• Slang0rd

Panik

Hejsan jag har en aning panik nu, är i v 31+0 idag och det är bara 9 veckor kvar till bf. Längtar otroligt mycket :) 
    Men nu till det värsta, jag har värsta paniken över epudralen, jag vill verkligen inte ta det. Alla säger att det var det bästa dom gjort under en förlossning men jag mår verkligen dåligt över att jag är så rädd för det. Någon som känner samma sak, eller känt? Några tips hur jag kan komma över rädslan för epudralen ? Min mamma har fött alla sina 4 barn med lustgas, kan hon kan jag eller? :)

• Svar på tråden Panik
  • 89Mamma10o12

Jag var sjukligt rädd för just epiduralen har hört så mycket hemska saker om den. Jag var helt bestämd att ja inte skulle ta den. Men när dagen väl kom fanns inga andra val kände jag jag bara lärade ta den. Till min stora förvåning kände jag absolut ingenting alls utav den när de satte dit den. De är kanske svårt att tro men när det väl är dags för den har man så ont att den faktiskt inte känns, så var de ialfl för mig :).

O sen är det självklart olika för alla jag hade aldrig klarat mig på bara lustgas ja tyckte man bara blev snurrig. MEN jag hade sån panik att jag glömde att andas o då gör de ju ondare, så bara du kommer ihåg att andas o lyssnar på sköterskorna så skulle det säkert kunna gå =)

• DuJag

Jag har fött två barn utan någon som helst bedövning och hoppas att jag kan göra detsamma med tredje barnet som är på väg :) vill man så kan man! Smärtan är ju förr eller senare övergående :) lycka till!

• Flickan och kråkan

Vet du vad. Jag tycker inte du ska bestämma dig om epidural eller inte nu. Du har inte fött ditt barn ännu och har ingen aning om hur du kommer att uppleva det hela.

Jag har fött två barn nu med enbart lustgas. Ja, det har gjort ont , men smärtan har varit så jag har upplevt den hanterbar och epidural har jag ingen av gångerna funderat över att be om. Jag är spruträdd men inte martyr. Jag har alltid varit öppen för ALLA former av smärtlindring (utom kvaddlar) om jag känner att jag behöver det och om personalen upplever att jag behöver det.

Fundera över hur du skulle vilja ha det om du helt fick välja och det gick bra. Och sedan är du helt öppen för smärtlinding i form av epidural etc. om du känner att det är det du vill ha. Eftersom det är ditt första barn så är det inte särskilt sannolikt att han/hon kommer att skutta ut på en timme . Du kommer att ha tid att känna efter

• Slang0rd
    Flickan och kråkan skrev 2011-02-09 10:56:07 följande:
    Vet du vad. Jag tycker inte du ska bestämma dig om epidural eller inte nu. Du har inte fött ditt barn ännu och har ingen aning om hur du kommer att uppleva det hela.

Jag har fött två barn nu med enbart lustgas. Ja, det har gjort ont , men smärtan har varit så jag har upplevt den hanterbar och epidural har jag ingen av gångerna funderat över att be om. Jag är spruträdd men inte martyr. Jag har alltid varit öppen för ALLA former av smärtlindring (utom kvaddlar) om jag känner att jag behöver det och om personalen upplever att jag behöver det.

Fundera över hur du skulle vilja ha det om du helt fick välja och det gick bra. Och sedan är du helt öppen för smärtlinding i form av epidural etc. om du känner att det är det du vill ha. Eftersom det är ditt första barn så är det inte särskilt sannolikt att han/hon kommer att skutta ut på en timme . Du kommer att ha tid att känna efter

Det har jag sagt också till mina vänner, att jag bestämmer mig inte nu utan jag får se den dagen då allt händer, tar förlossningen 40 timmar så kommer jag nog uppskatta epudralen mer eller mindre, Men tack för tipsen :)

• Sannii

Jag var också orolig över epudralen men när jag fick värkstorm så var jag så borta så när dom la den så kändes det inte på mig, utan de va mest jobbigt och ligga så som man ska när man har värkar.
    Det kommer gå bra, du kommer vara fullt upptagen med värkarna. :) Sen finns det så mycket annan bedövning så du måste ju inte ta epudralen. :) Lycka till!

• Diablo

Vad har du hört för hemskt om epiduralen. Jag tyckte inte det var farligt alls. Läs på om olika bedövningar, lyssna inte så mycket på vad andra säger. Alla uppfattar saker olika. Jag har fött med epidural, utan någon bedövning alls och den tredje gången så fick jag bara lustgas. Mitt tips är läs på, sedan när du kommer till förlossningen så kan du ta ställning till vad just du behöver.

Lycka till!

Har man tur behöver man inget vett!
  • oktoberknodd

Men man måste inte ta epudralen om man inte vill..Glad
    Men av min egen erfarenhet, så tänker man inte på smärtan av den (om de är den du är rädd för)
    när man flåsar av smärta från värkarna..Jag vet många som bara föder med lustgas..Och inte ens de..De gjorde min mamma oxå med oss 3 barn..
    Epudralen är helt frivillig..

Lycka till

• jejje82

Jag hade inga föreställningar om vad jag skulle ta för bedövning innan förlossningen. Tänkte att jag får ta det som det kommer. Jag visste ju inte hur jag skulle reagera på smärtan. Det enda jag var säker på var att jag ville pröva lustgasen Skrattande, vilken enligt mig "smakade" konstigt.

Mitt råd är att läsa om olika smärtlindringar så vet du vad som finns.  Lycka till!

• IdiotPrayer
    Slang0rd skrev 2011-02-09 10:37:39 följande:
    Hejsan jag har en aning panik nu, är i v 31+0 idag och det är bara 9 veckor kvar till bf. Längtar otroligt mycket :) 
    Men nu till det värsta, jag har värsta paniken över epudralen, jag vill verkligen inte ta det. Alla säger att det var det bästa dom gjort under en förlossning men jag mår verkligen dåligt över att jag är så rädd för det. Någon som känner samma sak, eller känt? Några tips hur jag kan komma över rädslan för epudralen ? Min mamma har fött alla sina 4 barn med lustgas, kan hon kan jag eller? :)
    Du behöver du verkligen inte ta nån epidural! Jag använde endast lustgas med första och planerar att föda denna bebis helt utan smärtlindring. På alla program om förlossningar(särskilt från USA) föder i princip alla med epidural,det tror jag ger en skev bild. Att föda barn ÄR något man kan klara utan smärtlindring,sålänge det är en normal förlossning,och hur man upplever smärta är ju väldigt individuellt. Jag tycker definitivt inte du behöver fundera på det nu,utan ta det som det kommer. Vill du försöka föda så naturligt som möjligt,kanske med endast lustgas,så ha det som utgångspunkt,så får du ju se sedan hur det känns när du väl är "där":)
    Lycka till:)
  • Snooz

Tycker inte du ska börja oroa dig redan n u för något du kanske inte behöver Glad Mina två förlossningar har gått så snabbt att jag inte hunnit med något annat än lustgas och det har gått bra det oxå. Visst, det gör j*vligt ont men det går ju över!

Svar på tråden Panik