• Små fingrar

Tog du EDA under din förra förlossning?

Hej!

Då jag aldrig fött barn och känner en oro inför smärtan i samband med förlossning (BF i Mars) skulle jag vara väldigt intresserad av att få höra andras berättelser om hur de upplevde EDA. Jag vet att det inte alltid är möjligt att få EDA, men funderar ändå över för och nackdelar. Minus    Plus

Svara gärna på omröstningen och skriv en kommentar och berätta. Kanske upplevde du att den inte hjälpte? EDAn förlängde förlossningen? EDAn resulterade i kejsarsnitt? EDAn räddade dig?

Är även tacksam för tips från er som inte tog EDA. Hur stod ni mot smärtan?

Hur vill ni göra vid en ev. nästa förlossning? Rösta och berätta! Solig
    TACK!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tog du EDA under din förra förlossning?
  • Amazina

Vaginal förlossning- tog EDA. Den var UNDERBAR! Kommer garanterat be om det även vid nästa. Tog tyvärr ett tag innan den satt så säg till i tid!

• En Åsa

JA, tog EDA. Fungerade inte, den tog inte. Slutade med akutsnitt. Fick spinalhuvudvärk efteråt. Kommer inte ta den denna gång.

• viseversa

Japp 2 förlossningar och tog eda båda gångerna. Såå skönt att få vila från smärtan värkarna orsakade och kunna samla krafter till krystandet istället!

Väntar nu barn nr tre v 37 och kommer ta eda även denna gång(om vi hinner med det) 

• älskarlivet81

Tog inte EDA, hade inget behov av det. Fick lustgas när jag var öppen 8-9 cm, var inne på förlossningen sammanlagt 5,5 timmar.

• SeTa

Jag tog EDA under min första förlossning. Den räddade mitt liv, men drog ut på förlossningen.
    De andra förlossningarna har gått så fort så där har den inte varit ett alternativ även om jag hade velat.

• Mabaja

hann inte med annat än lustgas. var inne i förlossningsrummet i 45 min innan min tjej var ute.

Flicka 101010, mabaja.blogspot.com
  • viseversa

Kan säga att edan drog INTE upp på mina förlossningar. Har två snabba komplikationsfria förlossningar i bagaget. 

• Pärlans2

Hade en lång förlossning o fick EDA, tyckte inte den hjälpte o fick spinalhuvudvärk efter, det var inte trevligt!
    Lustgasen hjälpte mycket bättre, framförallt skönt att ha något att kontrollera andningen kring. Nästa gång ska jag bara ha lustgas!

• 010306

aldrig tagit.. fött 3 barn utan med lite lustgas som hjälpte . Räckte för mej ( hade nog inte hunnit få om jag velat dem 2 sista ggrna heller)
    andades mest genom värkarna

• Bridgett

Jag har fött två barn och p g a medicinska skäl kunde jag inte ta EDA. Det visste jag innan så jag var förberedd. Det gick faktiskt bra, jag väntade mig att det skulle bli outhärdligt men det blev faktiskt aldrig det utan istället väldigt häftiga upplevelser som jag faktiskt gärna skulle återuppleva. Kanske har jag haft ovanligt lätta förlossningar, det är ju svårt att veta. Det är ju så olika hur man upplever smärta. Jag hade stor hjälp av en hemmagjord form av yogaandning. Jag har förstått senare att det är det som beskrivs som "dyktekniken", d v s att man då värken kommer inte spjärnar emot utan helt slappnar av och bara tar långa djupa andetag utan att fokusera på något annat än det.

Lycka till och hoppas att du får en fin förlossning!

Svar på tråden Tog du EDA under din förra förlossning?