• Grönöga

2 blåsor?

Jag har två folliklar på gång, en lite större på vänster sida och en lite mindre på höger. Är det alltid den större som kommer att lossna först eller kan det bli den mindre först eller båda?
    Vad händer med follikeln som inte är tillräckligt mogen när den som är tillräckligt mogen lossnar?
    Stannar den kvar eller kommer den skrumpna ihop och försvinna?

Ska snart göra en insemination och är väl liite rädd för tvillingar om man säger så. Kommer jag kunna ägglossa från båda sidor men den mindre lite senare? Hellre tvillingar än inga barn, det är klart men ändå........

• Svar på tråden 2 blåsor?
  • Pimpinellan

Har blåsan passerat 12 mm ska det mycket till om det inget ägg släpper. Nästan omöjligt.

• Hjärtefröjd
    Pimpinellan skrev 2011-01-19 15:54:04 följande:
    Har blåsan passerat 12 mm ska det mycket till om det inget ägg släpper. Nästan omöjligt.
    Är det så? Jag som trodde den skulle vara över 15 mm. Men det låter ju fantastiskt om det är som du säger.
  • Grönöga

Ja över 15 trodde ju jag oxå. Läkaren vid senaste vul sa att de brukar brista runt 25 mm. Det tycker jag låter lite stort, lr hur?
    Har räknat ut att från fre till tis hade den största växt ca 0,6 mm/dygn. Och i den farten så tar det ju lång tid till. Men de kanske växer snabbare i olika skeenden?

• Geffan

Nu har jag inte läst hela tråden MEN är äggblåsan 10 mm så är det en aktiv äggblåsa som kommer att fortsätta att växa =)

• Hjärtefröjd
    Geffan skrev 2011-01-19 22:36:15 följande:
    Nu har jag inte läst hela tråden MEN är äggblåsan 10 mm så är det en aktiv äggblåsa som kommer att fortsätta att växa =)
    Aningen oklart det här.

Jag har haft äggblåsor på 12 och 14 mm som slutat växa och alltså aldrig blivit tillräckligt stora/mogna. Menar ni/du alltså att dblåsan kan vara mogen redan vid typ 14 mm, eller fattade jag dig fel?
  • Pimpinellan
    Hjärtefröjd skrev 2011-01-19 16:17:31 följande:
    Är det så? Jag som trodde den skulle vara över 15 mm. Men det låter ju fantastiskt om det är som du säger.
    Min läkare sa t.o.m att över 10 brukar det bli äl. Men exakt sen när de släpper varierar. Kan vara uppåt 30 mm. Men har man en större släpper bara den oavsett hur stor den andra är. Har äl varit har den varit s.a.s. De där dubbla äl tvivlar jag starkt på-är nog i så fall extremt ovanligt.
  • Grönöga

Så en större oro för tvillingar behöver jag inte ha?
    Och hur mycket skillnad måste det vara i storlek för att den mindre inte ska släppa? Räcker 3 mm?

• Geffan

Min läkare sa till mig att när en äggblåsa är 10mm så är det en aktiv äggblåsa, det betyder att den kommer att fortsätta växa och det blir en ägglossning , däremot så tar det ungefär ytterliggare vecka (ungefär) till för den att växa så att den blir så stor att den spricker. Tror inte att det är vanligt att den stannar upp men vet att jag sett att någon här på FL har haft äggblåsor som avstannat men vet inte hur stora dom va .

• Geffan

När den ena äggblåsan har blivit så stor att den spricker så kommer nog inte din andra blåsa fortsätta växa ,förstod nu att det va det du undrade , tror inte kroppen avsöndrar det hormonet när du väl släppt den ena som gör att den ska växa vidare , jag har olika storlekar på mina äggblåsor när som.

• Grönöga

Tack Geffan. Ungefär så som vi fattat det oxå. Ska snart in och göra andra försöket! Fick glada gumman igår morse.
    Håll tummarna!

• Geffan

Ja va kul =) håller fingrar å tår!

Svar på tråden 2 blåsor?