• marilyn84

Är det OK att göra så?

Min och mina syskons mamma dog för ett tag sedan, och vi har inte kommit ännu dit där vi går igenom alla mammas saker och bestämmer vad vi gör med dem. Om det är något någon av oss vill ha osv. 

Jag har tagit hem en sak, mammas hårfön. Innan jag gjorde det så ringde jag min syster och frågade om det var OK(bara hon och jag som använder hårfön av syskonen, de andra är bröder med knappt något hår). Hon sade att det var helt OK.

Nu när jag pratat med min syster så säger hon precis innan vi ska lägga på "Jo just ja, vi var ju och hälsade på hos pappa och då tog jag några par skor till min dotter. Det gör väl inget?"

Jag svarar att jag trodde att vi skulle gå igenom alla saker tillsammans. Då svarar hon "Ja men det är ju iaf bara min dotter och XXX(en annan i släkten) som kan ha mammas skor. DU kan ju inte ha dem. Plus att du har ju faktiskt tagit hårfönen och XXX(en annan pryl som inte bara var mammas, utan tillhör pappa också. Den har jag lånat, och ska lämna tillbaka)."

Min syster vet att många av mammas skor passar mig, för jag brukade kunna låna av mamma ibland. Dessutom så pratade vi om det för en månad sen, att det blir ju jag och XXX som får ta alla skor, för de passar bara på oss. Syrran sade då också att henne passar dem inte, för hennes fötter har blivit större med åren, att hon kunde ha mammas förut. 

När jag förklarat för min syster att många av mammas skor visste passar mig då säger hon "Jaja, men hur som så är det inga skor du gillar. Det är den och den färgen och det är inte din smak iaf."

Det här känns inte riktigt OK för mig. Jag vill inte bli en av alla familjer som blir osams om sakerna som blir kvar när någon dör. Det är nog jobbigt att inte ha mamma kvar, men att det sen ska bli såhär. Jag och alla mina syskon har pratat om det tidigare, att vi ska gå igenom allt tillsammans, just för att det inte ska bli några konstigheter. Sen nu tar hon bara av sakerna till sin dotter. Jag tycker att hon åtminstone kunde ha ringt och frågat innan hon tog dem. Då hade jag haft en chans att säga att vi tar det vid ett senare tillfälle, tillsammans. Det var ändå bara sommarskor som de hade tagit, och till sommaren är det ju långt kvar. Nu kan jag ju inte be henne lämna tillbaka skorna, för hon har ju gett dem till sin dotter. Jag vill inte såra hennes dotter heller Rynkar på näsan.

Hjälp mig. Vad hade ni gjort? Vad hade ni tyckt?  

• Svar på tråden Är det OK att göra så?
  • MiisPiis

Hur många par var det? Är det något att bråka om, kriga för? Som du säger, kan du inte ta tillbaka dem, för då sårar du dottern.

Jag tycker du säger helt enkelt: i fortsättningen så tar vi ingenting, utan vi går igenom alla sakerna tillsammans allihop. 

• Kjell2

Vad du än gör så gör det försiktigt och tänk efter noggrant först. Det är få saker som kan skapa som mycket långvarig osämja och bråk som arv. En sak du hela tiden bör fiundera över är hur mycket en fortsatt vänskap med dina syskon är värt.

Att din syster inte agerat helt ok tycker även jag men är det värt att bråka om? Du måste nu fundera mycket över hur du vill ha det i framtiden och hur saker kan tänkas gå beroende på hur du agerar.

Ett förslag är att du och dina syskon kommer överrens om att ALLT som är taget från hemmet skall lämnas tillbaka och INGET tas därifrån fören en gemensam delning.

Ett annat är att ni faktiskt kan låna lite småsaker från boet men när ni sen gör delningen skall det lämnas tillbaka och ingå i delningen.

• marilyn84

Nej, jag tycker inte att det är värt att bråka för några skor. Älskar mina syskon och vill gärna ha dem kvar i mitt liv. Egentligen är det nog min systers "översittar-attityd" jag stör mig mest på. Det är inte bara nu hon agerat så. Hon kan göra och säga ganska mycket för att få sin vilja igenom. Hon är ofta snabb med att tycka och tänka om det mesta. Även i mitt hem kan hon ifrågasätta "Varför gjorde ni inte så, istället för så som ni gjort" Eller när vi inrett/renoverat/möblerat och man visar eller förklarar så får man bara ett oförstående "Okej?" som betyder "Hur tänkte ni? Och det för att det inte var hennes smak. 

Nu är jag rädd att hon ska ta sig friheten att plocka ännu mer saker, utan att fråga oss andra. Vi andra har knappt pratat om vem som ska ha vad, utan vi har väntat på att vi ska komma till den dagen då vi går igenom sakerna. Medans hon har planer för många av sakerna, vem som ska ha vad osv. Det känns som att hon redan har en plan som hon tänker försöka få igenom. Jag vet att det kommer att bli jag som säger ifrån, för mina bröder är hellre tysta och missnöjda och gnäller sen över hennes "bestämmande" än att säga ifrån och riskera bli osams. 

Nej, det blir nog att säga ifrån. Ingen ska ta något, utan att åtminstone först ringa och fråga andra syskonen om det är OK.  

• Kjell2

Många gamla syskonkonflikter har en förmåga att blomma upp vid arv. Föräldrarna, som förut funkade som dämpare är nu borta, och nu ska nytt familjeöverhuvud utses och gamla oförätter tas upp.

Enklast kan vara att låta det som är tagit vara tagit och sen tvärstopp på att ta bort saker från boet, inga undantag.

• marilyn84
    Kjell2 skrev 2011-02-11 14:05:24 följande:
    Många gamla syskonkonflikter har en förmåga att blomma upp vid arv. Föräldrarna, som förut funkade som dämpare är nu borta, och nu ska nytt familjeöverhuvud utses och gamla oförätter tas upp.

Enklast kan vara att låta det som är tagit vara tagit och sen tvärstopp på att ta bort saker från boet, inga undantag.
    Det har du nog så rätt i. För det är så det känns, hon försöker att vara "mamma". Även om hon är världens bästa syster och jag är så glad över att hon finns och är just min syster, så kan jag inte hjälpa att jag ibland blir arg över hennes sätt. Hon är heller inte van med att vi andra syskon säger ifrån. Hon är ett antal år äldre än mig så jag har alltid fått vara "lilla lillasyster" och som sagt, våra bröder håller hellre tyst än att säga ifrån. Men nu känner jag att det kommit till en gräns.

Japp, nu är det tvärstopp. Blir enklast så. Plus att det gynnar oss alla, för då kan ingen komma sen och säga att du tog ju det och det osv. 
  • MiisPiis
    marilyn84 skrev 2011-02-11 14:09:35 följande:
    Det har du nog så rätt i. För det är så det känns, hon försöker att vara "mamma". Även om hon är världens bästa syster och jag är så glad över att hon finns och är just min syster, så kan jag inte hjälpa att jag ibland blir arg över hennes sätt. Hon är heller inte van med att vi andra syskon säger ifrån. Hon är ett antal år äldre än mig så jag har alltid fått vara "lilla lillasyster" och som sagt, våra bröder håller hellre tyst än att säga ifrån. Men nu känner jag att det kommit till en gräns.

Japp, nu är det tvärstopp. Blir enklast så. Plus att det gynnar oss alla, för då kan ingen komma sen och säga att du tog ju det och det osv. 
    Låter som du har en sund syn på det hela. Hoppas det går bra med uppdelningen i framtiden!
  • VojneVojne

har du inte råd att köpa ett par skor eller va är frågan om? jag har bara en skarf från min mamma som minne inget annat behöver du verkligen de där skorna? fattar ingen ting!!! låta bli tjafsa om ett  par gammla skor o ha din syster kvar som vän o låt din mamma vila i fred!

Svar på tråden Är det OK att göra så?