Inlägg från: Kronärtskocka |Visa alla inlägg
  • Kronärtskocka

Någon som hittat seriös donator på donor.se ?

Jag håller med Appoline och tror snarare att det är större risk att barnet träffar någon med samma donator om man har gjort landstingsförsök eftersom de barnen bor inom samma geografiska område.
    ( Som jag har förstått det av vår danska klinik säger reglerna där att en dansk donator bara får ge upphov till samma mängd barn i Sverige som en svensk donator får. Men skillnaden är att de som blir gravida med en dansk donator troligtvis bor lite mer utspritt i Sverige än de par som är hänvisade till samma landstingsklinik. Sedan finns det betydligt fler donatorer att välja mellan i Danmark än hos de svenska landstingen, även om man inte väljer i Sverige.)

Hoppas ni hittar en donator som det känns rätt med så att ni kan försöka snart igen!

• Kronärtskocka

Ang. antalet barn i Sverige som donatorn får ge upphov till lyckas jag inte hitta något på ESBs hemsida, men det var vad personalen på kliniken sa till mig. Att en donator får ge upphov till samma mängd barn i Sverige som en svensk donator får. Att ESB använder sig av mottagarländernas (patientens hemlands) regler.
    ( Däremot kan ju en donator ge upphov till väldigt många barn totalt runt om i världen, så ett barn som uppkommit genom behandling i Danmark kan ju ha betydligt fler "syskon" än ett barn som tillkommit genom behandling i Sverige.) På cryos hemsida står det att donatorerna får ge upphov till en graviditet per 200 000 innevånare i patientens hemland. Det finns också en världskvot per donator.

Väljer man icke-anonym sperma är det ju lättare att veta om ens barn har samma donator som någon annan. Appoline, du som har koll på anonyma donatorer, får man något nummer där eller vet man ingenting?

Om vår son skulle vara intresserad av att veta mer om sin donator och ha kontakt med andra barn som tillkommit genom samma donator hoppas jag att jag är förstående och stöttande. Jag tycker inte det skulle vara något konstigt att vara nyfiken på, samtidigt som jag också tänker att det är viktigt att inte lova för mycket inför barnet vilket jag tänker är en risk med en öppen donator. Att barnet kanske får en förhoppning om att donatorn och ev. barn som tillkommit genom samma donator kan bli något mer. Men skulle de vilja umgås så hoppas jag att jag den dagen är bekväm med det. Jag skulle nog allt kunna vara lite nyfiken med...
    Men jag skulle aldrig söka efter donatorn eller ev. barn som tillkommit genom samma donator, det är sonens beslut att ta om och när han önskar det. Och vi som föräldrar har till uppgift att stödja honom i det beslut han tar.

Svar på tråden Någon som hittat seriös donator på donor.se ?