• Jossofräs

40,1 graders feber trots alvedon!

Någon med lite erfarenhet som kan lugna mig lite?

Min 1½ år gamla dotter har blivit jätte sjuk, innom loppet av 45 minuter gick hon från 38,6 grader till 40,1 grader trots att hon ligger i bara blöjan, har ätit glass och fått alvedon :( Ringde 1177 men dom sa att det inte var någon fara för barn kan ha upp emot 40 grader och jag behöver inte väcka henne för att ge alvedon inatt heller.

Det låter ju helt sjukt...?? Visst att små barn kan ha hög feber men över 40 grader MED alvedon i kroppen??? Och jag ska INTE väcka och ge henne?? Vad händer när alvedonen slutar verka då? Då kanske det blir över 41 och då är det ju farligt..

• Svar på tråden 40,1 graders feber trots alvedon!
  • Jossofräs

Nu har hon precis fått supp och så fick jag i henne ett par små klunkar vatten. Febern är uppe i 40,4 nu :( Hoppas suppen funkar bättre! Tycker så synd om henne.

Det gör det inte lättare av att jag själv haft 39 graders feber sen i tisdags och så har vi en liten grabb på 5 veckor här hemma som vi fick åka till barnakuten med i fredags på grund av feber

• vattenkanna

Konstigt att de ger så olika råd på 1177. Ringde dit för en vecka sen när min dotter hade 40,2 i temp och undrade hur viktigt det var med febernedsättande eftersom hon vrekligen vägrar suppar och hon ville inte ha nått att dricka. Den sköterskan jag pratade med då sa att feber över 40 grader frestar på hjärtat eftersom det måste jobba så hårt och då är det viktigt ayy ge febernedsättande.

• MissAdelaide

Förstår hur du känner...... Jag är rätt van då vår son ganska ofta har feber över 40 grader. På honom funkar ipren bättre. Sen tar det ju ca 45 min innan det börjar verka. Jag brukar badda med kall våtservett, ge ipren varannan gång och alvedon varannan gång. Vi fick det tipset efter att ha gett alvedon så många gånger att kroppen hade vant sig vid den så det fungerade sämre.

Lycka till

• snillis

Du kanske har fått rådet redan men ge Ipren i stället för Alvedon. Det biter bättre på feber.
    Och sedan - varva ipren med alvedon. Då kan man ge medicin var tredje timma i stället för var sjätte.
    Min barn har ofta över 40 graders feber och Alvedon funkar aldrig utan det är Ipren som gäller. 

• Jossofräs

Febern steg till 40,4 innan hon lyckades somna in ordentligt Jag la mig brevid henne och råkade somna jag med. Vaknade ett par timmar senare av att hon gnällde lite, tog tempen och då hade hon bara 38,5. Hon fick mer alvedon och somnade om, imorse när vi gick upp var febern spårlöst försvunnen!

• randigadamen

Man kan lägga kalla handdukar på pannan eller ställa sig i fönstret.

Skönt att febern försvann! Lät otäckt! 

• Annaïck

Jag tycker ju spontant (no offense) att det måste ge mer att ringa sjukvårdsupplysningen igen eller boka en läkartid istället för att gagga med okända på familjeliv.

Svar på tråden 40,1 graders feber trots alvedon!