• Dakine

bukplastik !

Hej!
    Jag söker någon som genomgått en bukplastik här i Sverige, privat eller betalat av landstinget. Hur gick det för er? Kan ni berätta postiva och negativa saker?

Varför gjorde ni bukplastiken?

Jag funderar nämligen på en ...

• Svar på tråden bukplastik !
  • Thelle

Hej!

Jag gjorde en bukplastik i maj -09 som jag bekostade själv. Jag gjorde den hos Gunnar Kratz på Plastikakademin i Linköping för 45000:-

Jag opererades en lördag kl.14, väcktes ur narkosen ca kl. 17 och kördes sedan till ett rum för natten. Hos Plastikakademin är det standard att man ligger kvar ett dygn. När jag vaknade var jag böjd som en räka, hade två dränpåsar på var sida om magen och en gördel som satt som berget runt mig.

När jag vaknat till ordentligt från narkosen hade jag inte särskilt ont. Jag började med en gång att vandra omkring i korridorerna, då jag är lite rädd för blodproppar!   Jag gick runt i den mån jag kunde med en dränpåse i var hand och ett nästan genomskinligt sjukhusnattlinne, men ÅÅÅH VAD FIN jag kände mig! På riktigt alltså.

Anledningen till OPen var en jätteskinnpåse till mage efter två graviditeter(som även gav svampinfektioner). Tidigare om jag gick med nattlinne så slog magen emot låren när jag gick, så det var en ren fröjd när den inte gjorde det längre! Ren och skär LYCKA!

Den enda smärta jag upplevde av bukplastiken var när de  drog ur dränen, det gjorde jätteont enligt mig. Alla upplever vi ju saker olika ska väl tilläggas. Annars hade jag inte ont alls.

Det tog ca 2 veckor tills jag kunde stå rakryggad.

Jag kan inte komma på något negativt, men det positiva är att jag har ett helt nytt liv! Jag kan bära kläder med stolthet och jag är inte rädd för att bli sedd. Mitt dåliga psyke och självförtroende blev en ond spiral som gjorde att jag knappt ville gå utanför dörren. Synd bara att det skulle behövas att lägga sig under kniven för att reparera...

Jag har bara positivt att säga, men för guds skull tänk efter både en och tre gånger innan du bestämmer dig för något! Att lägga sig på OP-bordet är ALLTID en sista lösning!

Hoppas jag har kunnat hjälpa dig något iallafall!!

• pinnen2222

Hej TS
    Jag funderar oxå på bukplastik.

Mitt problem är att min mage är enormt stor. Har 106 cm i midjemått och är smal på resten av kroppen. Födde barn för 3 år sedan och magen har inte gått ner något alls. Före graviditeten var jag väldigt smal. Hade storlek 26 i jeans och ville faktiskt gå upp lite i vikt då jag nästan såg sjukligt smal ut. Idag har jag stl 32 i midjan och ändå jättesvårt att knäppa byxorna. Får ständigt leta efter tröjor som döljer min enorma mage.
    Får höra dagligen att jag är gravid och börjar faktiskt tröttna på det. Har försökt med allt.träning ger inga resultat och äter inget godis då jag inte gillar godis.
    Sökte till min läkare för mitt problem då jag hade kramper i magen. Läkaren bad om gravtest trots att jag är singel och inte träffat någon. Läkaren trodde faktiskt jag var gravid. Fick göra magnetröntgen på magen samt ultraljud och hittade inget konstigt!!!
    Vet nu inte vad mer jag kan göra!!

Funderar nu på att kontakta min läkare igen och fråga om konsultation hos plastikkirurg. Men vet inte alls hur svårt det är att få det betalt via landstinget.

ska vi kämpa tillsammans TS??
    Kram Josefine

• Thelle

För att få en bukplastik betald via landstinget måste man ha ett hudveck/"häng" på MINST 6-7 cm. Det är då man anser att operationen är medicinsk och inte en skönhetsoperation.

Jag stod på listan för betald OP, men skulle få vänta länge länge innan det var min tur. Då bestämde jag mig för att betala den själv.

• Dakine

Känner att jag inte varit så aktiv här på familjeliv. Har så mkt annat runt mig ...

Jag kämpar gärna tillsammans med någon till en snyggare mage! Vill få tillbaka mitt självförtroende igen!

• mamman i skogen
    pinnen2222 skrev 2011-01-16 07:35:46 följande:
    Hej TS
    Jag funderar oxå på bukplastik.

Mitt problem är att min mage är enormt stor. Har 106 cm i midjemått och är smal på resten av kroppen. Födde barn för 3 år sedan och magen har inte gått ner något alls. Före graviditeten var jag väldigt smal. Hade storlek 26 i jeans och ville faktiskt gå upp lite i vikt då jag nästan såg sjukligt smal ut. Idag har jag stl 32 i midjan och ändå jättesvårt att knäppa byxorna. Får ständigt leta efter tröjor som döljer min enorma mage.
    Får höra dagligen att jag är gravid och börjar faktiskt tröttna på det. Har försökt med allt.träning ger inga resultat och äter inget godis då jag inte gillar godis.
    Sökte till min läkare för mitt problem då jag hade kramper i magen. Läkaren bad om gravtest trots att jag är singel och inte träffat någon. Läkaren trodde faktiskt jag var gravid. Fick göra magnetröntgen på magen samt ultraljud och hittade inget konstigt!!!
    Vet nu inte vad mer jag kan göra!!

Funderar nu på att kontakta min läkare igen och fråga om konsultation hos plastikkirurg. Men vet inte alls hur svårt det är att få det betalt via landstinget.

ska vi kämpa tillsammans TS??
    Kram Josefine

Är det så att du har fett på buken efter grav eller ser du bara gravid ut? Jag har haft samma problem och fått höra från min bmsk att gravidmagen får man leva med länge om man har otur men det är bara att träna och stärka den. Gymmade på och ingenting hände förrän jag fick en ny bmsk som gav mig enkla (icke) träningstips
    magmusklerna är ju ofta så försvagade och vi har ingen "kontakt" med en svag muskel och tränar ofta fel och förvärrar problemet. Magmusklerna är uttänjda och ordentligt delade och detta gör att man ser gravid ut

För mig tog det efter min nya bmsk råd ungefär en månad att få en betydligt mycket mindre mage och starkare muskler , jag köpte en gördel som jag hade ett par timmar varje dag bara det fick jag ordentlgit träningsvärk av men det gav resultat omedelbart jag orkade återigen hålla in magen har på inrådan av bmsk kört med enkla övningar för att stärka magen (tupler heter metoden finns en tråd här på fl www.familjeliv.se/Forum-3-149/m44210962.html)

Min bmsk sa att får man inte ihop magmusklerna med rätt träning så kan man få remiss för att med kirurgi återställa muskeln det är inte nyttigt att leva med en delad magmuskel då man blir oerhört försvagad. Sällsynt att man överhuvudtaget får ngn som helst info om detta av bmsk men jag hade tur..

Sista kilona har jag också tappat när jag bytte livsstil till LCHF och är nu ganska nöjd med min mage...

Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
Svar på tråden bukplastik !