• Sullan

Varför denna amningshysteri?!

Varför denna amningshysteri?Visst jag vet att det är jätte bra o amma o det är det som anses vara bäst för barnet.Men om det inte funkar då?Eller om man inte vill amma?Är man än sämre mamma för det?Jag ammade min son de första fyra veckorna,han är nu drygt två månader.Men vi fick det inte att funka alls.Han skrek,jag grinade,bröstvårtorna bokstavligt talat sprutade blod och han visste inte alls hur han skulle suga.Jag ringde amningshjälpen flera ggr och pratade med dem på BVC men vi fick det ej att funka ändå.Då tog jag beslutet att sluta amma.Och vips så blev det en mycket gladare bebis och en mycket gladare mamma!Min son väcer så det kanackar o är super nöjd med att få ersättning!Men varför har jag så dålit samvete då?Jo på grund av denna amningshysteri.Konstiga blickar när man tar fram flaskan o inte bröstet...Jag har varit ärlig på BVC o sagt att han får ersättning.De har stöttat mig o varit jätte gulliga men jag har hört flera som ljuger på BVC o säger att de ammar fast de ej gör det pga de reaktioner de får.Tycker det är helt sjukt!Vad tycker ni?

• Svar på tråden Varför denna amningshysteri?!
  • Pia och Elna

Funkar det inte så funkar det inte man kan inte göra mer än att prova så mycket man själv klarar. Dock är det många som ger upp och är själva bekväma för förr hade barnen dött om mamman inte ville ge amningen ett regält försök.

Att inte vilja amma när man vet att det är bäst förstår jag inte och då tycker jag nog att man kan hoppa övar att skaffa barn om man inte vill deras bästa.

• tidigareplatt

Håller helt med dig. Jag ammade 3 månader och hade ont i stort sett varje gång. Redan på BB var sköterskorna stressade med att få min amning att funka, fast de inte riktigt hade tid, eller jag vet inte, de var i alla fall jävligt otrevliga och stressade. Det fick mig att inte vilja be om hjälp mer sen när det gjorde ont hemma. Ringde iofs amningshjälpen och BVC när jag hade svamp och fick hjälp med det. Men sen en dag fick det va nog. Men gud vilken ångest jag hade de första dagarna, och tänkte bara på "amning är det bästa för barnet". Trodde inte jag skulle känna så men det var jobbigt. Bvc stöttade mig i beslutet. Nu är jag jättenöjd. Känner mig inte lika låst och har aldrig ont längre. Och det var fan ingen rolig smärta alltså.
    Nä vi har gjort rätt :) Funkar det inte så funkar det inte.

• Jisa

Då ska du se blickarna man ibland får när man ammar. Tycker inte alls det råder amningshysteri, snarare tvärtom. En dam bad mig stanna hemma tills jag slutat amma trots att jag hade en sjal över min son

• Sullan

Platt: ÅÅ vad skönt det känns att höra!Lycka till med flaskmatningen=)!

Pia och Elna: Om man inte vill amma,jag ville men det funkade ej,så ska man väl få skaffa barn iaf?Tycker det är hemskt att du skriver så!Det är faktiskt upp till var o en om man vill amma eller inte.Ersättningen vi har i dag är jätte bra o de som får ersättning är lika goa o glada barn för det!

• Sullan

Jisa: En del människor är lite konstiga=)...Konstigt att säga så!Strunta i elaka kommentarer o amma så mycket du vill.Skilland om man går runt med patten i vädret men du hade ju tom en sjal över...

• Pia och Elna
    Sullan skrev 2011-01-16 11:05:06 följande:
    Pia och Elna: Om man inte vill amma,jag ville men det funkade ej,så ska man väl få skaffa barn iaf?Tycker det är hemskt att du skriver så!Det är faktiskt upp till var o en om man vill amma eller inte.Ersättningen vi har i dag är jätte bra o de som får ersättning är lika goa o glada barn för det!
    Funkar det inte så funkar det inte och det är helt ok och inget man kan göra åt.

Men om man nu inte vill sitt barns bästa varför vill man då ha barn? Jag tycker nog att om man ska skaffa barn så ska man inse att man själv inte längre sitter i första rummet och det är framförallt barnets bästa man ska se till. Varför ät det hemskt att skriva att man tycker att folk som inte sätter sina barns bästa först kanska inte bör skaffa barn?
  • Sullan

Det var väl inte riktigt så du skrev...du skrev att de som inte vill amma bör ej skaffa barn.Du får det att låta så hemskt.Jag är som sagt för amning till 100% men jag förstår dem som ej vill amma.Du skriver att man inte ser till sina barns bästa om man ej ammar.Men barn som ej blir ammade mår lika bra som de som får ersättning.Eller hur?Hur kan du då säga att man inte sätter sitt barn först.Mår man dåligt av att amma så mår bebisen dåligt o då tycker jag man sätter sitt barns bästa först genom att ge flaskan.

• miss Y

Jisa: amma ska du men håll dig för sjuttsingen hemma

TS: absolut ingen sämre mamma. jag har börjat ge ersättning inför natten för att min dotter inte var nöjd på kvällarna - skulle bara amma hela tiden men kräktes väldigt mkt efter varje mål (som om det kom mkt mjölk men inget som hon blev mätt på), gallskrek 4-6 h bortsett från då hon ammade och till slut somnade helt utmattad 01/02. Jättetrött tjej på dagarna som inte kunde komma till ro så hon sov väldigt lite för att vara bebis. Från den kvällen jag började ge flaska inför natten har hon inte skrikigt ngt, sover mkt bättre på dagarna (inte röd på ögonlocken längre), sover längre pass på natten vilket är bra för alla, börjat jollra och prata mkt mer, etc. Men ändå känns det som jag måste försvara mitt beslut att ta till flaskan redan när hon är 4 veckor gammal.

Men hon mår bättre och jag mår bättre och pappa är glad att äntligen få ge lite mat så han verkar trivas bra med detta också. Men man är ingen sämre mamma, vi gör alla det vi tror är bäst för våra små =)

• ebbebulan

jag ammade inte min första son, det funkade helt enkelt inte o jag var inte villig att kämpa för det heller. vi var tvungna att ge ersättning redan på bb för han vägrade ta bröstet + att han hade gulsot o gick inte upp i vikt. försökte amma i en veckas tid o det är den värsta tid jag någonsin varit med om. så fort jag valde bort amningen blev jag människa igen. mitt motto är glad mamma = glad bebis. min son har gått på förskola sen augusti 2009 o jag kan räkna vab-dagarna på båda mina händer o det brukar ju sägas att barn som inte ammas får sämre immunförsvar. 

är gravid med andra barnet nu o har bf 10 februari o den här gången tänker jag inte ens "testa" amma, har skrivit i mitt förlossningsbrev på mvc att jag inte vill. jag vill inte utsätta mig för det igen o jag vill inte att personalen tjatar om det på bb, så jag hoppas dom har läst brevet. ja, jag väljer bort amningen för att jag ska må bra men det betyder inte att jag inte sätter mitt barn i första rummet. det handlar om att få livet att funka för oss båda, inte bara för den ena...

♥ mamma till ebbe -08 o mini i magen bf 20110210 ♥ www.frujansson.wordpress.com
  • miss Y

ebbebulan:
    precis, glad mamma = glad bebis och vice versa =)
    man ska göra som man själv vill, jag har svårt för de som prackar på andra människor hur de ska göra.  Jag mådde skitdåligt av hela amningsprocessen de första två veckorna. när BVC kom hem frågade de om jag ville amma och pga all hysteri så vågade jag inte säga som jag egentligen kände "att jag inte visste om jag ville då jag hade sån ångest varje gång jag skulle ge mat" utan slängde iväg klyschan "klart jag vill amma" för det var ju det som man har hört att man ska. man ska tycka det är mysigt att ge mat. jag tycker fortfarande inte det är mysigt fast amningen går bra nu, kommer nog aldrig tycka det är mysigt å LÄNGTAR så tills det är dags att börja ge smakportioner å slippa vid varje mål sitta med tutten i vädret.

Stå på dig och se till att de respekterar ditt beslut =)
    Lycka til med allt som väntar.

Svar på tråden Varför denna amningshysteri?!