Ekeröskolor - Ekebyhovskolan
Vi flyttar till Ekerö till hösten samtidigt som sonen ska börja förskoleklass. Enligt närhetsprincipen hör han till Ekebyhovskolan. Någon som vet något om den skolan? Är den bra eller bör den undvikas?
Vi flyttar till Ekerö till hösten samtidigt som sonen ska börja förskoleklass. Enligt närhetsprincipen hör han till Ekebyhovskolan. Någon som vet något om den skolan? Är den bra eller bör den undvikas?
Hej,
Jag har en son som går i 6-års (0:an) i Ekebyhovsskolan. Jag tycker skolan är bra, det är många barn i klassen, 54 st men de är uppdelade i 2 grupper. Vi bor jätte nära skolan, ca 150 meter men kom inte in i skolan först eftersom det var så mycket barn som började. Så det där med närhetsprincipen gällde visst inte om man bor "för nära", men efter många samtal så kom han in till slut.
Jag känner många som har barn som går i de äldre klasserna och de tycker skolan är jätte bra. Det är lite nytt när de börjar 6-års och det är en omställning från dagis där de blir sedda på ett annat sätt och att börja skolan där de ska börja bli mer självständiga.
I min sons klass är de tre lärare och fyra-fem fritids personal, skola och fritids är i samma lokal vilket är bra.
Vart ska ni flytta ?
Mvh Ankie
Tack för ditt svar. Vi har varit på informationsmötet på skolan och nu har vi också valt Ekebyhovsskolan. Vi flyttar till Gällstaö och vi har fått veta att de enda som verkligen kan vara säkra på att få en plats på den skolan är just barnen från Gällstaö. Det beror på att det är ordnat med skolbuss dit och inte till någon annan skola.
Fick ett jättebra intryck av Ekebyhovsskolan och det känns bra att barnen ska gå där. Nu är det bara lillkillen som ska ha dagisplats. Vi hoppas på dagiset på Gällstaö förstås, men det är ju kö dit.
Min dotter går i klass 2 på Ekebyhov och min son ska börja 6-års där i höst.
Det stämmer att det inte längre finns någon närhetsprincip. De enda som är garanterade plats är Gällstaö och de med syskonförtur vilket min son kommer in på.
Flera av min sons kompisar bor på Gällstaö och ska gå i samma 6-års.
Jag tycker det är en bra skola och jag gillar tanken att de kan gå kvar heeeela grundskolan.
Om ni får dagisplats på Ekebyhov kan jag rekomendera avd Myrstacken!
Jag var på arbetsintervju där och vart plockad att jobba där. Fick ett bra intryck av förskolorna som ligger granne med skolan, så jag tror det är ett bra ställe Valde dock ett annat jobb pga lönen och mer centralt i Sthlm.
Hejsan!
Jag har själv gått i Ekebyhovskolan från F-9. Jag personligen är väldigt nöjd med min skoltid och jag är väldigt glad över att jag hamnade just i den skolan. När jag gick i skolan så ansågs Ekebyhovskolan som den bästa skolan på Ekerö och utifrån mina egna erfarenheter och utifrån kompisar på andra skolor så kan jag nog hålla med om det. Jag är framförallt nöjd med de lärare jag har haft under åren och tycker att jag har haft en otrolig tur med mina lärare under min skoltid. Samtdigt är det en ganska liten skola även om klasserna är rätt stora vilket jag tyckte om då de blev mer personligt mellan lärare och elever.
Så utifrån egna erfarenheter så tycker jag att det är en väldigt bra skola och jag tycker absolut att du ska sätta ditt barn där. Jag tror inte att du kan hitta en så mycket bättre skola. Skulle jag bo kvar på Ekerö så skulle jag absolut sätta mina egna barn i den skolan. Men nu var det ju några år sedan jag gick där så det kan säkert ha förändrats, men det tror jag inte.