• Miss Maja

Barnboksminne från barndomen

Jag skulle vilja veta om ni här på familjeliv har några starka minnen av några speciella barnböcker från er uppväxt? Vilken bok handlar det om i så fall?

• Svar på tråden Barnboksminne från barndomen
  • Snuvan

Det första starka minnet är  Vill du leka med mig? En kort liten bok om en flicka som frågar alla möjliga om de vill leka med henne, en annan flicka, en hund och allt möjligt. det var det enda jag ville ha efter min farmor o farfar.

Sen var det Miranda böcker.
    Och sen alla böcker i hela världen känns det som. Jag älskar fortfarande att läsa.

• mamma till tre busungar
    Veladis skrev 2011-02-13 12:25:25 följande:
    - "Pricken"  - om den lilla prickiga kaninen med bara vita syskonen finns fortfarande, trycks på nytt också!

-"Tigern som hade tappat sina ränder" - den har jag inte lyckats hitta igen.
    Den med tigern hade vi också!
  • mamma till tre busungar

Den förtrollade tapeten fanns det en bok som hette...

• Piff

Minns inte namnet på boken, men den handlade om Lejonet Ullman som tappade sin röst och inte kunde ryta.. Djuren i djungeln försökte hjälpa honom tror jag.

Hade även en bok som jag tror hette "Rött är bäst", om en tjej som älskade alla sina röda saker som gummistövlar, färgpennor, byxor osv.

Minns också att vi hade en serie böcker som handlade om en liten ångbåt  som råkade ut för olika bekymmer, och det fanns en tiger, några kaniner, en björn som fick ont i magen när han hade ätit för mycket honung (inte nalle puh eller bamse). Någon som vet vad jag menar?

• Justess

3-7 år
    Skuff, den lilla ångbåten
    Pixiböcker av olika slag
    Emma-böckerna
    Totte-böckerna
    Lucifers födelsedag (katten i Askungen om ni minns den)
    Böcker med flera kortare och längre berättelser, typ sagoklassiker (bord duka dig, grötgrytan m.fl)
    Barna Hedenhös

8-12 år
    Femböckerna
    Kitty
    Mary, Lou
    Grottbjörnens folk-serien

Man bör säga sanningen, men alla sanningar bör inte sägas.
  • 071001

Allra käraste syster var en stor favorit i många år.

• tronque
    Jag läste på fritids i början på 80-talet en bok som handlade om en pojke som gick fram och tillbaka igenom en stad och betraktade alla yrken och händelser som vi vanligtvis brukar se dem. 

Sen på tillbakavägen var allting "upp och ner". Dels för att han gick på händerna och för att han då såg allting förhålla sig tvärtom. Dvs. Tjuven jagade polisen, bagaren sotade skorstenen osv.
    Den historien grep mig djupt och och har på sätt o vis format mig till den är.

VAD HETTE DEN BOKEN? Det är den stora frågan och jag vandrar från barnavdelning till barnboksaffär för att få ett svar. Men ingen tycks veta...

Har du en aning och hjälper mig får du en kaka och blomma. Jag vill läsa den för min dotter. 

Tack! 
  • Carniwhore

Max och Mia var favoriter. "Nu ska vi simma" Och "Godnatt har jag sagt" Även "Nu ska här bli andra bullar". Som tur är har jag kvar alla till min son nu.

• UmeåElin
    tronque skrev 2011-07-04 18:39:15 följande:
    Jag läste på fritids i början på 80-talet en bok som handlade om en pojke som gick fram och tillbaka igenom en stad och betraktade alla yrken och händelser som vi vanligtvis brukar se dem. 

Sen på tillbakavägen var allting "upp och ner". Dels för att han gick på händerna och för att han då såg allting förhålla sig tvärtom. Dvs. Tjuven jagade polisen, bagaren sotade skorstenen osv.
    Den historien grep mig djupt och och har på sätt o vis format mig till den är.

VAD HETTE DEN BOKEN? Det är den stora frågan och jag vandrar från barnavdelning till barnboksaffär för att få ett svar. Men ingen tycks veta...

Har du en aning och hjälper mig får du en kaka och blomma. Jag vill läsa den för min dotter. 

Tack! 
    Kan det vara Lennart Hellsing? Jag tycker mig kännaigen det bakvända bilderna med polisen som jagas och katten som jagade hunden osv. Staden annorlunda tror jag det var...
Svar på tråden Barnboksminne från barndomen