• Slang0rd

Panik

Hejsan jag har en aning panik nu, är i v 31+0 idag och det är bara 9 veckor kvar till bf. Längtar otroligt mycket :) 
    Men nu till det värsta, jag har värsta paniken över epudralen, jag vill verkligen inte ta det. Alla säger att det var det bästa dom gjort under en förlossning men jag mår verkligen dåligt över att jag är så rädd för det. Någon som känner samma sak, eller känt? Några tips hur jag kan komma över rädslan för epudralen ? Min mamma har fött alla sina 4 barn med lustgas, kan hon kan jag eller? :)

• Svar på tråden Panik
  • Slang0rd
    Diablo skrev 2011-02-09 11:22:58 följande:

Vad har du hört för hemskt om epiduralen. Jag tyckte inte det var farligt alls. Läs på om olika bedövningar, lyssna inte så mycket på vad andra säger. Alla uppfattar saker olika. Jag har fött med epidural, utan någon bedövning alls och den tredje gången så fick jag bara lustgas. Mitt tips är läs på, sedan när du kommer till förlossningen så kan du ta ställning till vad just du behöver.

Lycka till!

Jag har typ fobi för att ens kroppsdelar somnar, eller vad man säger, det det gör den väll med epudralen. domnar bort halva kroppen typ. Det är nog det som skrämmer mig mest! :P
  • Kallebus

Du behöver nog läsa på lite!
    Kroppen domnar inte alls bort.
    Upplevelsen varierar men man kan vara uppe och gå.
    På mig försvann all smärta från naveln till halvvägs ner på låren, inget obehagligt alls.
    Kändes inte ett dugg att sätta den heller.
    Bestäm inget i förväg för du vet inte hur det blir.

• Slang0rd
    Kallebus skrev 2011-02-09 14:55:08 följande:
    Du behöver nog läsa på lite!
    Kroppen domnar inte alls bort.
    Upplevelsen varierar men man kan vara uppe och gå.
    På mig försvann all smärta från naveln till halvvägs ner på låren, inget obehagligt alls.
    Kändes inte ett dugg att sätta den heller.
    Bestäm inget i förväg för du vet inte hur det blir.
    Okej, ne absolut som jag skrev högre upp så har jag inga planer alls. Utan får ta det som det kommer den dagen :) Men får en obehaglig känsla i kroppen varje gång jag läser om epudral eller tänker på förlossningen. Ända rädslan jag har inför den kommande dagen.
  • Kerstin W
    Slang0rd skrev 2011-02-09 10:37:39 följande:
    Hejsan jag har en aning panik nu, är i v 31+0 idag och det är bara 9 veckor kvar till bf. Längtar otroligt mycket :) 
    Men nu till det värsta, jag har värsta paniken över epudralen, jag vill verkligen inte ta det. Alla säger att det var det bästa dom gjort under en förlossning men jag mår verkligen dåligt över att jag är så rädd för det. Någon som känner samma sak, eller känt? Några tips hur jag kan komma över rädslan för epudralen ? Min mamma har fött alla sina 4 barn med lustgas, kan hon kan jag eller? :)
    Vi gick en profylaxkurs. Andningen jag lärde mig där, TENS apparaten och lustgas funkade perfekt.
  • RockaBillyBaby

Det är inget måste på epidural utan det är ju som DU vill ha det! Glad
    Jag är så himla nålrädd så när jag födde min son så tog jag inget alls.
    Ville inte ha lustgas för jag mådde redan så himla illa och innan förlossningen så tänkte jag
    att jag tar det hela som det kommer!
    Jag badade och hade riskuddar på magen och ryggen, resten andades jag mig igenom och födde en
    4kgs pojke :P

• Fidi

Jag mådde fruktansvärt illa av lustgasen, och ville så gärna ta EDA. Mitt trick var att andas massa gas innan narkosläkaren kom, jag kände ingenting =) 

Sen kunde jag sitta och läsa tidningar och äta pastasallad ända tills krystvärkarna kommit igång =)

• Mamma Maj08

Visst gjorde det lite ont att lägga EDA, men det var säker på grund av att jag låg och spände mig när jag inte hade värkar....denna gången ska jag klara mig utan EDAn då den bara "bedöva" mig i vänstra skinkan sist....helt värdelöst...:( hade inga värkstopp heller på grund av det värkstimulerande droppet som sattes in....nä denna gången blir det utan något alls....:)

• Mooas

Har fått ryggbedövning tre gånger (benbrott, förlossning, akutsnitt).
    Första sprutan fick jag alltså i samband med en operation av brutet ben (således inte epidural men den läggs på samma sätt). Då var jag ju mer vid mina sinnes fulla bruk ;) än när jag tog epiduralen och jag måste säga att det verkligen inte gjorde ont alls! (De andra två kände jag inte av heller av). 
    Enligt min upplevelse känns en vaccinationsspruta i armen mycket mer.

• Nisen

Jag fick med min första och min livmoder orkade inte , värkarna blev svaga kände inga krystvärkar, den tog för bra helt enkelt och förlossningen avslutades med sugklocka. :(
    Bestämde att jag aldrig mer vill ta den. Använde bara lustgas med nr 2 och den funkade underbart.  Behövde den bara 2 t immar sen var han ute.

• Anna4

Jag kände samma när jag väntade första o skrev i förlossningsbrevet att jag helst ville klara mig med lustgas men var öppen för förslag på plats om jag skulle ångra mig. Jag "klarade" mig med lustgas o gjorde det de andra två förlossningarna med. Du behöver inte bestämma dig nu utan skriv hur du tänker i brevet o känn efter på plats! Lycka till!

• Charlott29

Jag tyckte epidural var väldigt bra, men det är ju inget man måste ta. Du kan ju föda helt utan smärtlindring om du vill det, det är ju du som bestämmer

Svar på tråden Panik