Inlägg från: riboflavin |Visa alla inlägg
  • riboflavin

illrar någon?

Jag gillar illrar, de är i mina ögon roliga husdjur, men de kan som sagt bitas, och har väldigt vassa tänder.

De luktar, det är nog ett faktum, men jag tycker inte att det luktar värre än hemma hos folk med kattlåda.

Barn: Nej jag tror inte att illrara är optimala husdjur om man har barn, just eftersom de tuggar på det mesta. 

Sen får illrar inte hållas i bur som är mindre än 5 kvm, kan vara bra att veta. 

• riboflavin
    Lyckligatessan skrev 2011-02-02 19:44:58 följande:
    Måste man ha 2 marsvin?? Varför då om jag får fråga??
    Ska man ha 2 honor då eller 2 hanar? Vet ju att han kaniner bråkar ju om dom kommer i kontakt med varandra!
    Är det samma med marsvin?
    Det är lag på att marsvin ska ha sällskap av en artfrände (eller möjligtvis en kanin) i syfte att få sitt sociala behov tillfredsställt.
    I en nog stor bur (inte minimimått!) så har jag inte varit med om att varken marsvin eller kaniner bråkar. problemet är ofta att vi människor inte ser till att det finns tillräckliga resurser. 

För att vara på den säkra sidan så ser man mer sällan klagomål på att 2 honor bråkar än 2 hanar. 
  • riboflavin

Gör dig själv en tjänst och köp från en riktig uppfödare i stället för i butik, du får då redan handtama djur som är uppvuxna på bra foder och en mentor att fråga om allt mellan himmel och jord.

Lycka till med djuren. 

• riboflavin
    Lyckligatessan skrev 2011-02-03 09:52:07 följande:

En kanske lite pinsam fråga också då.
    Men vad i jössenamn är det för skillnad på marsvin och hamster?? Skäms
    Har alltid undrat.

Marsvin är åtminstone ca 4ggr större än de största hamsterarterna och härstammar från Sydamerika.(hamstrar från Eurasien) Både hamstrar och marsvin är dock gnagare och med sin kompakta kroppsform och korta nos kan de noga vara ganska lika varandra på bild. IRL om man placerar dom bredvid varandra är skillnaderna uppenbara.
    Deras näringsbehov är olika.
    Deras sociala strukturer skiljer sig, marsvin lever naturligt i flockar, hamstrar är solitära (som ex. guldhamstern) eller i par eller mindre grupper. 
    Stor skillnad i vilka burstorlekar som krävs, även om jag tyvärr alldeles för många gånger sett marsvin i hamsterburar.

När man talar om marsvin så menar man en enda art, men som finns i oändligt många färg och hårlagsvarianter.

Talar man om hamstar så är det ett samlingsnamn för åtminstone 18 olika arter av vilka 5 är vanliga att hålla som husdjur i Sverige.  

Hoppas det hjälpte!
  • riboflavin

@Mammatezzy86:

Jag tycker också det låter lite oroväckande att du velar fram och tillbaka så fort, att ha djur är ett stort ansvar och om man är en väldigt obestämd person så kanske en hund är det absolut sämsta alternativet.

Att på bara ett par veckor ta flera olika beslut kring vilken sort husdjur man vill ha bådar inte gott inför att ansvar som sträcker sig över många år och du måste ju förstå att folk reagerar när du framstår som okunnig och velig.  

Svar på tråden illrar någon?