SAyed123 skrev 2022-07-16 23:20:56 följande:
vad menas med BR , jag tror jag har. fortfarande det är lite svårt att räkna ut allt. har fått 7 rätt av 20.
BR = Balansräkning
RR = Resultaträkning
I RR ska du sammanställa:
Kostnader (Ex. löner, räntor, material, skatt, avskrivningar)
Intäkter (Ex. Försäljning, räntor)
Sen tar du intäkter - kostnader = Årets resultat.
I BR ska du sammanställa:
Tillgångar (Ex. kassa, bank, varulager, kundfordringar, inventarier, byggnader)
Eget kapital (Ex. aktiekapital/insats från ägare, tidigare års resultat) = Insats + Årets resultat - eget uttag
Skulder (Ex. banklån, leverantörsskulder, skatteskulder, moms)
Nedan har jag markerat summorna med gult och om de tillhör kassa, bank eller kredit (kundfordran/leverantörsskuld). Sammanställ insättningar och uttag i kassa respektive bank. Fördela kostnaderna i BR eller RR där de ska vara, ex. kontorsmaterial, kundfordringar, osv.
· Företaget grundas med Eget kapital, 12000kr, vilket inbetalas kontant.
· Företaget erhåller ett Banklån på 5000kr, vilket inbetalas kontant.
· 8000kr av de pengar som finns i Kassan sätts in på ett nyöppnat Bankkonto.
· Lokalhyra på 2400kr betalas via Bankkontot.
· Annonsräkningar på 1300kr betalas kontant.
· Inventarier (bord och stolar) för 7000kr köps in på kredit, inventarierna skrivs av med 30% på anskaffningskostnaden.
· Inköp av Kontorsmaterial, 900 kr kontant och 2300kr på kredit.
· Företaget erhåller ersättning för utförda skrivarbeten, 3600kr kontant och 29800kr på kredit.
· Utestående Kundfordringar på 26700kr kommer in på Kassakontot.
· Telefon och porto betalas via Bankkontot med 2200kr.
· Leverantörsskulder på 8700kr betalas från Kassakontot.
· 1800kr tas ut från Bankkontot och placeras i Kassan för att finnas tillgängligt i verksamheten.
· ägaren tar kontant ut 24000kr från det egna kapitalet.
· På Banklånet betalas ränta (400kr) och amortering (1000kr). Pengarna tas från Bankkontot.
Meddelande erhålls från Banken att företaget på Bankkontot gottskrivits ränteintäkter på 200kr.