Om man har sjukpension och trots det kan gå ut och dansa, träffa vänner, shoppa, gå på krogen, resa m.m så bör man också kunna jobba eller?
Ibland undrar man.....
Ibland undrar man.....
Det beror väl på vad som är anledning till sjukpensionen. Vad ska man få göra som sjukpensionär?
Så om man är sjukpensionär så ska man ligga i sin säng eller stanna hemma tills man dör??
Var det dummaste jag hört. De måste väl oxå få roa sig och få lite livskvalité??!!
Skärpning!!!
Meco gika - jag har arbetat med personer som varit förtidspensionerade av olika anledningar. De får sjukersättning nu och är jätteglada över att få chansen att jobba efter sin förmåga. Det fick de inte innan. För DERAS skull önskar jag en mer flexibel arbetsmarknad.
De som inte klarar av att arbeta ska inte behöva det men naturligtvis måste de också få shoppa, dansa, åka på resor osv.
Var man förtidspensionerad så fick man inte arbeta.
Och jag håller med, bara för att man kan roa sig ibland så innebär det inte att man kan eller ska arbeta
Finns inga krav på att man ska vara sängbunden för att vara sjukpensionär. De har samma rätt att leva ett liv som någon annan.
De personer jag kommit i kontakt med kunde inte arbeta för då skulle de förlora sin ersättning.
Annat: Det handlar ju om arbetsvillkoren. Kan man gå ut och dansa, träffa vänner, resa varje dag utan mer undantag än vad en annan klarar av att jobba, så ja.
Om man kan gå ut och dansa ibland, träffa vänner ibland, etc, så är det inte samma sak som att uppfylla krav på en dagsform som gör att man kan upprätthålla en arbetssituation. Det är ju ofta där skon klämmer, ett arbete kräver mer av dagsform och kontinuitet, som inte fungerar alls om man är sjuk, lider av oförutsägbara skov, etc.
Så det går inte riktigt att förenkla så pass.