Är det OK att göra så?
Min och mina syskons mamma dog för ett tag sedan, och vi har inte kommit ännu dit där vi går igenom alla mammas saker och bestämmer vad vi gör med dem. Om det är något någon av oss vill ha osv.
Jag har tagit hem en sak, mammas hårfön. Innan jag gjorde det så ringde jag min syster och frågade om det var OK(bara hon och jag som använder hårfön av syskonen, de andra är bröder med knappt något hår). Hon sade att det var helt OK.
Nu när jag pratat med min syster så säger hon precis innan vi ska lägga på "Jo just ja, vi var ju och hälsade på hos pappa och då tog jag några par skor till min dotter. Det gör väl inget?"
Jag svarar att jag trodde att vi skulle gå igenom alla saker tillsammans. Då svarar hon "Ja men det är ju iaf bara min dotter och XXX(en annan i släkten) som kan ha mammas skor. DU kan ju inte ha dem. Plus att du har ju faktiskt tagit hårfönen och XXX(en annan pryl som inte bara var mammas, utan tillhör pappa också. Den har jag lånat, och ska lämna tillbaka)."
Min syster vet att många av mammas skor passar mig, för jag brukade kunna låna av mamma ibland. Dessutom så pratade vi om det för en månad sen, att det blir ju jag och XXX som får ta alla skor, för de passar bara på oss. Syrran sade då också att henne passar dem inte, för hennes fötter har blivit större med åren, att hon kunde ha mammas förut.
När jag förklarat för min syster att många av mammas skor visste passar mig då säger hon "Jaja, men hur som så är det inga skor du gillar. Det är den och den färgen och det är inte din smak iaf."
Det här känns inte riktigt OK för mig. Jag vill inte bli en av alla familjer som blir osams om sakerna som blir kvar när någon dör. Det är nog jobbigt att inte ha mamma kvar, men att det sen ska bli såhär. Jag och alla mina syskon har pratat om det tidigare, att vi ska gå igenom allt tillsammans, just för att det inte ska bli några konstigheter. Sen nu tar hon bara av sakerna till sin dotter. Jag tycker att hon åtminstone kunde ha ringt och frågat innan hon tog dem. Då hade jag haft en chans att säga att vi tar det vid ett senare tillfälle, tillsammans. Det var ändå bara sommarskor som de hade tagit, och till sommaren är det ju långt kvar. Nu kan jag ju inte be henne lämna tillbaka skorna, för hon har ju gett dem till sin dotter. Jag vill inte såra hennes dotter heller .
Hjälp mig. Vad hade ni gjort? Vad hade ni tyckt?