Inlägg från: lykantrophona |Visa alla inlägg
  • lykantrophona

Jehovas Vittnen ?? Förklara för mig!

Det är ganska stora skillnader.

Jag antar att du är någorlunda insatt i "mainstream"-kristendomen ändå. Svenska kyrkan tror på treenigheten, är protestantiskt, en stor organisation som förut varit statskyrka, vem som helst får bli medlem och man ställer inte direkt några krav på medlemmarna.

Jehovas vittnen har en egen bibelöversättning, tror inte på treenigheten, tror att Jesus inte dog på ett kors utan en slags påle, bara en viss mängd troende får "plats" i paradiset efter domedagen, och är generellt betydligt strängare när det gäller hur man ska leva. T ex ska man inte ta emot bloddonationer, är starkt emot homosexuella relationer och medlemmar ska helst inte umgås med avhoppade medlemmar.

• lykantrophona
    MissIbrah skrev 2011-01-21 22:31:46 följande:
    Tack för svar.

Men , , hmm...

varför får man inte ta bloddonationer?
    Tror det är på grund av något i bibeln om att inte får "äta blod". Detta tolkar vittnena som att det omfattar även bloddonationer, eftersom man ändå tar in någon annans blod i kroppen.
  • lykantrophona
    MissIbrah skrev 2011-01-21 22:39:59 följande:
    Okej , och hur vet man att det är det ? ...
    det beror väl på hur man tolkar det ?
    Ja. Enligt lutheransk tradition är det symboliskt Jesus blod. Enligt katolicismen så förvandlar prästen vinet till faktiskt blod.

Jehovas vittnen firar nattvard en gång per år, och inte ens då tar alla den.
  • lykantrophona
    MissIbrah skrev 2011-01-21 22:45:39 följande:
    Ingen av dom borde väl ta den då ?
    Jag antar att vittnena ser det enbart som symboliskt, eller något sådant.

Vet inte. Personligen har jag aldrig tyckt att det samfundet verkar särskilt vettigt. Brukar ibland läsa deras tidningar som ett gott skratt. :)
Svar på tråden Jehovas Vittnen ?? Förklara för mig!