• aihpoz

Jehovas Vittnen ?? Förklara för mig!

MissIbrah skrev 2011-01-21 22:31:46 följande:
    Tack för svar.

Men , , hmm...

varför får man inte ta bloddonationer?
    För att i bibeln står det att blodet är heligt och då ska man således inte ta in någon annans sådant i sin kropp då det finns annat som är lika bra,om inte bättre.
    ~* Liam *~
  • aihpoz
    lykantrophona skrev 2011-01-21 22:29:29 följande:
    Det är ganska stora skillnader.

Jag antar att du är någorlunda insatt i "mainstream"-kristendomen ändå. Svenska kyrkan tror på treenigheten, är protestantiskt, en stor organisation som förut varit statskyrka, vem som helst får bli medlem och man ställer inte direkt några krav på medlemmarna.

Jehovas vittnen har en egen bibelöversättning, tror inte på treenigheten, tror att Jesus inte dog på ett kors utan en slags påle, bara en viss mängd troende får "plats" i paradiset efter domedagen, och är generellt betydligt strängare när det gäller hur man ska leva. T ex ska man inte ta emot bloddonationer, är starkt emot homosexuella relationer och medlemmar ska helst inte umgås med avhoppade medlemmar.
    Rättar dig lite..Det är ett visst antal som får plats i himmelriket,i paradiset som kommer bli enligt dom på jorden får alla med ett hjärta som tillhör jehova plats.Finns alltså ingen viss mängd gällande det.Då ska även döda uppväckas som bla aldrig fått chansen att visa om dom vill tro eller inte..Sedan ser gud allas hjärtan om det tex är någon som innerst inne tror på honom.
    ~* Liam *~
  • aihpoz
    MissIbrah skrev 2011-01-21 22:35:56 följande:
    Men pratar inte jesus om att dricka hans blod ? :S
    Det är bildligt talat!
    ~* Liam *~
  • aihpoz
    MissIbrah skrev 2011-01-21 22:39:59 följande:
    Okej , och hur vet man att det är det ? ...
    det beror väl på hur man tolkar det ?
    Går att förklara men bättre att du ber ett äkta vittne göra det då jag känner att detta inte är mitt omårde,längre!
    ~* Liam *~
  • aihpoz
    lykantrophona skrev 2011-01-21 22:44:13 följande:
    Ja. Enligt lutheransk tradition är det symboliskt Jesus blod. Enligt katolicismen så förvandlar prästen vinet till faktiskt blod.

Jehovas vittnen firar nattvard en gång per år, och inte ens då tar alla den.
    Det är inte nattvard utan heter åminelse.Den firas till minne av jesu död och uppståndelse.Är man inte en av dom "utvalda" som ska regera med gud och jesus i himlen så tar man bägaren med vinet och endast tittar på den för att tänka på hans uppoffring,är man en av de 144.000 utvalda så dricker man en klunk.
    ~* Liam *~
  • aihpoz
    thebettygirl skrev 2011-01-22 18:41:29 följande:
    Intressant tråd det här! Men hur vet man om man är utvald eller inte?
    Det vet man tydligen bara,fått tecken osv..
    ~* Liam *~
Svar på tråden Jehovas Vittnen ?? Förklara för mig!