• pyjamastrollet

10-månaders kris?

Min lilla skrutta på 10-månader har blivit lite av en rebell dom här senaste veckorna, ingenting riktigt passar.
    Hon matvägrar om hon inte får äta själv (vilket hon inte kan ordentligt än), hon skriker hysteriskt om hon inte får som vill och ibland skriker hon vad man än försöker med.
    När hon blir sur bankar hon händerna i backen och slår huvudet i möbler och riktigt skäller på en.

Jag försöker främja hennes utveckling och vill liksom inte ta över när hon vill försöka själv och så vill man ju inte att matstunden och lekstunden ska kopplas ihop med tvång, så just nu äter hon det hon lyckas få i sig själv vilket blir: lite mat, mackor och frukt. Sen välling på kvällen förstås. Ibland lyckas man smyga in några skedar och då är man överlycklig. :)

Någon som känner igen sig i detta och har något bra tips på vad man kan göra?
    VIll ju att min lilla tös ska vara glad nästan jämt. {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden 10-månaders kris?
  • pyjamastrollet
    Tjollabolla skrev 2011-01-17 21:13:24 följande:
    Inga tips, men har det lika dant. Blir gaaalen snart. Hon äter aldrig, sover aldrig, skriker konstant och blir arg sååå lätt....
    Skönt att man inte är ensam i alla fall. Glad
    Ja, man blir galet trött, hoppas det inte håller i sig alldeles för länge...
  • Tjollabolla
    pyjamastrollet skrev 2011-01-17 21:25:14 följande:
    Skönt att man inte är ensam i alla fall. Glad
    Ja, man blir galet trött, hoppas det inte håller i sig alldeles för länge...
    Usch, jag tycker hon började vid 7-8 månader med att strula med sömnen, nu är hon 11 mån och det är INTE bättre. Ikväll har hon skrikit heeeela kvällen, hon vill bara inte sova. Å då har hon bara sovit mellan 11-12,45 idag!!
    ♥ Milo 22/2 2007 ♥ Lia 12/2 2010 ♥ milosblogg.blogspot.com
  • Lyckliga jag2

här kommer en till. Har en liten gosse 9,5 månad som är så envis, inget får man hjälpa till med (när det gäller mat då) ett par skedar funkar sen är det stopp. han blir vansinnig när man skall hålla muggen åt honom. Ska dra och slita i allt som han kommer åt. somnar men vaknar två minuter senare och så håller det på tills han nästan stupar av trötthet. Ena sekunden ångar han av ilska och andra sekunden skrattar han. Får han bara leka och fri framfart så är han rätt nöjd. Hittade dessa länkar när jag googlade
    Skönt att känna att man är fler som har samma "problem"

http://www.babyhjalp.se/matvagran

http://www.barnsidan.se/cldoc/72.htm  (denna är intressant)

http://barndietisten.blogg.se/1191528640_min_ettring_vgrar_plt.html

Åhhhh vad jag längtar efter sömn

Men jäkla va goa de är ändå de små liven 

• pyjamastrollet
    Tjollabolla skrev 2011-01-17 21:33:42 följande:
    Usch, jag tycker hon började vid 7-8 månader med att strula med sömnen, nu är hon 11 mån och det är INTE bättre. Ikväll har hon skrikit heeeela kvällen, hon vill bara inte sova. Å då har hon bara sovit mellan 11-12,45 idag!!
    Ja ok, min lilla tös har haft lite insomningsångest sen hon var ca. 8-månader. Liksom gråtit sig till sömns i famnen och vaknat några gånger under nätterna och varit ledsen. Men dagtid har hon varit glad och hur mysig som helst tills för någon/några veckor sen. Det bara tvärvände. Hon ska få som hon vill till varje pris och kan inte vänta på något och hon blir verkligen arg.

Läste någonstans att det har att göra med att deras jag utvecklas vid den här åldern och att det är nu dom utvecklar egna små individer. Är ju härligt iofs men man blir ju väldans trött.
  • Tjollabolla
    pyjamastrollet skrev 2011-01-17 21:40:44 följande:
    Ja ok, min lilla tös har haft lite insomningsångest sen hon var ca. 8-månader. Liksom gråtit sig till sömns i famnen och vaknat några gånger under nätterna och varit ledsen. Men dagtid har hon varit glad och hur mysig som helst tills för någon/några veckor sen. Det bara tvärvände. Hon ska få som hon vill till varje pris och kan inte vänta på något och hon blir verkligen arg.

Läste någonstans att det har att göra med att deras jag utvecklas vid den här åldern och att det är nu dom utvecklar egna små individer. Är ju härligt iofs men man blir ju väldans trött.
    Jo, man VET ju att det är sånt som ställer till det, separationsångesten brukar ju vara stor fortfarande, men när man varit vaken snart 2 veckor i sträck så tänker man inte längre... !
  • pyjamastrollet
    Lyckliga jag2 skrev 2011-01-17 21:37:41 följande:
    här kommer en till. Har en liten gosse 9,5 månad som är så envis, inget får man hjälpa till med (när det gäller mat då) ett par skedar funkar sen är det stopp. han blir vansinnig när man skall hålla muggen åt honom. Ska dra och slita i allt som han kommer åt. somnar men vaknar två minuter senare och så håller det på tills han nästan stupar av trötthet. Ena sekunden ångar han av ilska och andra sekunden skrattar han. Får han bara leka och fri framfart så är han rätt nöjd. Hittade dessa länkar när jag googlade
    Skönt att känna att man är fler som har samma "problem"

www.babyhjalp.se/matvagran

www.barnsidan.se/cldoc/72.htm  (denna är intressant)

barndietisten.blogg.se/1191528640_min_ettring...

Åhhhh vad jag längtar efter sömn

Men jäkla va goa de är ändå de små liven 
    Härligt med fler. Glad

Det där med sekvenser var ju rätt coolt, för idag försökte tösen trä på en strumpa på foten (gick förstås helt åt skogen men hon fattade ju vart den skulle).

Jag har också märkt att det som funkar bäst är att låta henne göra själv och inte tvinga på henne något, men det blir ju lite svårt när kläder ska på eller blöjor ska bytas.
    Hon älskar att hålla handen och gå men plötsligt släpper hon och blir skit arg hur man än gör, då skriker hon bara och slår i golvet... Vill också sova och vila hjärnan lite nu. Men på länken du postade så stod det att det "bara" skulle hålla i sig 5 veckor så man ser ju ljuset på andra sidan tunneln i alla fall.
  • pyjamastrollet
    Tjollabolla skrev 2011-01-17 21:48:14 följande:
    Jo, man VET ju att det är sånt som ställer till det, separationsångesten brukar ju vara stor fortfarande, men när man varit vaken snart 2 veckor i sträck så tänker man inte längre... !
    Nej, för det går inte att tänka i allt skrik heller. Och jag som ska ha en till om typ bara 6 veckor, hoppas det här slutat då... Man kan ju i alla fall lite lätt trösta sig med att det är normalt.
  • Tjollabolla
    pyjamastrollet skrev 2011-01-17 21:50:33 följande:
    Nej, för det går inte att tänka i allt skrik heller. Och jag som ska ha en till om typ bara 6 veckor, hoppas det här slutat då... Man kan ju i alla fall lite lätt trösta sig med att det är normalt.
    OJ! Det var minsann tätt!! Jag hade dött Har en 4 åring med, men han är ju så sörens lugn och snäll... Snacka om olika syskon!
  • pyjamastrollet
    Tjollabolla skrev 2011-01-17 21:53:41 följande:
    OJ! Det var minsann tätt!! Jag hade dött Har en 4 åring med, men han är ju så sörens lugn och snäll... Snacka om olika syskon!
    Ja det är tätt, var inte rikitgt planerat att bli gravid på första ägglossningen efter förlossningen. Förvånad
    Haha, men jag vet att det är en pojke jag väntar och jag har fått för mig att pojkar är lite lugnare än flickor. I alla fall har det varit så i våra familjer. Annars hamnar man väl på sluten psyk eller nåt snart. Skrattande
  • Tjollabolla
    pyjamastrollet skrev 2011-01-17 22:03:10 följande:
    Ja det är tätt, var inte rikitgt planerat att bli gravid på första ägglossningen efter förlossningen. Förvånad
    Haha, men jag vet att det är en pojke jag väntar och jag har fått för mig att pojkar är lite lugnare än flickor. I alla fall har det varit så i våra familjer. Annars hamnar man väl på sluten psyk eller nåt snart. Skrattande
    Jo, det kan jag skriva under på! Min son hade iofs en jobbig seperationsfas han med, menhan sov iaf på dagarna. Å han är 4 år och fortarande lugn och snäll. Jag gissar på att vi fått igen det med lillasyster dubbelt upp
  • pyjamastrollet
    Tjollabolla skrev 2011-01-17 22:14:51 följande:
    Jo, det kan jag skriva under på! Min son hade iofs en jobbig seperationsfas han med, menhan sov iaf på dagarna. Å han är 4 år och fortarande lugn och snäll. Jag gissar på att vi fått igen det med lillasyster dubbelt upp
    Hoppas det stämmer för mig också, rätt bra då att ha det "jobbiga" först.Skrattande
  • SretnaJa

Oj vad jag känner igen mig! Min son är 10 månader och har alltid ätit jättebra men NU - Helt plötsligt vill han inte alls och bebisen som tidigare nästan aldrig grät skriker rakt ut numera! Blir helt röd och gråter hysteriskt.

Dessutom vägrar han numera sätta sig i sin matstol, vägrar böja på benen så att jag kan sätta ner honom. Han vill sitta i mitt knä och äta eller på stol som vi.

Han sover sämre också och över lag har han blivit en riktig gnällspik!

Han som alltid fick kommentarer från folk om hur faaaaantastiskt lugn och glad han är och att han aaaaldrig gråter!

Jo tjena, det kom nu istället! 

• pyjamastrollet
    SretnaJa skrev 2011-01-18 11:51:51 följande:
    Oj vad jag känner igen mig! Min son är 10 månader och har alltid ätit jättebra men NU - Helt plötsligt vill han inte alls och bebisen som tidigare nästan aldrig grät skriker rakt ut numera! Blir helt röd och gråter hysteriskt.

Dessutom vägrar han numera sätta sig i sin matstol, vägrar böja på benen så att jag kan sätta ner honom. Han vill sitta i mitt knä och äta eller på stol som vi.

Han sover sämre också och över lag har han blivit en riktig gnällspik!

Han som alltid fick kommentarer från folk om hur faaaaantastiskt lugn och glad han är och att han aaaaldrig gråter!

Jo tjena, det kom nu istället! 
    Det verkar som att det är något i den här åldern, vi fick också höra innan hur glad och medgörlig vår dotter var men det är helt klart ändrat nu...

Känns lite på henne som att hon testar oss, liksom jävlas lite med en. Hon kan liksom få en min som liknar en trotsig och snorkig tonårings och så skakar hon bara på huvudet och gör tvärt emot...
  • Zenobia

Här platsar ja och min snart 11 månaders dotter in. Huva vilket humör hon har och får hon inte som hon vill så skriker hon sig röd och alldes varm. Det går inte att få henne att somna heller på kvällarna. Igår sov hon en halvtimme på dagen och sen somnade hon halv 9 på kvällen och vaknade efter en kvart. Sen hade vi en liten lugn stund sen börjades trötthets skriket. Men sambon och ja la henne i sin säng och satte oss i våran, sen lätt vi henne stå i sängen ett tag och sen började vi lägga henne ner och ge henne nappen. Tror sambon höll på över 20 gånger att få henne att ligga ner, efter 2 timmar somnade hon äntligen. Men det var drygt och jobbigt.
    Idag höll hon på att somna i matstolen så ja la henne i sängen men tjena hon är vaken än. Sen har hon börjat matvägra, vissa gånger går det jättebra. Det vi börjat med är att hon får en egen sked att hålla på under tiden hon äter och det verkar funka.
    Så vi får se vart det slutar men kul är det inte.

• pyjamastrollet
    Zenobia skrev 2011-01-18 14:19:15 följande:
    Här platsar ja och min snart 11 månaders dotter in. Huva vilket humör hon har och får hon inte som hon vill så skriker hon sig röd och alldes varm. Det går inte att få henne att somna heller på kvällarna. Igår sov hon en halvtimme på dagen och sen somnade hon halv 9 på kvällen och vaknade efter en kvart. Sen hade vi en liten lugn stund sen börjades trötthets skriket. Men sambon och ja la henne i sin säng och satte oss i våran, sen lätt vi henne stå i sängen ett tag och sen började vi lägga henne ner och ge henne nappen. Tror sambon höll på över 20 gånger att få henne att ligga ner, efter 2 timmar somnade hon äntligen. Men det var drygt och jobbigt.
    Idag höll hon på att somna i matstolen så ja la henne i sängen men tjena hon är vaken än. Sen har hon börjat matvägra, vissa gånger går det jättebra. Det vi börjat med är att hon får en egen sked att hålla på under tiden hon äter och det verkar funka.
    Så vi får se vart det slutar men kul är det inte.
    Vi har också gett dottern egen sked att leka med men det har inte fungerat alls, inte om man börjar med att försöka mata henne. Det som fungerar nu är att hon får börja själv med sin sked och försöka äta lite, sen måste man berömma henne massor för minsta framgång och då får man hjälpa henne med en annan sked. Blir kladdigt som f-n och tar lååång tid men hon är glad vi måltiderna nu och äter i alla fall. Skrattande
    Undrar varför dom börjar sova dåligt den här perioden också... Min lilla demon somnar ok men hon verkligen gråter sig till sömns i famnen och sen sover hon lite oroligare på natten.
Svar på tråden 10-månaders kris?