• Grönöga

2 blåsor?

Jag har två folliklar på gång, en lite större på vänster sida och en lite mindre på höger. Är det alltid den större som kommer att lossna först eller kan det bli den mindre först eller båda?
    Vad händer med follikeln som inte är tillräckligt mogen när den som är tillräckligt mogen lossnar?
    Stannar den kvar eller kommer den skrumpna ihop och försvinna?

Ska snart göra en insemination och är väl liite rädd för tvillingar om man säger så. Kommer jag kunna ägglossa från båda sidor men den mindre lite senare? Hellre tvillingar än inga barn, det är klart men ändå........

• Svar på tråden 2 blåsor?
  • Hjärtefröjd

Mna ägglossar bara en gång per cykel, så antingen släpper båda då, eller så tillbaka bildas den lilla om den inte är "mogen".

Hur stora är dina äggblåsor just nu?

• Grönöga

Igår var den vänstra nästan 14 mm och den högra 11mm. I fredags var den vänstra 11,5 och den högra 10mm så det känns ju som om att den högra växer väldigt långsamt.

Kan jag lossa från vänster sida först för att lossa senare på den högra? Om det går så skulle man ju kunna bli befruktad med tvillingar med några dagars mellanrum, eller? Eller kan den som är mindra vara lika mogen som den större bara mindre i format och därmed släppa samtidigt?

Tack för svar.

• Hjärtefröjd

Man släpper bara ägg en gång i månaden, så de som inte är mogna vid ÄL-tillfället släpps inte senare.

Både 14 och 11 låter litet, jag hoppas du får vänta med inseminationen tills åtminstonne en är 18-20 mm.

Kommer du att ta ägglossningsspruta för att sätta igång ÄL + ge slemhinnan och blåsorna en extra skjuss?

• Grönöga

Ja det där med dubbel ägglossning visste jag existerade men är ovanligt och fick fortfarande inte ihop det i min inseminationsspeckade hjärna!

Ja självklart kommer jag få vänta ett tag till på insemination. Igår tisdags trodde läkaren att det borde dröja åtminstonde 5 dagar till. Det får vi verkligen hoppas för om det sker på lördagen så får vi stå över då Huddinge har stängt på helgerna.

Min ordinarie läkare nämnde ägglossningsspruta men det sa inte läkaren som utförde vul igår nåt om. Hmm, får se.
    Lyckligtvis är min slemhinna redan nu 11 mm så den är redo.

Om det som sist börjar närma sig NÄSTA helg innan ägglossning får för sig att komma, ja då kommer ja tjata till mig ett vul ons och se till att få ta Ovitrell för att sen kunna göra insem på fredagen. Förra och första insem gjordes på en fredag och äl-stegring var först på torsdagskvällen så jag tror att insem skedde liiiite tidigt, kanske.

• Hjärtefröjd
    Grönöga skrev 2011-01-19 10:27:32 följande:
    Ja det där med dubbel ägglossning visste jag existerade men är ovanligt och fick fortfarande inte ihop det i min inseminationsspeckade hjärna!

Ja självklart kommer jag få vänta ett tag till på insemination. Igår tisdags trodde läkaren att det borde dröja åtminstonde 5 dagar till. Det får vi verkligen hoppas för om det sker på lördagen så får vi stå över då Huddinge har stängt på helgerna.

Min ordinarie läkare nämnde ägglossningsspruta men det sa inte läkaren som utförde vul igår nåt om. Hmm, får se.
    Lyckligtvis är min slemhinna redan nu 11 mm så den är redo.

Om det som sist börjar närma sig NÄSTA helg innan ägglossning får för sig att komma, ja då kommer ja tjata till mig ett vul ons och se till att få ta Ovitrell för att sen kunna göra insem på fredagen. Förra och första insem gjordes på en fredag och äl-stegring var först på torsdagskvällen så jag tror att insem skedde liiiite tidigt, kanske.
    Men vad knäppt att de har stängt på helgen. Jag har typ alltid ÄL på helgen, men som tur är har Andrologen där jag går extraöppet för just inseminationer under lördag och söndag.
  • Grönöga

Jo ja vet. Hade gärna betalat för att få komma in extra. Det tar ju typ bara 5 min sen e de klart.
    Känns som om jag bor i fel landsting och dessutom flata, ja då får man foga sig helt enkelt

• Hjärtefröjd

Håller tummarna för att ÄL kommer innan eller efter helgen, och att båda blåsorna växer sig stora.

• Grönöga

Tack tack! Om båda blåsorna växer sig stora kommer jag nog aldrig få reda på. Nu när de vet att det bara är två kvar görs inget mer vul utan de förlitar sig helt på ägglossningsstickorna. Tycker det är galet! Varför inte bara göra ett vul precis innan insem så man faktiskt vet att blåsorna släpper när som? Stickorna är ju tyvärr inte helt pålitliga, de kan ju ge utslag även om det inte är nåt ägg i blåsan. Detta är bara vad jag hört, hoppas jag har fel. Ser man äggen vid vul eller ser de bara blåsan?

• Hjärtefröjd
    Grönöga skrev 2011-01-19 15:35:47 följande:
    Tack tack! Om båda blåsorna växer sig stora kommer jag nog aldrig få reda på. Nu när de vet att det bara är två kvar görs inget mer vul utan de förlitar sig helt på ägglossningsstickorna. Tycker det är galet! Varför inte bara göra ett vul precis innan insem så man faktiskt vet att blåsorna släpper när som? Stickorna är ju tyvärr inte helt pålitliga, de kan ju ge utslag även om det inte är nåt ägg i blåsan. Detta är bara vad jag hört, hoppas jag har fel. Ser man äggen vid vul eller ser de bara blåsan?
    Man ser bara blåsorna på VUL, äggen är alldekles för små.

Tyvärr är det ju så att ÄL-stickan kan visa positivt utan att något ägg faktiskt släpper.

Om du har möjlighet tycker jag du ska be om en ägglossningsspruta, då vet du  ju med mycket större säkerhet när ägget släpper, dvs efter ca 30-36 timmar.
Svar på tråden 2 blåsor?