• Åsa 82

hjälp! X-grav/missfall??

Hej!

Någon som kan hjälpa mig med detta?

Jag är gravid i vecka 8. (Är ganska säker på det eftersom jag vet när jag hade ÄL o dessutom bara hade sex då)
    Var på VUL igår och läkaren kunde inte se någonting på ultraljudet. Vad beror det på?
    Kändes som jag fick ganska lite information.
    Först sa hon att hon inte kunde se något över huvudtaget. Sen sa hon att hon inte viste om hon såg något att hon kanske såg "något litet" som inte var som "normalt". Hon nämnde att det kanske kunde vara utomkvetshavandeskap, men vad kan det vara om det inte är det?
    Någon mer som har varit på VUL runt v. 8 och inte sett något?

• Svar på tråden hjälp! X-grav/missfall??
  • Virrpirr

Men hur sker uppföljningen på dig nu då?

Jag kom in i vecka 8 med utomkveds och då såg de rätt tydligt att det satt i äggledaren.

• Åsa 82
    Virrpirr skrev 2011-01-31 15:01:32 följande:
    Men hur sker uppföljningen på dig nu då?

Jag kom in i vecka 8 med utomkveds och då såg de rätt tydligt att det satt i äggledaren.
    Jag ska på återbesök på torsdag. Ska göra nytt VUL och hCG-blodprov då. Jag skulle även söka akut innan dess om jag fick jätteont i magen, men det har jag inte så det är bara att vänta.

Jaha "Virrpirr", så de såg att det satt i äggledaren på VUL (Vaginalt ultraljud)?
    Vad fick du får behandling?
  • Hemlighet
    Åsa 82 skrev 2011-01-29 18:31:15 följande:
    Hej!

Någon som kan hjälpa mig med detta?

Jag är gravid i vecka 8. (Är ganska säker på det eftersom jag vet när jag hade ÄL o dessutom bara hade sex då)
    Var på VUL igår och läkaren kunde inte se någonting på ultraljudet. Vad beror det på?
    Kändes som jag fick ganska lite information.
    Först sa hon att hon inte kunde se något över huvudtaget. Sen sa hon att hon inte viste om hon såg något att hon kanske såg "något litet" som inte var som "normalt". Hon nämnde att det kanske kunde vara utomkvetshavandeskap, men vad kan det vara om det inte är det?
    Någon mer som har varit på VUL runt v. 8 och inte sett något?
    Vill inte skrämma dig, men jag var på vul så såg dom bara en hinnesäck( man kan ha det fast man har ett x). Antingen var jag i vecka 10 eller 5(strul med mensen). 5+2 enligt vul. Jag fick ta hcg nästa dag och två dagar efter det. Mitt hcg var lågt 517 och 507.
    Jag blev varnad att jag kunde ha ett x eller så var det ett missfall och skulle då söka akut om jag fick jätte ont.
    1 vecka senare fick jag ont men inte akut ont men ändå så pass ont att jag var orolig så jag åkte in för att kolla. Och då hade jag 2,5 dl blod i buken och fick göra en akut operation där dom tog bort äggledaren eftersom ägget hade fastnat där.

I v. 6 så skall man ju kunna se ett foster.
    Har du haft några blödningar? Det hade jag i 2 veckor och molvärk( samma kännsla som med min dotter)
    Hoppas du ser något på nästa vul och att det inte är ett x.
  • Åsa 82
    Hemlighet skrev 2011-01-31 20:00:12 följande:
    Vill inte skrämma dig, men jag var på vul så såg dom bara en hinnesäck( man kan ha det fast man har ett x). Antingen var jag i vecka 10 eller 5(strul med mensen). 5+2 enligt vul. Jag fick ta hcg nästa dag och två dagar efter det. Mitt hcg var lågt 517 och 507.
    Jag blev varnad att jag kunde ha ett x eller så var det ett missfall och skulle då söka akut om jag fick jätte ont.
    1 vecka senare fick jag ont men inte akut ont men ändå så pass ont att jag var orolig så jag åkte in för att kolla. Och då hade jag 2,5 dl blod i buken och fick göra en akut operation där dom tog bort äggledaren eftersom ägget hade fastnat där.

I v. 6 så skall man ju kunna se ett foster.
    Har du haft några blödningar? Det hade jag i 2 veckor och molvärk( samma kännsla som med min dotter)
    Hoppas du ser något på nästa vul och att det inte är ett x.
    De kunde inte se en "tydlig hinnsäck" bara kanske nåt litet (kanske menade hon början till en hinnsäck / en liten hinnsäck?) I fredags var jag i vecka 8 så då borde man ju se både hinnsäck o foster.
    Och nej, jag har inte blött någonting. Har bara haft lite svag mensvärk.
     Är jätteorolig för att äggledaren ska skadas eller brista. Går och känner efter hela tiden och nästan väntar på att smärtan ska komma. Ska jag säga till läkarna på torsdag att jag vill opereras även om de förslår att avvakta?
    "Hemlighet", har du blivit gravid igen efter ditt X?
  • Virrpirr
    Åsa 82 skrev 2011-01-31 15:56:43 följande:
    Jag ska på återbesök på torsdag. Ska göra nytt VUL och hCG-blodprov då. Jag skulle även söka akut innan dess om jag fick jätteont i magen, men det har jag inte så det är bara att vänta.

Jaha "Virrpirr", så de såg att det satt i äggledaren på VUL (Vaginalt ultraljud)?
    Vad fick du får behandling?
    Ja de såg en "skugga" typ i äggledaren under VUL samt att livmodern var tom.
    Det blev öppen bukoperation för mig, "fostret" var stort som en valnöt och äggledaren hade brustit.

Men jag hade inga jättesmärtor öht före, det var värre efter operationen för mig.

Lycka till på¨torsdag!
  • GulTussilago

Det kan vara MA, alltså att fostret har slutat att utvecklas, men kroppen har inte stött ut det.

Jag fick det i höstas Trodde jag var gravid i v.11. Fick lite småblödningar ("trosskyddsmängd" men klarrött blod. Ingen smärta)
    De mumlade nåt om "inte normalt" och att det nog inte fanns något levande foster.
    Vid undersökningen en vecka senare mätte de lite mer och konstaterade att fostret slutat utvecklats i v 6+2.
    Jag fick tabletter (cytotec) som skulle få kroppen att stöta ut det.
    Efterkontroll en vecka senare för att se om allt kommit ut.

Om du får feber eller ont måste du åka in direkt för då kan det vara utomkvedshavandeskap!
    Är det däremot "vanligt missfall" eller MA är det inte akut.

Jag håller tummarna för att det ändå går bra och det finns ett levande foster som blir ett friskt och starkt barn! (det har hänt)

• Åsa 82
    Virrpirr skrev 2011-02-01 12:41:18 följande:
    Ja de såg en "skugga" typ i äggledaren under VUL samt att livmodern var tom.
    Det blev öppen bukoperation för mig, "fostret" var stort som en valnöt och äggledaren hade brustit.

Men jag hade inga jättesmärtor öht före, det var värre efter operationen för mig.

Lycka till på¨torsdag!
    Usch det låter jobbigt.
    På vilket sätt var det värre efter op. Ont efter operationen?
  • Virrpirr
    Åsa 82 skrev 2011-02-01 12:49:06 följande:
    Usch det låter jobbigt.
    På vilket sätt var det värre efter op. Ont efter operationen?

Ja alltså jag hade inte ont mycket alls innan trots att äggledaren brustit.

Men fick infektion och såret efter och det läkte sakta och hade svårt att gå flera dagar efter op.

Men det vanligaste är nog att de kan ta bort det med titthålsoperation, vilket inte är en lika stor operation.

Men nu får vi hoppas att du får se ett hjärta picka.

I vecka 8 tycker jag att man borde sett nåt på äggledarna om det var utomkveds, men jag är ju ingen expert..

• Åsa 82
    GulTussilago skrev 2011-02-01 12:48:41 följande:
    Det kan vara MA, alltså att fostret har slutat att utvecklas, men kroppen har inte stött ut det.

Jag fick det i höstas Trodde jag var gravid i v.11. Fick lite småblödningar ("trosskyddsmängd" men klarrött blod. Ingen smärta)
    De mumlade nåt om "inte normalt" och att det nog inte fanns något levande foster.
    Vid undersökningen en vecka senare mätte de lite mer och konstaterade att fostret slutat utvecklats i v 6+2.
    Jag fick tabletter (cytotec) som skulle få kroppen att stöta ut det.
    Efterkontroll en vecka senare för att se om allt kommit ut.

Om du får feber eller ont måste du åka in direkt för då kan det vara utomkvedshavandeskap!
    Är det däremot "vanligt missfall" eller MA är det inte akut.

Jag håller tummarna för att det ändå går bra och det finns ett levande foster som blir ett friskt och starkt barn! (det har hänt)
    Hej! Tack för ditt inlägg. Jag hade ett MA för snart ett år sedan. (Har haft svårt att bli gravid och behandlas med hormoner). Ett ultraljud i v. 5 såg då bra ut men i vecka 9 kunde de bara se en hinnsäck. Fick komma på återbesök och inget foster syntes, bara en hinnsäck stor som om fostret skulle varit i vecka 8. Fick också göra en medcinsk abort då. Men nu blir jag orolig ifall det kan vara utomkvedshavandeskap eftersom att de inte såg något alls i livmodern. Kan det "bara" vara ett MA iaf ?
  • Hemlighet
    Åsa 82 skrev 2011-02-01 11:58:29 följande:
    De kunde inte se en "tydlig hinnsäck" bara kanske nåt litet (kanske menade hon början till en hinnsäck / en liten hinnsäck?) I fredags var jag i vecka 8 så då borde man ju se både hinnsäck o foster.
    Och nej, jag har inte blött någonting. Har bara haft lite svag mensvärk.
     Är jätteorolig för att äggledaren ska skadas eller brista. Går och känner efter hela tiden och nästan väntar på att smärtan ska komma. Ska jag säga till läkarna på torsdag att jag vill opereras även om de förslår att avvakta?
    "Hemlighet", har du blivit gravid igen efter ditt X?
    Jag har inte blivit gravid igen efter X. Men det var tre veckor sedan jag opererades så jag väntar på att min mens skall komma.
Svar på tråden hjälp! X-grav/missfall??