-
... "nyfiken" skall det såklart stå .LyckligaLee skrev 2011-02-17 19:30:14 följande:Hej. Har du testat? Nyiken...
-
Välkommen!!! Jag har som sagt två barn innan, 5 och 7 år nu. Vill ha en till med samma man... Vi blev bebissugna när alla andra var glada över egen tid igen när små barn blivit större. Vi har också just kört igång, och på naturlig väg. Funkar inte det så får vi överleva eventuell besvikelse. Men nu är det bara att tuta och köra! Har äl i veckan tror jag och hoppas det blir tillfälle att lägga benen i vädret! Lycka till du också.Leoniz skrev 2011-02-18 07:51:51 följande:
Vad kul att hitta en tråd med 40+ som vill försöka få barn när jag också är där. Har tre "stora" barn och trodde att små barn var ett avklarat kapitel. Men med ny man utan barn så infinner sig en längtan igen. Det känns dock som om det är på håret att man ens har en chans att lyckas, men det är klart att det inte får hindra en från att försöka. Vi har ännu inte jobbat aktivt på det men nu äntligen bestämt oss för att försöka och ÄL infinner sig i helgen så det är bara att hålla tummarna och framför allt humöret uppe även om det inte blir resulat. Lycka till alla andra som också försöker.
-
Nån som vet hur det har gått för Finbus?
-
Leoniz skrev 2011-02-21 08:45:00 följande:
Är det någon som innan ni börjat med "barnagörandet" har kollat upp era chanser att bli gravida och kan man ens göra det?
Jag vet förstås att det finns fullt med utredningar som man får genomgå för att se varför man inte blir gravid om man har de problemen men jag tänkte om man bara genom att besöka gyn kan få någon hint om att allt ser bra ut eller tvärtom, chanserna verkar små.
Skulle vara kul att veta så om någon vet någon så kan ni väl skriva om det.
/Z
Finns massor av info om detta i andra trådar om svårighet att få barn. Jag startade spontant den här tråden då jag kände lite tvärtemot... jag är 41,5 år och vi försöker på utan hjälpmedel. Läste in mig här på Familjeliv och mycket handlade om Pergotime, äggdonationer, utredningar och annat som jag kände inte hade med min situation att göra. Samtidigt ville jag ha stöd och kunna jämföra mig med andra i ungefär samma situation som jag själv. Men jag kan berätta att jag ändå talat med en riktigt bra gynekolog, från början i ett helt annat ärende, som sa att om jag bokade en tid för att göra ett vul så vore det en god start för att lindra oro etc... Med vul kan man se om det finns sammanväxningar, cystor och annat skräp, man kan till och med räkna aktiva äggblåsor om jag fattat rätt. Gynekologen tyckte att eftersom jag har regelbunden mens och äl så är det bara att tuta och köra och få lite hjälp på traven av äl-test och champagne, haha. Så nu skall jag piffa muffen och vaxa benen inför veckans aktiviteter. Håll tummarna!
-
Men Grattis! Hur mår du? Berätta, hur länge har ni aktivt försökt? Hoppas det går bra för dig nu. Kram!Tina 70 skrev 2011-02-21 18:14:27 följande:Hejsan alla här inne, jag har äntligen . tog testet den 17:e februari. Är det någon mer som plussat och vill fortsätta att följas åt? Önskar er andra som fortfarande väntar på + stort lycka till.
-
Jag ber om ursäkt, rörde till namnen. Men det skall ändå bli spännande att se hur det går för dig. Det krävs ju trots allt bara ett tillfälle... Vad testar du med, vilket märke? Har hört att RFSU har det man kan testa tidigast med?Finbus skrev 2011-02-21 19:50:50 följande:Har BIM 5 mars men hoppas inte på så mycket då vi varit ganska stressade här och inte haft lust att anstränga oss så mycket. Men gissar att du nog mest tänkte på hmlan?
-
Spännande att läsa om dig. Hur gammal är er yngsta? Man blir ju så nyfiken...TyckOmMig skrev 2011-02-22 14:48:23 följande:Hoppar in här för att kanske inge er lite hopp-har 14 härliga barn och hoppas på ett ytterligare ett .Är nyss fyllda 44 år och har inte haft några större problem med att bli gravid trots min ålder-blivit gravid på första försöket i nästan alla fall men nu är vi inne på tredje månadens försök så kanske åldern kommit ifatt en ändå.Vi får väl se hur det går denna månad och glädjas stort åt det man har.Kram på er!
-
Sitter på jobbet, seg eftermiddag och försöker känna in om äl är på G, men icke. Gör äl-test varje morgon, inköpta från "billiga tester". Någon mer som handlat därifrån? Läste nånstans att äl-test från "testlagret" var skräp. Måste man lägga ut en förmögenhet på Clearblue eller skall man nöja sig med billigare variant? Tänker att alla tester ändå läser av samma ämne i urinen, men kanske är olika känsliga? Jag tycker att jag brukar känna väldigt väl när jag har äl, ont i ena sidan och egentligen alldeles för öm för att tumla runt i sänghalmen. Vid senaste fösöket tog jag faktiskt en Treo innan jag hoppade på maken. Men nu när man läser ALLT om äl-test fattar jag att det man känner av kan vara både före och efter äl och att man därför kanske har samlag för sent eller till och med för tidigt. Jösses... en hel vetenskap att hålla reda på. Måtte det där ägget lossna nån gång så att man kan börja försöka. Har man tur så blir det till helgen som förmodligen innebär fler tillfällen att fösöka. Suck, just nu blir jag trött bara jag tänker på det. Lite trist att inte kunna vara sådär spontan och optimistisk. Men, men... man får köra med lite idrottspsykologi och sätta upp gyllene mål, så kommer nog lusten och orken. Fler än jag som skall öppna babyverkstad i helgen?
-
Ja, jag håller med om att sömn är prio! När tröttheten tar över finns ju absolut inte lusten där till någonting annat än att sova, men med endast en chans per månad är det diciplin som gäller. Hos oss är det jag som håller ordning på tillfällena och ser till att det blir vid rätt tidpunkt. Min man har lust jämt, även om det är i sömnen och trots att vi har två små barn och hängt ihop i tolv år. Det är min lust som tryter. Maken lever dock i illusionen om att vi fortfarande är ungdomar och att "det ordnar sig", men sån är han med det mesta, spontan och optimistisk. Nu skall jag göra äl-test och tänka bebis för att få igång lust och hopp om fredagsmys som ger utdelning. Vi hörs!Finbus skrev 2011-02-24 15:18:43 följande:Man skall ju undvika treo när man är gravid, kan säker vara samma när man försöker. Kör på alvedon istället. Vi borde jobbat på det förra helgen tror jag, men har inte kört några ÄL-tester. Vi orkade dock inte jobba så hårt på det, hade inga känningar heller. Visst har man inte ÄL-varje månad? Funderar med att göra test kommande period så man inte överarbetar det hela.
Kan väl vara en anledning till att det tar lite längre tid att bli gravid efter 40, i vårt fall ett väldigt långt förhållande (inte så intensivt som de första 10 åren nu), båda väldigt uppe i sina karriärer plus ett barn att ta hand om. Sova är det som jag längtar mest efter ofta. -
Ingen äl ännu. Fasen också. Varför sen? Kommer väl som mest olämpligt mitt i nästa vecka är både jag och min karl har mer än fullt upp med annat. Räknade med att den skulle komma som senast nu till helgen, men inte... För alla som försöker vill jag berätta om att forskningen bevisat att man har lättare att bli gravid om man äter 1/4 Treo om dagen 5-6 veckor före befruktning. Acetylsalisyrsyran, ursäkta stavningen, ökar genomblödningen i livmodern och får ägget att fasna bättre och lättare! Man brukar ju varna för Treo på grund av ökan blödningsrisk men 1/4s tablett ger alltså en markant ökad chans att bli gravid. Man har fastställt detta bla vid Sahlgrenska då man testat på kvinnor som genomgår IVF. Så mycket som en tredjedel fler blev gravida i den grupp som fick 1/4 Treo, jämfört med den grupp som inte tog Treo. Googla för att läsa mer om forskningsresultat! För mig är detta bra mycket bättre nyheter än t ex Gurkföolja och Borago. Trevlig helg.