• Anonym

Någon som tar modiodal, concerta eller ritalin?

Jag äter modiodal mot trötthetssyndrom. Medicinen är ett måste för att livet ska gå ihopa. Problemet är att jag känner att jag blir dum av den. Jag glömmer ord, jag vänder på vissa ord och kan inte komma på vad det egentligen heter, jag uttalar saker fel och kan inte rätta mig själv trots att kanske jag kan tänka det rätta ordet i huvudet, kan bara inte förmedla det muntligt. Hjärnan sned-kopplar hela tiden! Jag blir helt virrig.

Känner ni av samma sak? Funderar på att byta till concerta men misstänker att de fungerar på samma sätt?

• Svar på tråden Någon som tar modiodal, concerta eller ritalin?
  • Anonym

Concerta är mot koncentrationssvårighet. Ges b.la mot ADHD

Funderar på att byta ? Kan du ju inte bara göra , du måste ju ta det med din läkare o få recept på det i så fall. 

• Anonym (Har add)

Hur länge har du ätit modiodal? Jag fick den först, men biverkningarna var inte roliga så bytte efter samrådan med läkaren till concerta.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-01-23 20:47:19 följande:
    Concerta är mot koncentrationssvårighet. Ges b.la mot ADHD

Funderar på att byta ? Kan du ju inte bara göra , du måste ju ta det med din läkare o få recept på det i så fall. 
    Jag inser att läkaren måste ge recept, modiodal är narkotikaklassad så den köper man inte på ica.
    Den fungerar på liknande sätt som amfetamin, precis som concertan gör. Därför används modiodal mot extrem trötthet men också mot ADHD, och concerta används både mot ADHD och mot extrem trötthet/narkolepsi. Däremot står det nog inte i fass att concertan kan användas mot annat än adhd, men så är det med många mediciner.
  • Anonym
    Anonym (Har add) skrev 2011-01-23 20:49:40 följande:
    Hur länge har du ätit modiodal? Jag fick den först, men biverkningarna var inte roliga så bytte efter samrådan med läkaren till concerta.
    Jag har ätit den av och till i 1år. Visst lugnar det sig efter ett tag, men då har den också tappat den uppiggande effekten tråkigt nog. Känner du att hjärnan hänger med när du tar concerta? När jag tar modiodalen så kan jag läsa jättefort och koncentrera mig och ta till mig allt. Men ändå blir jag så virrig när jag ska använda språket själv. Tror hjärnan blir så snabb att munnen inte hänger med.
  • Anonym (Har add)
    Anonym skrev 2011-01-23 21:23:09 följande:
    Jag har ätit den av och till i 1år. Visst lugnar det sig efter ett tag, men då har den också tappat den uppiggande effekten tråkigt nog. Känner du att hjärnan hänger med när du tar concerta? När jag tar modiodalen så kan jag läsa jättefort och koncentrera mig och ta till mig allt. Men ändå blir jag så virrig när jag ska använda språket själv. Tror hjärnan blir så snabb att munnen inte hänger med.
    Jo, tungan snubblar en del men de flesta jag känner och umgås med vet att jag äter concertan så de förstår varför jag lallar som en idiot ibland
  • Anonym
    Anonym (Har add) skrev 2011-01-23 21:25:53 följande:
    Jo, tungan snubblar en del men de flesta jag känner och umgås med vet att jag äter concertan så de förstår varför jag lallar som en idiot ibland
    OK då är det inte bara jag som blir skum. Det låter ju helkul ibland, det känns som att jag inte ens talar svenska emellanåt. Sen kanske den inte fungerar likadant för adhd/add som för trötthetspatienterna. Min hjärna kan bli riktigt speedad av medicinen, en sjuk känsla.Men för er med ADD så ska det väl lugna rusande tankar eller?
  • LillaEllie

Om dina förvirringssymptom inte avtar är du felmedicinerad. Meningen med just den här medicinen är att du ska känna dig "normal", inte förvirrad. Jag äter den för jag har narkolepsi. Skillnaden mellan modiodal kontra concerta/ritalin är att den inte kickar. Jag känner inte igen något av era symptom, inte från någon annan jag känner som äter den heller.

• LillaEllie

Skulle jag känna mig "dum" av en medicin skulle jag inte äta den. ;) Då försvinner ju poängen med att vara skärpt. Jag har ätit modiodal ett bra tag nu och jag är skärpt, sluddrar inte det minsta. Om man gör det på concerta kan jag inte svara på. Virrvarret i hjärnan FÖRSVANN ju när jag fick medicin. Det är ju det som är meningen. Var bara tvungen att tillägga det.

• Anonym
    LillaEllie skrev 2011-06-29 01:24:15 följande:
    Om dina förvirringssymptom inte avtar är du felmedicinerad. Meningen med just den här medicinen är att du ska känna dig "normal", inte förvirrad. Jag äter den för jag har narkolepsi. Skillnaden mellan modiodal kontra concerta/ritalin är att den inte kickar. Jag känner inte igen något av era symptom, inte från någon annan jag känner som äter den heller.
    Det kanske ger olika symptom beroende på vilken diagnos man har i grundbotten? Den är ju egentligen menad för just narkolepsi, den fungerar kanske inte på samma sätt vid andra diagnoser? Talsvårigheter står som sällsynt biverkning men jag upplever det ofta. Också glömska och förvirring finns med, men det står att man då ska kontakta läkaren angående det.
  • LillaEllie

Anonym, maila gärna mig. :) Jag har även ADD. Jag kan förklara skillnaderna mellan medicinerna och varför jag personligen tycker att du ska byta...

• LillaEllie

Narkolepsi och idiopatisk hypersomni, samt trötthet inom ms behandlas även med concerta och ritalin. Väldigt ofta dessutom. De är inte öronmärkta för adhd. Däremot är det en onormal trötthet som orsakar hyperaktivitet hos personer med adhd, därför passar den bra in där... Nu ska jag vara tyst en stund. :)

• Mekd

Hej
    I vilken kommun bor ni som har hypersomni och får concerta utskriven ?

Svar på tråden Någon som tar modiodal, concerta eller ritalin?