Inlägg från: KlasKristian |Visa alla inlägg
  • KlasKristian

Theresé, Marié eller Pierré?

Det finns som bekant de som envisas med att stava Kevin med C i tron om att uttalet inte ändras, trots att Cevin uttalas Sevin. Vidare finns de som tycker accenter är ett bra sätt att göra ett namn unikt. Häromsistens var det någon vars dotter hette Linnèa för att "det såg annorlunda ut". Att det borde uttalas Linnäa spelade emellertid ingen roll.

Jag roade mig med att gå in och kolla i SCB:s namnstatistik och uppenbarligen läggs för liten vikt vid grundläggande fonetik och uttalsregler i grundskolans språkundervisning. Hur ska man annars förklara att folk med berått mod gett sina telningar namn enligt nedan?

Det finns 985 kvinnor som har förnamnet Theresé. Av dessa har 378 namnet Theresé som tilltalsnamn.

Det finns 432 kvinnor som har förnamnet Helené. Av dessa har 131 namnet Helené som tilltalsnamn.

Det finns 125 kvinnor som har förnamnet Emelié. Av dessa har 100 namnet Emelié som tilltalsnamn.

Det finns 111 kvinnor som har förnamnet Marié. Av dessa har 28 namnet Marié som tilltalsnamn.

Det finns 101 män som har förnamnet Pierré. Av dessa har 67 namnet Pierré som tilltalsnamn.

Det finns 53 kvinnor som har förnamnet Susanné. Av dessa har 34 namnet Susanné som tilltalsnamn.

Det finns 50 kvinnor som har förnamnet Caroliné. Av dessa har 26 namnet Caroliné som tilltalsnamn.

Det finns 50 kvinnor som har förnamnet Louisé. Av dessa har 21 namnet Louisé som tilltalsnamn.

Det finns 47 kvinnor som har förnamnet Josefiné. Av dessa har 34 namnet Josefiné som tilltalsnamn.

Det finns 35 kvinnor som har förnamnet Sofié. Av dessa har 17 namnet Sofié som tilltalsnamn.

Det finns 28 kvinnor som har förnamnet Anné. Av dessa har 6 namnet Anné som tilltalsnamn.

Det finns 21 kvinnor som har förnamnet Anetté. Av dessa har 13 namnet Anetté som tilltalsnamn.

Det finns ingen kvinna som har namnet Knark-Göran som förnamn.

Av dessa namn är ett enda korrekt stavat. Ändå är det just det namnet som inte har en endaste bärare. Beklagligt.

Den som uppvaktar KlasKristian må känna till hans kroppsodör - Gammalt djungelordspråk
  • Svar på tråden Theresé, Marié eller Pierré?
  • KlasKristian
    071001 skrev 2011-01-31 12:46:06 följande:
    Varför slänga sig med ´ om det inte sitter på rätt ställe?
    Precis det jag också undrar. Det blir ungefär som att kalla Oskar för Öskar, eller Anna för Annä, och tro att de där prickarna inte påverkar uttalet.
    Den som uppvaktar KlasKristian må känna till hans kroppsodör - Gammalt djungelordspråk
  • KlasKristian
    SilverEmma skrev 2011-01-31 12:46:51 följande:
    Knark-Göran.

Får jag en son en dag så är namnet givet.
    Det ska vara samma uttalsmelodi som i Lars-Göran, dvs betoningen ska ligga på andra stavelsen.
  • KlasKristian
    Agamemnon skrev 2011-01-31 12:48:53 följande:
    Folk kanske tror att det bara är ett fiffigt litet snedstreck utan betydelse?
    Det verkar inte bättre nej. Frågan är varför? Får fonetiken för lite plats i dagens skola?
  • KlasKristian
    2timearound skrev 2011-01-31 12:50:07 följande:
    Kan man inte få säga Knaaark-Jöööööran, ungfär som Fylle-Berra? Med lite söderkis uttal också.......  
    Du menar Knárk-Göran? Ja, okej då.
  • KlasKristian
    Agamemnon skrev 2011-01-31 12:54:26 följande:
    Nu är det några år sen men jag har för mig att jag bara stötte på t.ex. é och è när jag läste franska och det har ju kanske inte alla gjort. Bara en teori.
    Men åtminstone é finns ju i svenskan också, t.ex. i ord som idé och succé.
  • KlasKristian
    Surfare skrev 2011-01-31 12:49:47 följande:
    Fast om vi ska vara vânliga och naiva så kanske de satte é för att de vill att just e:t ska uttalas. Inte för att jag sjâlv tror pa den teorin men rent hypotetiskt skulle det ju kunna vara så.

Står det bara Anne sa skulle folk inte veta om det skulle uttalas Ann eller Anne, alltsa lâgger de till é för att markera att det âr just Anne som menas. Rent hypotetiskkt alltsa.

Tycker sjâlv att felplacerade é och è âr fult och irriterade. Speciellt è.
    Ja, det kan möjligen bortförklara några enstaka fall men knappast alla. Den bästa förklaringen någon levererat hittills dock.
  • KlasKristian
    Rosenöga skrev 2011-01-31 19:19:34 följande:
    Det är många som gör accent på slut-e-et därför att de vill att det ska uttalas, men fortfarande med betoning på mittersta vokalen och inte på slut-e-et.

Irene som inte vill heta Irén utan Irene och Helene som vill heta Helene osv. Alltså Marié, Irené, Helené med hörbart e på slutet men fortfarande med betoning på den mittersta vokalen.

Krångligt att förklara men ni har ju lätt att fatta.
    Men Marié kan aldrig uttalas på något annat sätt än med betoningen på é:t. Mariè (accenten åt andra hållet) ser också dumt ut men är enligt min mening i alla fall mindre fel i så fall.
  • KlasKristian

Hmm, det kanske ska vara Marië i så fall, faktiskt. Ja, det ska det nog.

• KlasKristian
    norgesessan skrev 2011-01-31 20:37:50 följande:

Hänger inte med....Hur blir det rätt då? Mari är mari, marie är marie på norska...Det uttalas som det står. Därför mina barn inte har sådana namn..(Vi bor i Sverige).

Marie uttalas som svenska Marie, men med ett e på slutet.

Tycker inte om onödigt tjafs....(Förutom h'et i Jonathan och e'et i Isabelle. Isabelle ser helt fel ut när någon stavar det Isabell.)

Ska man se det rent uttalsregelmässigt borde Marie uttalas med hörbart E. Vill man ha bort ljudet bör man alltså skriva Mari.

Nu funkar det inte så i praktiken eftersom namnet från början kommer från ett språk (franskan) där ie uttalas utan hörbart E och då hävdar jag att Marië är den stavning som är minst felaktig om man vill poängtera att E:t ska höras. 
  • KlasKristian
    Musetti skrev 2011-01-31 22:15:21 följande:
    Hur ska man uttala Knark-Göran då? Med samma rytm som i Klas-Göran (betoning på sista namnet)? Eller Knark-*paus*-Göran (betoning på första namnet)? Obestämd
    Som Klas-Göran.
  • KlasKristian
    Surfare skrev 2011-01-31 21:03:51 följande:
    ë eller é blir samma uttal. Trema används för att markera att bokstaven ska uttalas för sig själv och inte ihop med ett gâng andra som i tex Anaïs. Aaïs utan trema blir anä istâllet för Ana-iss.

Se Chloë/Chloé.
    Jag uttalar dem olika. Chloë blir Chloë (betoning på O) medan Chloé blir Chloé (betoning på E).
  • KlasKristian
    Surfare skrev 2011-01-31 22:28:28 följande:
    Pa Franska blir uttalet likadant.
    Ja, men i franskan ligger betoningen alltid på sista hörbara stavelsen.
  • KlasKristian
    Rosenöga skrev 2011-02-01 18:47:44 följande:
    Det e du skrev har jag för mig uttalas som ä.

Jag brukar säga Marie-kex med hörbart e. Men min granne stavar sitt namn Marie men kallas Mari. För att alla ska observera att namnet uttalas Marie med hörbart e brukar de sätta accent över det e-et. Marié. Jag tycker det ser konstigt ut.
    Nä, ë symboliserar bara att e:t ska höras i en bokstavskombination då det normalt är stumt. Citroën (bilmärket) skulle t.ex. uttalas ungefär Citröön om det stavades utan ¨.
Svar på tråden Theresé, Marié eller Pierré?