Någon som hittat seriös donator på donor.se ?
Fruarna Granath skrev 2011-02-12 23:32:40 följande:
Med tanke på det stora antalet Danska halvsyskon barnet med stor sannolikhet skulle ha bara här i stockholm, så skulle Danmark troligtvis vara vårt sista alternativ. Tänker på när alla dessa Underbara regnbågsungar växer upp och skaffar sig ett eget liv..Risken för inavel osv. Ingen vidare kul tanke.Jag vet. Men realistisk.Nä, skulle det av någon anledning inte fungera med privat donator så blir andrahandsvalet att gå via landstinget här hemma i Sverige. :)
Dessutom känns det rent statistiskt inte så troligt att min son kommer bli tillsammans med någon annat regnbågsbarn (skulle det vara för att vi umgås med några sådana? men vi umgås ju med fler heterofamiljer. Och hur många gifter sig med sina föräldrars kompisars barn?) Och varför skulle han gifta sig just med en svensk? Med någon som är född ungefär samtidigt som honom? (när just den donatorn var aktiv) Skulle han nu trots allt göra det så är de väl båda medvetna om att det finns en donator, och har säkert fått såpass mycket information att de själva kan lista ut om det är samma. Och skulle det vara det, och de vill skaffa biologiska barn tillsammans ,så är det också okej. Halvsyskon som inte har vuxit upp tillsammans får gifta sig och skaffa barn, rent genetiskt är det ingen fara att det händer en gång i en släkt. Men som sagt, jag håller för otroligt att det skulle hända.
Känns inte heller som större risk än om man använder sig av en landstingsdonator, som kan gett upphov till 6 syskonpar i samma landsting, dessutom ha egna barn och ha donerat privat.