• MissVythica

Nutramigen+Thicken up ?

Har börja gett Nutramigen till min 9 veckor gamla tös, sen 2 dgr tillbaka.
    Hon har haft problem med magen sen vi började med ersättning när hon var ca en vecka gammal
    (jag fick aldrig tillräckligt med bröstmjölk).

Jag har ingen aning om hon är överkänslig mot komjölk lr soja men gör ett försök.
    (Hon har väldigt gasig och uppsvälld mage trots att vi är noga med rapningar osv, hon gråter/skriker om vartannat, speciellt på kvällar o nätter).

Någon som vet hur lång tid det tar innan man märker skillnad ??
    (Hon har tidigare ätit NAN HA 1).
    Ger även Minifom.

Hon spyr väldigt lätt av Nutramigen, vilket hon inte gjort tidigare, och även fast ersättningen luktar ILLA så verkar hon inte tycka det, hon äter. Men INTE lika mkt som när hon åt NAN.
    Hon håller sig inte mätt lika länge heller.
    Finns det någon som har erfarenhet av Thicken up ???
    Det ska ju göra ersättningen lite tjockare, kanske är det inte lika lätt för spyorna att komma upp och hon håller sig mättare längre ???

Tacksam för svar.
  • Svar på tråden Nutramigen+Thicken up ?
  • Charlie02

Intressant fråga. Jag kör oxå Nutran på min 10 veckors kille. Har aldrig hört talas om Thicken up. Min kille är väldigt smal så det kanske skulle vara nåt för honom. Upplever oxå att han inte är lika glupsk på Nutran som på Sempers. 

• Gunnell

Det tar upp till två veckor (kan gå fortare) innan man märker skillnad. För min son tog det ca en vecka. Har inte blandat upp det med något. Vilken flaska använder du? Kanske får hon i sig nutran för fort för att den är tunnare än den andra ersättningen? Och kräks därför. 

Jag tycker att mam´s first bottle med dinapp 1 funkar bäst med nutran, Har testat en massa flaskor och en massa ersättningar :) När jag hade Nan ha 1 så funkade en annan flaska bättre (nuk tror jag). 

Har aldrig använt minifom. Min sons mage funkar perfekt för tillfället med bara Nutramigen LGG lipil. Har fått det på recept så jag betalar bara 120 kr för 12 burkar :)  

• MissVythica

Va till apoteket och köpte Thicken & Easy (Thicken Up finns inte kvar).
    Nutran är inte alls lika vattnig och tunn och hon håller sig mättare längre, äter lite mer och spyr inte alls.
    Så hos oss funkar det super bra :) 90 ml vatten / 3 skopor Nutran / ½ msk Thicken & Easy.

Jag har provat många flaskor men Mam´s first bottle med dinapp 1 är den enda hon vill ha :)

Vi har nu använt Nutran i 5 dgr och jag ser redan stor skillnad. Hon bajsar själv (hon har varit förstoppad och jag har behövt använda febertermometer nästan dagligen sen hon var 1 ½ vecka), hennes uppsvällda mage har sjunkit och hon får ur ser mkt mer gaser än tidigare.
    Så nog är det säkert komjölk som hon är överkänslig emot...

Oj - 12 burkar för 120 kr ??? Måste nog också försöka få recept på det - kostar ju 217 kr för EN burk utan recept !! Jisses...

• Gunnell
    MissVythica skrev 2011-01-17 08:45:47 följande:

Nutran är inte alls lika vattnig och tunn och hon håller sig mättare längre, äter lite mer och spyr inte alls.
    Så hos oss funkar det super bra :) 90 ml vatten / 3 skopor Nutran / ½ msk Thicken & Easy.

Jag har provat många flaskor men Mam´s first bottle med dinapp 1 är den enda hon vill ha :)

Vi har nu använt Nutran i 5 dgr och jag ser redan stor skillnad. Hon bajsar själv (hon har varit förstoppad och jag har behövt använda febertermometer nästan dagligen sen hon var 1 ½ vecka), hennes uppsvällda mage har sjunkit och hon får ur ser mkt mer gaser än tidigare.

Oj - 12 burkar för 120 kr ??? Måste nog också försöka få recept på det - kostar ju 217 kr för EN burk utan recept !! Jisses...

Det låter ju toppen! Visst är det skönt när man märker att något hjälper? Se upp bara, för när min son hade ätit nutran någon vecka så blev han förstoppad igen. Han fick då laktulos några dagar och sedan blev det bra igen. 

Recept är nästan ett måste! Nu äter min son upp en burk på 2-3 dagar. Det blir 2500 kr i månaden (vilket jag så klart gladeligen hade betalt för att ha en nöjd bebis, men ändå). Stå på dig när du är hos läkaren! Berätta hur tydlig skillnad det är. Har han haft andra besvär? Utslag? 
  • Charlie02

Vad är Thicken & Easy för nåt? Min kille är föstoppad från & till men att köra med Laktulos funkar väl inte då han är känslig mot mjölken?

• Gunnell
    Charlie02 skrev 2011-01-17 10:57:47 följande:
    Vad är Thicken & Easy för nåt? Min kille är föstoppad från & till men att köra med Laktulos funkar väl inte då han är känslig mot mjölken?
    Det är laktos i laktulos, inte mjölkprotein. Så det beror på om bebisen är laktosintolerant eller överkänslig/allergisk mot komjölksprotein. Min son är allergisk mot komjälksprotein, inte laktos. Jag TROR att det är det vanligaste. 
  • Gunnell
    MissVythica skrev 2011-01-17 08:45:47 följande:

Jag tänkte på en grej... När bebisen blir större kan du ju sluta med Thicken & Easy istället för att byta till napp 2.... Vi ska byta till napp 2 nu då det tar evigheter för honom att äta, han blir trött och får inte i sig tillräckligt. 
  • MissVythica
    Gunnell skrev 2011-01-17 13:01:19 följande:
    Jag tänkte på en grej... När bebisen blir större kan du ju sluta med Thicken & Easy istället för att byta till napp 2.... Vi ska byta till napp 2 nu då det tar evigheter för honom att äta, han blir trött och får inte i sig tillräckligt. 

Lilltjejen har nu ätit nutran i 5 hela dagar, sjätte dagen i dag. Det är en ENORM skillnad nu kan jag lova !!
    Hon har också alltid varit förstoppad och hon har fått laktulos hela tiden, men jag kan inte direkt säga att det har hjälpt heller förrutom att hon har varit enormt gasig. Hon har haft en mage som sett ut som en fotboll pga gaserna och nu när vi bytte ersättningen så har den sjunkit helt o hållet. Naveln går till o med inått nu och inte utstående som för bara en vecka sen =)

Nej laktulos är väl en typ av sockerlösning ?? Inte laktos (mjölkprotein).

Och påtal om att byta napp - Igår frågade jag faktiskt sambon om han hade nån aning om när man ska byta napp ! =) Han hade ingen aning, haha (vilket jag kanske redan hade förstått att han inte visste), men han sa att syrran hans hade provat med napp 2 när lilltejen var 4 månader och det funkade inte alls så hon hade varit tvungen att gå tillbaka till 1. När brukar man gå över till napp 2 ?? Det är väl individuellt förstårs men kanske finns nån riktlinje.. Hon är nu 2 ½ månad.

Jag ska absolut vara stenhård när jag kontaktar läkaren ang ersättningen - 2500 i månaden vill man juh inte gärna punga ut med om det finns alternativ. Nu har jag en grymt bra läkare så det blir nog inga problem =)

• Gunnell
    MissVythica skrev 2011-01-18 10:41:35 följande:

Lilltjejen har nu ätit nutran i 5 hela dagar, sjätte dagen i dag. Det är en ENORM skillnad nu kan jag lova !!
    Hon har också alltid varit förstoppad och hon har fått laktulos hela tiden, men jag kan inte direkt säga att det har hjälpt heller förrutom att hon har varit enormt gasig. Hon har haft en mage som sett ut som en fotboll pga gaserna och nu när vi bytte ersättningen så har den sjunkit helt o hållet. Naveln går till o med inått nu och inte utstående som för bara en vecka sen =)

Nej laktulos är väl en typ av sockerlösning ?? Inte laktos (mjölkprotein).

Och påtal om att byta napp - Igår frågade jag faktiskt sambon om han hade nån aning om när man ska byta napp ! =) Han hade ingen aning, haha (vilket jag kanske redan hade förstått att han inte visste), men han sa att syrran hans hade provat med napp 2 när lilltejen var 4 månader och det funkade inte alls så hon hade varit tvungen att gå tillbaka till 1. När brukar man gå över till napp 2 ?? Det är väl individuellt förstårs men kanske finns nån riktlinje.. Hon är nu 2 ½ månad.

Jag ska absolut vara stenhård när jag kontaktar läkaren ang ersättningen - 2500 i månaden vill man juh inte gärna punga ut med om det finns alternativ. Nu har jag en grymt bra läkare så det blir nog inga problem =)

har bebis på ena armen så det blir lite knasigt skrivet... 

vi testade napp 2 igår, tyckte inte att det var så mkt skillnad. tror att man får pröva sig fram, olika på olika barn... det står 2 månader + på napp 2. men vissa säger att man alltid ska ha napp 1 till ersättning...

• Rocktroll

Jag har en liten tjej som var mjölkallergiker sitt första år och hon åt nutramigen förtjockat med nestargel som fanns på den tiden. 2009. Det var superbra för hon var en riktigt kräkbebis. Åt bra och spydde inget alls när man förtjockade det. Sen slutade hon spy helt över en natt när hon var 7 mån Glad och mjölkallergin förvsann när hn var ca året. Vi hade nutra på recept så vi betalade 120 kr för 12 burkar, bara att prata med barnläkaren.

.:: Mamma till yrvädret Vilda 090425 ::. rocktroll.blogg.se
Svar på tråden Nutramigen+Thicken up ?