• 2011

Hur länge ligga framme i rumstemperatur innan kasta? Tillagad mat tänkt till matlåda

Det behöver ju svalna innan locket kan stängas och maten kan kastas in i kyl/frys...

Men hur länge är för länge? 

Exempel: mat med köttfärs som huvudingrediens

• Svar på tråden Hur länge ligga framme i rumstemperatur innan kasta? Tillagad mat tänkt till matlåda
  • Arne Per

Jag hörde någon expert på radion innan jul och då sa dom max två timmar.

• 2011
    Arne Per skrev 2011-01-15 20:46:10 följande:
    Jag hörde någon expert på radion innan jul och då sa dom max två timmar.
    Aha, det kan jag väl köpa, tack tack! Bra att veta
  • Cherry Cupcake

höhö 2 timmar, ja kanske när det är rötmånad.
    det har hänt att vi glömt mat framme över natten och inte blivit i närheten av dåliga av att ätit den sen.
    men lätt att maten kan vara framme iaf 4 timmar, för den känsliga ;)
    man behöver inte vara så rädd.. lukta på maten, smaka en liten bit. känns det ok? ät!

• roffe

ja bara man hetter upp den ordentligt innan man käkar så äre ingen fara. Jag har iaf aldrig blivit sjuk va mina rester :)

• SunnyDay

Haha, nä jag har också glömt kvar matlådor ute över natten och det har gått så bra så =)

• Hygienpass

Bakterier som ger matförgiftning, till exempel salmonella varken smakar, syns eller luktar. Bakterier förökar sig väldigt snabbt speciellt i när temperaturen sjunker mot 20-30 grader och man KAN bli jättesjuk.

• MammaBella

Innertemperaturen på maten ska vara under 8grader inom 4 timmar enligt miljö och hälsa.

• Minervav

Jag låter i princip alltid (inte när det är jättevarmt ute) maten stå framme över natten, och det har aldrig påverkat mig.

Svar på tråden Hur länge ligga framme i rumstemperatur innan kasta? Tillagad mat tänkt till matlåda