Inlägg från: Alvsten |Visa alla inlägg
  • Alvsten

kan kanininen bli lugnare om jag kastrerar den?

Oj vad kul att jag såg det här inlägget! Jag har tävlat i kaninhoppning och fött upp kaniner i snart 20 år Skrattande så jag hoppas att jag kan hjälpa dig.

Jag förstår på det du skriver att han attackerar när du sätter ner händerna i buren? Är han snäll när ni väl har fått upp honom i famnen eller bits han då också?

Ofta har både honor och hanar ett väldigt starkt revirtänkande vad gäller deras burar, så då kan en kastrering absolut hjälpa. Kaniner blir ofta mycket lugnare vid en kastrering och om han har ett ettrigt beteende så kommer det säkert hjälpa. Man bör dock veta att det alltid är en risk att kastrera en kanin för de tål inte narkos så bra. Men om han är aggressiv skulle jag absolut testa!

Det är otäckt med aggressiva kaniner så jag hoppas verkligen att du får ordning på problemet!

• Alvsten

Då är han säkert även lite överaktiv, vilket är väldigt vanligt om det är en hane som har aggressiva tendenser. Eller snarare, den blir aggressiv för att han har så mycket energi i kroppen. Ännu ett själ till att kastrera eftersom han då kommer att lugna ner sig. Ett tips är att aktivera honom så mycket som möjligt, gärna kaninhoppning! Kaniner har det i kroppen och tycker att det är kul, de är väldigt läraktiga och om du har lite större barn så blir det en rolig aktivitet som barnen själva kan göra med kaninen.

Jag har varit med under en kastrering förut och ingreppet är väldigt enkelt, de öppnar pungpåsen och plockar ut kulorna. Sedan syr man igen. Det är viktigt att kaninen inte blir kall efteråt och den ska inte ha strö i buren för spån/halm kan fastna i stygnen och då kan det bli infektioner. Ha istället en handduk eller tidningspapper. Det kommer att ta ca 1-2 veckor innan stygnen läkt. Man får hålla dem under uppsikt så att de inte börjar vätska för då har det blivit en infektion.

Jag skulle tro att din veterinär behåller kaninen tills den har vaknat ur narkosen, så du får nog hämta honom på eftermiddagen. När du får hem den behöver den lugn och ro, sen kommer den att vara som vanligt. Det kan ta lite tid innan man ser någon effekt av en kastrering eftersom alla hormoner far runt i kroppen upp till 6 månader efter operationen.  

Svar på tråden kan kanininen bli lugnare om jag kastrerar den?