• Göran64

Någon som hittat seriös donator på donor.se ?

UoM skrev 2011-01-26 14:24:24 följande:
    Tack så mycket :) vi hoppas som tusan att det blir ett plus som och att liten bestämmer sig för att stanna! :)
    Vi har skrivit ett kontrakt med vår D, där en av punkterna är att barnet aldrig kan ärva donatorn eller donatorn familj, jag har ingen aning om det skulle hålla "i rätten" men det känns bra att vi alla tre vet vad som gäller. Det är knepigt för han måste lita på oss lika mycket som vi måste lita på honom. Och som jag har förståt det hela så ska adoptions processen inte ta  så jätte lång tid, bara några månader från att bebis är född.
    Jag vet inte om ni blir klokare av allt mitt svammel :) Men jätte lycka till och va petiga, det är värt det :)
    Ett barn har alltid rätt till den sk "laglotten" från sin jurdiske förälder (det är donatorn ändå tills närstående adoptionen nått laga kraft) Tror inte mamman kan neka barnet laglotten.

Det är den risk man får ta om man gör på detta sätt. (risken är dock väl ganska liten att donatorn skulle avlida under de månader som närståendeadoptionsprocessen tar.)

www.internetjuridik.com/arv__testamente/arv/arvslott__laglott.html
Svar på tråden Någon som hittat seriös donator på donor.se ?