Inlägg från: Kristina 981 |Visa alla inlägg
  • Kristina 981

Vilken är den bästa barnboken du läst?

Måns och Marie, Petter och hans fyra getter, Vem stal blåbärspajen?, Emilböckerna, Madickenböckerna, När Lisa och Lena hade röda hund, Totteböckerna, Elsa Beskows tantböcker. När jag kunde läsa själv älskade jag Pyretböckerna av Ingrid Bredberg och i tidiga tonåren böckerna om Jolly av samma författarinna.

• Kristina 981
    En struts skrev 2012-11-21 13:02:48 följande:
    Jag blev tvungen att kika in i din press för jag undrade hur gammal du var, då du pratar om Jolly-böckerna. Jag har nämligen funderat på om mina gamla Jolly-böcker (som ligger på vinden) kan vara något för dottern, eller om de "känns för utgångna" att läsa idag.
    Prova! Om inte annat så kan du ju läsa om dem själv! Glad Det gjorde jag för ett par år sedan och det var riktigt kul. Språket är väl, som Jolly själv skulle säga, lite corny Skrattande men historierna håller än, tycker jag.  Jag är 40 (vet inte om det framgår av pressen) och ärvde mina första Jollyböcker av min åtta år äldre syster. 
  • Kristina 981
    Mrs Onedin skrev 2012-11-28 10:57:20 följande:
    Haha - när jag var på utvecklingssamtal i dotterns skola, såg jag att de hade en stor korg med Kitty- och Mary Lou-böcker att låna. Jag bad min dotter att låna några åt mig! Själv är hon inte intresserad, hon tycker de är fåniga.

Jag tror att de där böckerna, liksom sjuksköterskeserierna, fick ett särskilt skimmer för att de var så förbjudna på 70-talet. Feminismen är ju inget nytt utan har gått i vågor, och i den förort där jag växte upp var den extrem på 70-talet. ALLA böcker som ens antydde att flickor kunde vara intresserade av vård eller pojkar av sjöfart censurerades bort! Kvar blev böcker av typen: "Det här är Magnus. Magnus är ensam i höghuset hela dagen, för hans mamma måste arbeta. Hon arbetar på en fabrik. Magnus mamma är ensamstående, men ibland har Magnus en plastpappa".  
    Haha! Skrattande "Pelles morfar är död-böckerna" kallar min mamma dem!
    Hon jobbade på dagis på 70-talet (när jag var liten) och läste dessa socialrealistiska skildringar för dagisbarnen men aldrig för mig hemma. Det blev mycket Astrid Lindgren och Alfons Åberg istället...ganska socialrealistiskt det också på sitt sätt iofs. 

Flickböckerna (Kitty, Lotta, Jolly osv) var väl rätt feministiska ändå? På nåt vis? Jolly var ju i alla fall en självständig tjej, vill jag minnas.
  • Kristina 981
    Mrs Onedin skrev 2012-11-29 17:36:47 följande:
    Ja, antingen det eller skildringar av fattiga barn i U-länder. "Det här är José. José sparkar boll. Bollen är en uppblåst urinblåsa från en gris. Josés föräldrar har inte råd att köpa en riktig boll. De arbetar med apelsinplockning hos en rik plantageägare"...
    HahaHAA! Förlåt, men jag skrattar så jag gråter nu! Grisblåsebollen ja!
    Usch, förlåt mig, stackars José och alla andra barn i de där böckerna...
    *fniss*
    Vi fick i alla fall lära oss att vi var lyckligt lottade som bodde i ett i-land. 
Svar på tråden Vilken är den bästa barnboken du läst?