• lerumstessan

Ni med 2 eller fler prematurer, vilka veckor är de födda?

Ja som rubriken lyder. När kom era bebbar? Jag är idag på samma dag i min andra graviditet som min dotter föddes i första 34+4 så idag har man liksom gått på helspänn men ingen bebbe än så det verkar som denna stannar lite längre åtminstonde.

Hur har det varit för er och i vilka veckor föddes era små, vad vägde de och hur länge fick ni stanna på neo?

~¤~Ally 090617 + lillebror i magen BF 110223~¤~
  • Svar på tråden Ni med 2 eller fler prematurer, vilka veckor är de födda?
  • Nanook

Mina tre yngsta är födda i v 34, v 31 och i v 25.

Mamma till fem busfrön ♥ o2, o3, o5, o8 och jan11 ♥
  • mammaNena

jag har bara 1 prematur, men det va för att de lyckades hålla inne nr 2.
    första är född i v 32+5
    andra ville ut redan i v 23, men med sängläge i 15 veckor, olika värktabletter och bricanyl så höll han sig inne till v 38

• Kazeer
    Första barnet:
    Föddes vecka 36+3 och vägde 2095 g (-25%) och var 46 cm lång.
    Åtta dygn på neonatal med värmebädd, sondmatning och solning. Fick komma hem när han kunde hålla värmen själv och gick upp i vikt på fri amning.

Andra barnet:
    Föddes vecka 35+3 och vägde 1510 g (-44%) och var ca 40 cm lång.
    Inskriven på neonatal i en månad. De första 16 dygnen var vi på neonatalavdelning och sonen sondmatades och låg på värmebädd. När han kunde hålla värmen själv, fick han komma hem med hemsjukvård. Utskriven när sonden togs bort.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • knäppisen

nr1 33+5, vägde 1995 g, stannade på neo i 2 v  och hade hemsjukvård ytterligare 2v.
    nr2 29+0 vägde 1405 g, stannade på neo i 5,5 v och hade hemsjukvård ytterligare 5,5 v.

• ange80

första barnet kom i v 32+6 och vägde1423

andra barnet kom i v 32+5 och vägde 1440!!

för mycket av det goda kan vara underbart
  • ange80

glömde svara på andra frågan...
    #1 neo i 16 dagar o hemsjukvård pga komplikationer i 2 månader
    #2 neo i 14 dagar o hemsjukvård 3½ vecka

• lerumstessan
    ange80 skrev 2011-01-19 18:51:03 följande:
    glömde svara på andra frågan...
    #1 neo i 16 dagar o hemsjukvård pga komplikationer i 2 månader
    #2 neo i 14 dagar o hemsjukvård 3½ vecka
    Har du fått någon anledning till att de kommit tidigt?
  • ange80

jag har missbildad livmoder o graviditeterna var ganska tätt så jag förstod att det skulle bli nått liknande denna gången. men allt har gått bra och vi går under bvc nu,han föddes i dec men skulle kommit ut nu på sön...

Vad skönt att du kunnat gå så långt nu, håll ut, varje dag är ju som sagt mycket värd.

• lerumstessan
    ange80 skrev 2011-01-19 19:03:11 följande:
    jag har missbildad livmoder o graviditeterna var ganska tätt så jag förstod att det skulle bli nått liknande denna gången. men allt har gått bra och vi går under bvc nu,han föddes i dec men skulle kommit ut nu på sön...

Vad skönt att du kunnat gå så långt nu, håll ut, varje dag är ju som sagt mycket värd.
    Ja vad härligt för er att det gått så bra, allt efter 32+ säger de ju brukar gå finfint!

Jag själv är helt i chock att jag nu lyckats gå längre än med min dotter! 35+0 imorgon! Otroligt!
  • Twins2010

Hej!
    Första pojken 2008 kom i 22+4, blev en månad gammal. Tvillingarna kom i 23+5 i augusti 2010, pojken klarade sig inte men för tjejen dick det bra. Efter 18 veckor på sjukhus var vi äntligen hemma. Efter v 27 känns knappt som prematur.........

• knäppisen
    Twins2010 skrev 2011-01-21 06:49:46 följande:
    Hej!
    . Efter v 27 känns knappt som prematur.........
    Jaha, så min kille i v 29 är inte prematur. Varför var han då inskriven på neo i 11 veckor, varför kunde han inte andas när han föddes, varför höll han på att stryka med när han var 2 v gammal och fick en simpel förkylning och varför har han en hjärnskada som beror på att han föddes förtidigt och tusen varför till ? Jag kan förstå att du har haft det tufft, men det där var en ogenomtänkt kommentar.

Sorry...OT 
  • Kazeer
    Twins2010 skrev 2011-01-21 06:49:46 följande:
    Hej!
    Första pojken 2008 kom i 22+4, blev en månad gammal. Tvillingarna kom i 23+5 i augusti 2010, pojken klarade sig inte men för tjejen dick det bra. Efter 18 veckor på sjukhus var vi äntligen hemma. Efter v 27 känns knappt som prematur.........
    Du kanske inte tycker det. Men fundera lite på hur en sådan kommentar känns för föräldrar som har fått barn i vecka 28, vecka 29, vecka 30 osv och som har fått se sina barn ligga på neonatal i många veckor, barn som kanske har fått kämpa för sin överlevnad.

Det är tråkigt att du har haft de erfarenheter du har haft, verkligen jättetråkigt Men för den skull kan du inte förringa andras situation.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • lerumstessan

Eddy föddes i alla fall i vecka 37+2 och då med hjälp av igångsättning!!!! för jag hade det så jobbigt med förvärkar, mild havandeskapsförgiftning osv.....helt ofattbart! 3 dagar på BB så var vi hemma! 3425 gr och 50 lång!

~¤~Ally 090617 Eddy 110205~¤~
  • prematurmorsan

Min första är en son som föddes i vecka 36 o vägde 2510g
    Min andra är en dotter som är född i vecka 25 o vägde 453g

• Pisan

Min första dotter föddes 40+0 men mina tvillingar föddes 34+2

• Pisan

Oj, skickade iväg för fort

Tv 1 vägde 2090 och tv 2 vägde 1575. Vi var på neo ca 2 veckor sen fick vi komma hem på permession till dom var vecka 40+0. Vi lärde oss sonda och sköta den bra, därför fick vi åka hem tidigt. Mina andades bra också

• kisse9n

1:a sonen född -93 kom i v.28 och vägde 1330g och var 39,5 cm
    2:a sonen född -96 kom i v.29 och vägde 1490g och var 41,5 cm
    3:e sonen född -03 kom i v. 28+5 och vägde 1418g och var 41 cm 
    Har även en dotter född-01 kom v. 37+4 och vägde 3095 och var 46 cm. Dottern räknas inte som prematurebarn, men en del säger att hon är född precis på gränsen. Jag fick cerklage när jag väntade de två yngsta barnen, när jag väntade 03:an tillstötte det lite andra problem, som gjorde att han födde för tidigt.

• ISSEN

Första 30+6 andra 26+2 tredje fick jag ett sk ce rklage då det konstaterades att jag hade kort ochsvag livmodertapp dottern höll sig inne till 36+0

Svar på tråden Ni med 2 eller fler prematurer, vilka veckor är de födda?