• Skehamn2012

Om man har sjukpension och trots det kan gå ut och dansa, träffa vänner, shoppa, gå på krogen, resa m.m så bör man också kunna jobba eller?

Ibland undrar man.....

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Om man har sjukpension och trots det kan gå ut och dansa, träffa vänner, shoppa, gå på krogen, resa m.m så bör man också kunna jobba eller?
  • Mara

Det beror väl på vad som är anledning till sjukpensionen. Vad ska man få göra som sjukpensionär?

• Lambi87

Så om man är sjukpensionär så ska man ligga i sin säng eller stanna hemma tills man dör??
    Var det dummaste jag hört. De måste väl oxå få roa sig och få lite livskvalité??!!
    Skärpning!!!

• BymBym

Meco gika - jag har arbetat med personer som varit förtidspensionerade av olika anledningar. De får sjukersättning nu och är jätteglada över att få chansen att jobba efter sin förmåga. Det fick de inte innan. För DERAS skull önskar jag en mer flexibel arbetsmarknad.

De som inte klarar av att arbeta ska inte behöva det men naturligtvis måste de också få shoppa, dansa, åka på resor osv.

• Black roses
    BymBym skrev 2011-02-13 23:38:21 följande:
    Meco gika - jag har arbetat med personer som varit förtidspensionerade av olika anledningar. De får sjukersättning nu och är jätteglada över att få chansen att jobba efter sin förmåga. Det fick de inte innan. För DERAS skull önskar jag en mer flexibel arbetsmarknad.

De som inte klarar av att arbeta ska inte behöva det men naturligtvis måste de också få shoppa, dansa, åka på resor osv.
    Så de fick inte det innan?? Konstigt, för jag känner flera som fick ha både företag och arbeta(Anställda) under former som stämde in med deras behov, så jag tror nog du har fått lära dig lite fel där..  Här diskuteras det att bara man har orken att åka och handla, samt ta en fika, eller ta en resa, som kan vara i rent habiliteringssyfte, så ska man jobba, för då ska man inte vara sjukpensionär??!!! HELT vansinnigt!!
    FROMRIN
  • BymBym

Var man förtidspensionerad så fick man inte arbeta.

Och jag håller med, bara för att man kan roa sig ibland så innebär det inte att man kan eller ska arbeta

• MammaG

Finns inga krav på att man ska vara sängbunden för att vara sjukpensionär. De har samma rätt att leva ett liv som någon annan.

Min nystartade blogg: namnetvarupptaget.wordpress.com
  • MaNiMi
    Leoella skrev 2011-02-13 21:39:31 följande:
    Det är för komplicerat för att kunna säga ja eller nej på frågan utifrån så lite fakta. Dels beror det ju på hur ofta detta sker (dansandet, resandet osv) och dels beror det på HUR det sker så att säga.

Det finns t ex personer med svår värkproblematik som kanske klarar att gå ut och shoppa 1 timme här och där, gå på dans en gång i månaden, klarar resa under vissa premisser UTAN att det kommer upp i så många aktiva timmar att man istället skulle klara ha arbetsförmåga till 25 % (som ju är miniminivån för att få sjukersättning (som förtidspension hetat nu i ett antal år). Personen ifråga kanske klarar den där timmen shopping och sen får den ligga sängbunden resten av dagen.

Det finns också personer med psykiska diagnoser som kanske inte märks "ytligt sett", men medför att de absolut inte har arbetsförmåga trots att de fysiskt klarar viss ansträningsnivå.

Det jag skulle vilja säga är: VI VET INTE ALLT! Inte ens utifrån vad personen själv  har sagt! Alla kanske inte talar sanning till oss; de kan skämmas för sin sjukdom, de kanske bara berättar en del av sanningen osv.

// fd FK-handläggare och numera ag-representant i rehabiliteringsärenden
    Jättebra skrivet!
    Jag jobbar 25% har testat jobba mer och testat alla möjliga varianter av arbetsträning under många års tid..
    Alltså det går inte att säga att en som är ute och festar nån gång ibland då kan ta ett jobb, eller att någon som kan sitta (eller personen kanske rent utav ligger vid datorn) och skriva ett par inlägg i en blogg eller ett forum är arbetsför.
    Det största problemet som jag ser det är dels att det är svårt för arbetsgivarna att anställa folk som har väldigt ojämn arbetsförmåga (och vi är många med detta problem) sen är FKs regler på tok för fyrkantiga för att passa människor som har svårt att hålla sig inom ramarna ändå..det är en jäkla skillnad att klara 10 tim och 20 tim tex..
    Nästa problem är att de många som skriker att alla sjukskrivna ska ut i jobb, är de som sen gnäller över att ha någon på arbetsplatsen som har anpassningar.. Avundsjuka å mobbing förekommer tyvärr bland vuxna människor också. Mina funktionhinder syns inte utanpå, och jag vill mer än jag klarar, och det går ett tag, och jag har dels pressat mig själv, men även blivit pressad att jobba mer och mer och mer...vilket sen har slutat med en krasch och jag inte kunnat jobba alls.
    Att folk någon gång väljer att gå ut och festa/shoppa/resa, ser inte jag som något fel!
    Däremot gör jag det inte själv så ofta.
    Det går inte att göra allt svart-vitt utan hänsyn måste tas till hur varje människa fungerar.
  • Black roses
    BymBym skrev 2011-02-13 23:57:12 följande:
    Var man förtidspensionerad så fick man inte arbeta.

Och jag håller med, bara för att man kan roa sig ibland så innebär det inte att man kan eller ska arbeta
    Det fick man visst, kan väl tillägga att min make är sjukpensionär, han fick med fk och af´s hjälp starta ett företag, där han jobbade sina timmar.. När hans kropp sade ifrån, såldes detta företag till en kvinna, som också hon var sjukpensionär.. Så kom inte och säg att de inte fick arbeta, för du har fel!! Samma hade jag arbetskamrater, som fick stöd och hjälp så långt det bara gick för att kunna jobba..
    Detta var före de regler som finns idag.
    FROMRIN
  • BymBym

De personer jag kommit i kontakt med kunde inte arbeta för då skulle de förlora sin ersättning.

• idiblon yes

Annat: Det handlar ju om arbetsvillkoren. Kan man gå ut och dansa, träffa vänner, resa varje dag utan mer undantag än vad en annan klarar av att jobba, så ja.

Om man kan gå ut och dansa ibland, träffa vänner ibland, etc, så är det inte samma sak som att uppfylla krav på en dagsform som gör att man kan upprätthålla en arbetssituation. Det är ju ofta där skon klämmer, ett arbete kräver mer av dagsform och kontinuitet, som inte fungerar alls om man är sjuk, lider av oförutsägbara skov, etc.

Så det går inte riktigt att förenkla så pass.

FL är guld.
Svar på tråden Om man har sjukpension och trots det kan gå ut och dansa, träffa vänner, shoppa, gå på krogen, resa m.m så bör man också kunna jobba eller?