• LillaNovaK

Inomhushjälm??

Min lille kille på 7 månader ställer sig upp mot allt hela tiden och det är mer tur än skicklighet då gånger han inte ramlar och slår sig i huvudet.

Eftersom vi har många hårda golv hemma så tänker jag att han skulle behöva ha någon slags hjälm. Någon som har erfarenhet av inomhushjälmar till små barn? Är det bra, var hittar man sådana?

• Svar på tråden Inomhushjälm??
  • anju79

En mjukhjälm typ skumgummi finns att köpa på babyproffsen. Har ingen egen erfarenhet av den.

• skruttan82

Finns i babytillbehörsaffärer... Men inte behöver du en hjälm... Barn klarar av att trilla och slå sig lite från ståhöjd. Vad värre är den dagen den klättrar upp på borden och tror de kan leka superman, men de lär sig...

• SkönaGG

min älsta tjeje hade också problem med att hon ramlade mycket. Hon hade en period en skumgummihjälm från babyland. Funkade jättebra.
    Finns en bild i mitt galleri under Alexandra

Alexandra -04, Beatrice -06, Christina -07 och Edward bf 18 mars
  • LillaNovaK
    skruttan82 skrev 2011-01-24 09:28:52 följande:
    Finns i babytillbehörsaffärer... Men inte behöver du en hjälm... Barn klarar av att trilla och slå sig lite från ståhöjd. Vad värre är den dagen den klättrar upp på borden och tror de kan leka superman, men de lär sig...

Att ramla och slå hunvudet i kakelgolvet flera gånger om dagen kan ju inte vara häslosamt. I värsta fall kan han ju få hjärnskakning.

Jag är inte pjoskig mamma som oroar mig för minsta lilla utan anser generellt att de lär sig av sina misstag. Dock betvivlar jag att en 7 månaders bebis förstår att om jag reser mig här så kommer jag att slå mig.

• Kimban

en BVC-sköterska sa till mig att "normala" barn behöver ingen sådan hjälm, enligt henne va det ingen fara så länge det inte va mer än 10 gånger om dagen.

Men köp en hjälm eller lägg filtar runt där han/hon försöker stå...

• HopeNeverFades

har en jättefin, alldeles oanvänd om du vill köpa. En sån där mjuk med kardborre och snöre att knyta under hakan. är från ng baby med bin på, jätte-snygg! Maila isf!

• the80girl

Vi hade hjälm till vår kille också av exakt samma orsak du beskriver. Resten av huset är ok men köket och hallen har vi ett jättehårt golv och vi vet att han hade nog inte haft så mycket huvud kvar om han ramlat där då vid sina första steg. Visst klarar barn av att ramla, men inte på alla golv!

• MammaHela

Jag har fått lära mig att man bör inte ha hjälm till barn som håller på att lära sig, för det kan medföra att de inte lär sig att det gör ont när man ramlar. Alltså så tappar de lärdomar om man skyddar dem för mycket.

Det är endast barn med speciella behov som ska använda hjälm.

T är bra på att laga trasiga hjärtan.....
  • vattenlilja

om barnet får hjälm hur ska han/hon lära sig att ramla rätt- ramla så man inte slår huvud

• chleome

Våran kille fick också under en kortare tid en skumgummihjälm från Babyland då han började gå vid 8,5 månad. Med mycket vilja och mindre balans hos honom och med en svägerska som jobbar inom hjärntrauma så kändes det som en bra idé även om de nu är tåliga. Det var dock under en kortare period då han snabbt lärde sig att ramla utan att slå i huvudet varje gång iaf. Men det var rätt för oss och det är det som är det viktiga.

• LillaNovaK

Jag var faktiskt och köpte en hjälm till lillkillen. Eller ett vadderat pannband var det snarare, men lämnade tillbaka det igen. Satt inte alla bra och antingen gav det skydd fram eller bak. Inte riktigt vad jag hade tänkt mig. Såg sedan på en blogg att barnet hade en riktig vadderad hjälm, men sån verkade inte finnas där jag var.

Ni som haft, vad har det varit för typ?

• Keyrie
    LillaNovaK skrev 2011-02-06 23:13:16 följande:
    Jag var faktiskt och köpte en hjälm till lillkillen. Eller ett vadderat pannband var det snarare, men lämnade tillbaka det igen. Satt inte alla bra och antingen gav det skydd fram eller bak. Inte riktigt vad jag hade tänkt mig. Såg sedan på en blogg att barnet hade en riktig vadderad hjälm, men sån verkade inte finnas där jag var.

Ni som haft, vad har det varit för typ?
    Vi gick och köpte en riktig liten cykelhjälm som han fick ha när han gå-övade som mest. Det är klart att man inte vill att barnet ska slå sig i huvudet hela tiden, speciellt inte på hårda golv eller andra hårda föremål som tex att slå i huvudet när barnet böjer sig och reser sig upp vid ett bord. Köpte först ett "pannband" från NG Baby men det drog han av hur lätt som helst, cykelhjälmen är vi så nöjda med, säker + sitter fast + att han kan ha den sedan när han blir större och ska lära sig cykla

Hoppas det löser sig för dig.
Svar på tråden Inomhushjälm??