• skrotis78

Ni som har valt att vara hemmaföräldrar, har ni ett fast jobb att gå tillbaka till sedan?

Undrar lite hur ni gör. Jag har ett fast jobb och skulle vilja vara hemma med mina barn länge. Hur gör ni, pusslar ni med fp, vårdnadsbidrag eller säger ni upp er? Man får väl inte tjänstledigt?

• Svar på tråden Ni som har valt att vara hemmaföräldrar, har ni ett fast jobb att gå tillbaka till sedan?
  • lövet2

Nej, jag hade bara ett vikariat innan. Om jag hade haft ett fast jobb, så hade jag sagt upp mig efter föräldraledigheten, eftersom jag planerade att vara hemma i flera år.

• Makadam

Nej, gick hem från en visstidsanställning.

När det blir aktuellt blir det till att söka nytt jobb för min del.

• Alexe

Har än så länge bara varit hemma 11 månader, men planerar ett par år till. Men jag frilansar, så inget fast jobb här. Hade jag haft det hade jag först och främst pratat med min chef och hört hur han/hon tyckte att vi skulle kunna lösa det. Och bor man i kommun med vårdnadsbidrag så får man väl vara hemma tills barnet fyller 3 om jag förstått saken rätt (här har vi inget och lär inte få heller)?

• lovepertan

Jag har ett fast jobb att gå tillbaka till, om jag vill ;)

Har varit hemma sedan hösten -07 och blir hemma minst till juli -12.

• inkka

Jag hade inte fast jobb innan jag fick barn (pluggade då men hade haft fast tidigare som jag sagt upp mig ifrån). Mellan barnen var jag vikarie. Nu är jag helt "ledig" sen 4 år tillbaka

• Siranbiran

Hade ett fast jobb som förskollärare som jag först tog 1 års föräldraledigt ifrån och se sade upp mig. Lever på min sambos lön. Har planer på att vara hemma med min pojke som är 4 tills det är dax för förskoleklass. Gjorde likadant med min dotter som nu är 8 år

• victoriag
    inkka skrev 2011-02-11 14:48:08 följande:
    Jag hade inte fast jobb innan jag fick barn (pluggade då men hade haft fast tidigare som jag sagt upp mig ifrån). Mellan barnen var jag vikarie. Nu är jag helt "ledig" sen 4 år tillbaka
    är ni hemmafruar då eller? hehe, nej men då lever ni bara på en lön va? Syftar på alla som är hemmafruar :P
  • FruFoxy

Jag sa upp mig när jag väntade första barnet, och har varit hemmafru sen dess (-02). Har inga planer på att börja arbeta än på många år, om det inte blir så att jag måste pga ekonomiska skäl.
    Sen när barnen är stora får jag se vad jag hittar på.  

• Ladycocos

Jag har en fast tjänst som jag varit ledig från sedan juni -09, och jag kommer vara hemma minst -13 ut!!
    Första året med sonen tog jag ut så lite FP som jag kunde, vissa månader inget alls. Sedan han fyllde 1 så har jag tagit 5 dagar/vecka
    Man har laglig rätt att vara ledig efter 18 månader om man tar sina 5 dagar/vecka
    Till hösten kommer våra tvillingar och jag kommer att vara hemma MINST 2 år med dem
    Min arbetsgivare.. tja jag jobbar på ett stort företag och min vikarie är bara glad att få fortsätta...
    Trots att jag älskade mitt jobb innan jag fick barn känner jag tvekan att gå tillbaka medan barnen är små, vill inte ha dem på dagis alltför mycket. Driver även eget i liten skala och leker med tanken på att utveckla det om ett par år

• miss nöjd

Jag är inte 100% hemmafru eller hemmaförälder eftersom barnen gå i skola och fsk ,  och jag jobbar en dag i veckan. Men den dag (om den dagen kommer) så kommer jag lätt kunna öka upp till full tid eller så många dagar i veckan jag önskar. Så jobb finns det om jag skulle få för mig så konstiga saker som att jag skulle jobba :)

• miss nöjd
    victoriag skrev 2011-02-14 10:17:09 följande:
    är ni hemmafruar då eller? hehe, nej men då lever ni bara på en lön va? Syftar på alla som är hemmafruar :P
    Ja. Jag lever på min mans lön. Dock så är den som 2-3 normala löner så vi klarar oss :)
  • morochmer

Inget att gå tillbaka till. Det är nog få som kan ordna det så. Max ett år brukar väl beviljas som tjänsteledigt?

• Miew

Jag har varit hemma sen juli 02 och kommer vara hemma minst 5 år till. Men jag jobbar med mins sambos företag. Så jag har fullt upp trots att jag är hemma med barnen.
    Vi har bland annat kennel, anduppfödning, jaktgäster, stuguthyrning, båttaxi, skogsjobb, snickeri och lite annat blandat, så det är mycket att hålla reda på och fixa så att allt flyter på

Viggo & Gry & Veras mamma
Svar på tråden Ni som har valt att vara hemmaföräldrar, har ni ett fast jobb att gå tillbaka till sedan?