Vilken typ av bilder till de olika länderna?
Pulkåkarn skrev 2011-02-03 11:12:34 följande:
Hej,Vi har adopterat från Taiwan. Reglerna var som vanligt: Inga djur, ej barfota, prydliga kläder osv. Det enda fotot som barnhemmet kommenterade att de hade tyckt såg så härligt ut var där min man hänger upp och ned i ringar i shorts och jag gungar i shorts utan skor. Vi tog med det för vi gillade känslan på kortet att det såg "barnvänligt" ut. Visst ska man följa vissa regler, skicka inget ni inte skulle visa för svärmor men välj med hjärtat. För stelt blir inte bra. Statusprylar är bra. Vi tog en bild bredvid vår inte alls nya Volvo. På Chung Yi barnhemmet i Taiwan har de husdjur. På gruppbild när vi hämtade vår dotter tog personalen med den hund som brukar vara där på dagarna. Jag misstänker att socialarbetarna på barnhemmen sitter och skrattar åt alla tillstramade kort som ska uppfylla alla regler som satts upp av organisationerna här i Sverige. Jag tror på att bra kvalitet på bilderna är en bra sak också. Köp eller låna gärna en bra kamera. Jobba med att klippa till bilderna så de ser snygga ut. Tänk "mäklarbilder". Lycka till!
När vi fotograferade oss var vi måna om att inte se för "tillstramade" ut men heller inte för freaky free. Det var ingen lätt balansgång, att få till det förtroendeingivande myset. Vi skrattar gott åt bilderna när vi plockar fram dem idag flera år senare. "Är det där vi?!" brukar vi fnissa.