
  • mimsan01
    Ecthalia skrev 2011-02-16 09:54:16 följande:
    På vilket sätt hjälper den att magen ska dra ihop sig.. menar, vad är skillnaden mellan en sådan och att man bara virar något runt magen eller att använda en vanlig gördel. Som jag förstår det här ska man inte använda den medan man har barnet i magen... såg ut så på bilderna på sidan och då blev jag verkligen skeptiskt, för det kan ju itne vara nyttigt b´för barnet som behöver utrymmet :)
    Det är nog inte så stor skillnad mot att linda magen. Den här kanske är smidigare för att man kan dra den ett varv runt och knäppa/ justera med kardborrband. Tror jag har läst nånstans att den här ska vara mycket bredare och lite stadigare än lindor/gördlar för att man ska få bättre stöd för ryggen, och så ska den väl för att hjälpa livmoder och mage att dra ihop sig, samt att förhindra att man samlar vatten så att man får tillbaka sin "innan-jag-var-gravid-kropp". Typ. Den ska bara användas efter födseln.

Jag har inte provat den själv, så jag har ingen erfarenhet... Bara läst lite här och där...
  • Ecthalia

Jag ställer mig väldigt skeptisk till den där... Låter lite grann som den där plattan på tv-shop som hade ett magiskt stjärnmönster som skulle göra silverskedar och annat krimskrams fina.

• BubbelBoom
    Ecthalia skrev 2011-02-21 10:15:33 följande:
    Jag ställer mig väldigt skeptisk till den där... Låter lite grann som den där plattan på tv-shop som hade ett magiskt stjärnmönster som skulle göra silverskedar och annat krimskrams fina.
    Va funkar inte de! ;)
    Men i andra länder så lindar dom magen på nyförlosta kvinnor (gjorde iaf förr) för att dra ihop allt så varför skulle de inte funka med ett sånt bälte då? Men man kanske lika väl kan köpa en gördel på lindex sen, är iaf billigare. Jag hade velat höra någon som testat och vad dom tyckt innan jag beställt.
  • uniMog

Den där plattan från tv-shop fungerade ju iof. Det var basic högstadiekemi med silverjoner.

• BubbelBoom
    Pejgan skrev 2011-02-22 21:31:22 följande:
    Den där plattan från tv-shop fungerade ju iof. Det var basic högstadiekemi med silverjoner.
    Haha där ser man! Trodde verkligen inte de funkade!
  • uniMog

när jag är lite mindre trött och läser vad jag skriver så var det väl  iof inte silverjoner det handlade om men ändå
    (nu skäms jag...)

Men i vilket fall så gjorde vi såna experiment i kemin på högstadiet. Det handlar iaf om att man får atomer att vandra mellan plattan och silversakerna.

Forgive me, shiny special one, I beg of you to rip out my inadequate tongue
  • uniMog

och för att vara on topic:

Jag har gjort 2 kejsarsnitt och en magoperation. Efter magoperationen använde jag gördel i typ 2 månader och ja, det hjälper på något sätt magen att hålla ihop. Tycker det är lite underligt att man inte rekommenderas det efter kejsarsnitt generellt.

Forgive me, shiny special one, I beg of you to rip out my inadequate tongue
  • ikoon

Jag använde ett BellyB. Mitt första barn, så jag vet inte hur min mage skulle sett ut utan. Men jag upplevde att magen gått tillbaka fint. Först var jag för tjock ganska länge för mitt Medium-bälte. Fick låna en gördel av min bror. Tillslut sydde jag på två extra remsor m kardborre då BellyB'n blev för stor. Den ger skönt stöd efter kejsarsnitt som det står ovan. Men det är ju inte någon magisk magtränare direkt så hårt jobb för att återfå sin core-muskelatur återstår efter användandet. Babyproffsen har i sitt sortiment vill jag minnas. Blir det fler bebbar kommer jag absolut använda bältet igen. EFTER att bebben kommit ut vill säga. En del verkar tveksamma till om det ska användas under grav. Det ska det absolut inte.

• Wailea

Självklart får man inte dra ihop magen när bebisen är inuti....

Jag hade storleken utifrån rek. mätinstruktioner och då passade den perfekt redan på BB, det var riktigt skönt att ta på den dagen efter förlossningen. Men den blev för stor efter ett tag. Så der beror kanske på om man vill vara säker på att få på den direkt efter att bebisen är född. Har man köpt lite för liten och den inte går på har man säkert användning för den längre men samtidigt är det kanonskönt att få på den direkt. Den jag fick på direkt var en storlek större än vad jag hade i vanliga kläder innan graviditeten men annars tror jag det är bättre att ta sin vanliga storlek, det är ju dit man har som mål att komma igen  

• LMH84

Jag har 1 vecka kvar till bf och är 111 cm där jag är som störst. ..säg att man ska dra av 7,5-12 cm, då blir det ju gränsfall mellan s och m. Vilken storlek skulle ni som har provat rekommendera?

• Mashenjka

Ta alltid en storlek mindre! Snittades för en vecka sedan för 3: e gången och då är det första gången som jag använder Belly B. De första 2 dagarna fattades det minst 15 cm för att knäppa den (storlek xs) och då använde jag en vanlig muddrundel för att hålla ihop magen. Efter 2 dagar fick jag den knappt på mig men det kändes underbart. Enormt mycket mer stöd för rygg och mage vilket gjorde att jag kunde röra mig mycket mer utan att det drog i snittsåret. Efter 5 dagar kan jag ta på den helt och ser att magen ser hur fin ut som helst! Helt otroligt, kan känna mina magmuskler och såret läker bra. De andra gångerna använde jag sådana höga gördeltrosor från lindex men det går inte att jämföra med en BB. Dock är de bra de första dagarna. Så med risk att låta som en som försöker sälja in en produkt måste jag bara säga till alla som funderar - Köp! Särskilt om du snittats.

Svar på tråden Belly Bandit ..... Storlek