• Emeli

Medgivandeutredning inriktad på land?

Jag tror inte er kursledare menade att den skrivna utredningen ska formuleras så att den bara passar in på ett enda land. Det vore ju väldigt olyckligt om ni av någon anledning inte skulle kunna adoptera från just det landet.

Däremot kan utredningen skrivas för att passa extra bra i vissa länder, samtidigt som den är presentabel i övriga länder.  Om ni avser att skicka er ansökan till någon kontakt (t.ex. i Sydafrika, Taiwan, Filippinerna) som kräver aktivt kristna är det så klart bra om er kristna tro och  engagemang framgår tydligt i utredningen. Om ni avser att skicka er ansökan till Colombia kan ni be att utredaren anpassar utredningen efter Colombias krav.   

• Emeli
    Simba79 skrev 2011-02-13 08:46:54 följande:
    Om ansökan ska skickas till Colombia behöver medgivandeutredningen vara lite mer formellt skriven än vad som behövs till många andra länder. Det går att komplettera med det som behövs senare, men om det är troligt att man vill skicka till Colombia så är det lättast att få det rätt från början. Se mer info här:  www.adoptionscentrum.se/Adoption/Landerna/Col.../
    Det är precis så jag menade också. Om utredningen är skriven så att den passar in på Colombia, passar den ju fortfarande in på andra länder.

Det är alltid besvärligare att komplettera. Till råga på allt har jag läst någonstans att det finns kommuner som vägrar ställa upp med kompletteringar, och om man har sådan otur innebär det att Colombia måste strykas som tilltänkt adoptionsland.
    Colombia är fantastiskt
Svar på tråden Medgivandeutredning inriktad på land?