• Anonym (Knakande leder)

Mina leder knakar/klickar

Jag har börjat träna pilates hemma och när jag gör olika övningar som involverar mina ben då knackar/klickar lederna i höfterna hela tiden, Det gör jävligt ont och är obehagligt.
    Vad kan vara fel. Är det nått jag borde kolla upp?

• Svar på tråden Mina leder knakar/klickar
  • Anonym (undrar också)

Jag undrar också, märkte idag att mina knän knakar och klickar jättehögt när jag går i trappor, gör inte direkt ont men låter väldigt obehagligt!

Anonym (undrar också) skrev 2011-01-17 15:26:37 följande:
    Jag undrar också, märkte idag att mina knän knakar och klickar jättehögt när jag går i trappor, gör inte direkt ont men låter väldigt obehagligt!
    Ja mina knä kan oxå knaka om jag håller på med vissa övningar. Men det är väldigt obehagligt i höfterna
  • Anonym (undrar också)

Funderar på om jag ska ringa sjukvårdsupplysningen och fråga om det kan vara något man bör kolla närmare på...

• minya

så länge de inte gör ont så är de ingen fara.
    vissa personer har leder som knakar, andra har det inte, och så finns det dom där mitt emellan som har de ibland eller vid visa tillfällen.  
    det som är blir att ledvätskan får en slags spänning och ger då ifrån sig ett ljud, dvs knakandet när den förflyttar sig som den måste i rörelsen. I enkel förklaring i väldigt kort sammanfattning

Lilltrollet 2007-07 & Ängeln 2010-11
  • Birgitta2

Det har mina leder gjort i alla år. Skulle aldrig kunna smyga i en trappa. Det knakar alldeles för mycket.
    Jag är 50+ och har ännu inte fått några som helst problem med mina knän, förutom det här klickandet och knakandet förstås. Men de fungerar normalt än så länge. Har aldrig kollat upp det på något sätt.

• UntilTheDark

Knakar på mig med men gör inte ont. Det är ledvätskan.

minya skrev 2011-01-17 15:35:02 följande:
    så länge de inte gör ont så är de ingen fara.
    vissa personer har leder som knakar, andra har det inte, och så finns det dom där mitt emellan som har de ibland eller vid visa tillfällen.  
    det som är blir att ledvätskan får en slags spänning och ger då ifrån sig ett ljud, dvs knakandet när den förflyttar sig som den måste i rörelsen. I enkel förklaring i väldigt kort sammanfattning
    På mig gör det väldigt ont i höfterna när det knakar. Har nog en belastningsskada sen tidigare i mina höfter som gör att jag får ont även när jag går ibland.

Jag är inte ens 30 år gammal. Tycker inte lederna borde vara så dåliga vid denna åldern.

Vid var rörelse jag gör så låter det och gör väldigt ont. Känns som att leden är påväg av liksom, svårt att förklara. Iaf inget vidare behagligt.

• minya
    Anonym (Knakande leder) skrev 2011-01-17 15:39:55 följande:
    På mig gör det väldigt ont i höfterna när det knakar. Har nog en belastningsskada sen tidigare i mina höfter som gör att jag får ont även när jag går ibland.

Jag är inte ens 30 år gammal. Tycker inte lederna borde vara så dåliga vid denna åldern.
    beror ju på hur du själv behandlat kroppen i ärlighetens namn, finns ju ingen annan att skylla på och det kan ske när som i vilken ålder.
    Men gör det ont som i smärta som sker mer än 2-3 ggr i veckan så borde du höra med en läkare. Men med största sannolikhet så kommer de inte göra mycket mer än kanske sätta in dig ju sjukgymnastik
  • Anonym (undrar också)
    Anonym (Knakande leder) skrev 2011-01-17 15:43:02 följande:
    Vid var rörelse jag gör så låter det och gör väldigt ont. Känns som att leden är påväg av liksom, svårt att förklara. Iaf inget vidare behagligt.
    Nu när jag tänker efter klickar min vänstra höft ibland och gör även ont då, det kommer i perioder. Har många generationer av kvinnor på min sida som haft problem med ena höften så jag är lite rädd att det blir värre med åren. Men jag tycker också att jag är lite för ung för höft och ledproblem redan (20+!). Om jag var du TS så hade jag nog ringt till en ortoped som fått titta på höfterna.
    minya skrev 2011-01-17 15:45:47 följande:
    beror ju på hur du själv behandlat kroppen i ärlighetens namn, finns ju ingen annan att skylla på och det kan ske när som i vilken ålder.
    Men gör det ont som i smärta som sker mer än 2-3 ggr i veckan så borde du höra med en läkare. Men med största sannolikhet så kommer de inte göra mycket mer än kanske sätta in dig ju sjukgymnastik
    Ja, läkarna gör inte så mycket utan skickar till sjukgymnast. Jag har varit hos sjukgymnast för några år sen då jag misstänkte belastningsskada och problem med ryggen. Blev lite bättre då men sen blev jag gravid och då kom det tillbaka. Kanske ska ta kontakt med sjukgymnast igen.
  • minya
    Anonym (Knakande leder) skrev 2011-01-17 15:49:32 följande:
    Ja, läkarna gör inte så mycket utan skickar till sjukgymnast. Jag har varit hos sjukgymnast för några år sen då jag misstänkte belastningsskada och problem med ryggen. Blev lite bättre då men sen blev jag gravid och då kom det tillbaka. Kanske ska ta kontakt med sjukgymnast igen.
    dom gör det dom kan, dom är människor också och inte gudar som kan mirakelbota
    Ja de låter som en bra ide att ta kontakt med dom igen om de vart bättre förra gången, värt ett försök 
    minya skrev 2011-01-17 15:51:37 följande:
    dom gör det dom kan, dom är människor också och inte gudar som kan mirakelbota
    Ja de låter som en bra ide att ta kontakt med dom igen om de vart bättre förra gången, värt ett försök 
    Haha, nä jag vet att dom bara är människor. Men dom har mer kunskap än mig i området ^^
  • Anonym (en till)

Mina leder har knakat sen jag var 19 år och nu är jag närmare 30. Har det i i stort sett alla leder. Knakar jag inte rätt lederna, så känns det som om de låser sig och då gör det ont. För mig blir det värre när jag blir kall (och sitter i drag - som värsta tanten) och om jag inte rört på mig nog mycket.

Brukar hjälpa att hålla sig varm, motionera och äta rätt (vet inte om det är rätt men får jag inte i mig fisk på länge så blir det värre).

Ett tag när det var värre än vanligt så gick jag till en läkare, men han påstod att det bara beror på överrörlighet - ingen aning om det stämmer eller inte. Den läkaren sa att man får lära sig leva med det (och börja träna mer) och sen så var det inget mer med det.

Svar på tråden Mina leder knakar/klickar